Artikler
Hva bør du tenke på når du satser i utlandet?
Hvis du skal selge til utlandet eller legge produksjonen dit, er det flere ting du bør tenke på for å lykkes.
Hvordan unngå piratkopier i din bedrift?
Virksomhetene kan støte på problemer med piratvarer på ulike måter. Falske varer kan komme inn i bedriftens forsyningskjeder, eller virksomhetens produkter kan blir forfalsket.
Norge i omstilling: Her er syretesten
Lille Norge har oppnådd store bragder internasjonalt innen alt fra eksport og teknologi til sport og kultur. På ett viktig felt er vi likevel nesten usynlige. Se på rangeringen av de 500 mest verdifulle merkevarene i verden: hvor mange norske stjerner finner vi der?
- At et varemerke verbifiseres kan være et tveegget sverd
- Å verbe eller ikke verbe, det er spørsmålet for mange varemerker, skriver Solrun Dolva i Patentstyret.
Hvem eier mønstrene til bunader og festdrakter?
Hvert år når det nærmer seg 17. mai, får vi i Patentstyret spørsmål om rettigheter til bunader og festdrakter. Her gir vi noen svar på dette.
Kan jeg strikke det jeg vil?
Er det noe som heter strikkede rettigheter? Nei, men det skulle vi gjerne hatt. Rettigheter til noe som er strikket er nemlig ikke lett å greie ut om.
Podkaster
En oversikt over podkaster med eksperter fra Patentstyret
Extreme weather clothing innovator teams up with mountain climber adventurer
Aclima's vision is to get more people to enjoy the outdoors. They work closely with their customers, brand ambassadors and other manufacturers when developing their innovative outdoor clothing.
REV Ocean has ambitious plans for a healthy ocean
REV Ocean, a company established in 2017, is an ambitious effort to address the challenges of understanding the ocean environment and of pursuing solutions for a healthy ocean.
Patentstyrets søketjeneste - en viktig inspirasjonskilde
Jobber du med ideer til ny teknologi eller nye produkter? Ofte kan det være inspirerende å se hva som allerede finnes av lignende teknologi på markedet. Det kan være noe du skal spinne videre på, eller kanskje du finner en nisje der det ikke finnes produkter i dag?
Derfor velger norske kjendiser å beskytte navnet sitt
Flere og flere ser verdien av å beskytte varemerket sitt. Det gjelder også mange norske kjendiser. Kjente navn som Karpe, Erling Braut Haaland, Johannes Høsflot Klæbo, Gabrielle, Magnus Karlsen, Astrid S og Fredrik Skavland har alle sendt inn søknader til Patentstyret.
Umoralske varemerker
I varemerkeloven er det en bestemmelse om at varemerker ikke kan registreres hvis de «strider mot moral». Det er ikke ofte vi nekter et merke på grunn av dette, men hva innebærer egentlig bestemmelsen?
Hvordan bli best på kundeservice?
Patentstyrets kundesenter mottok Kundeserviceprisen i kategorien offentlig på Callsenterdagene i slutten av april. Det er firmaet SeeYou som deler ut prisen, og Patentstyrets medarbeidere gikk til topps i konkurranse med 15 andre offentlige virksomheter. En slik seier kommer ikke av seg selv, men krever mye forarbeid.
Har du en IPR-strategi?
Hensiktsmessig bruk av immaterielle rettigheter i innovasjon kan bidra til å skape og sikre verdier, og å unngå feilinvesteringer. Det er viktig å tenke på hvordan de immaterielle verdiene - patent, varemerke og design - skal forvaltes og foredles.
Registrerte rettigheter kan være viktig hvis du trenger eksterne investorer
Har du etablert en virksomhet, så har du kanskje behov for å få inn en investor eller kreditt fra en bank. Da kan det være smart å ha registrerte rettigheter til patent, varemerke eller design.
Hvorfor må jeg vite noe om varemerker, design og patent selv om jeg ikke skal beskytte noe?
Du driver kanskje en bedrift og tenker at du ikke trenger å vite noe om patenter, varemerker og designrettigheter. For du har ingen oppfinnelse du skal patentere, noe navn du skal registrere som varemerke eller design som skal beskyttes. Så da er det vel ikke så viktig å vite noe om det?
NCE Maritime CleanTech på stø kurs mot en grønnere skipsfart
Skipsfartsnæringen trenger helt ny teknologi for å nå de ambisiøse utslippsmålene mot 2030. Ingen vet hvordan skipsnæringen skal nå alle målene, men alle er enige om at samarbeid må til. Ingen klarer dette alene. Da kan klynger som NCE Maritime CleanTech være løsningen.
Hva er forskjellen på patent og varemerke?
Vi får ofte spørsmålet: «Kan jeg ta patent på et navn?» eller «kan jeg ta patent på en idé?» Mange tror at patent er en sekkepost for alle typer rettigheter og enerett. Dermed tror de at det er mulig å ta patent på det meste. La oss rydde litt i begrepene og fjerne misforståelser.