Bli bevisst fordelene som ligger i valg av riktig navn for merkevaren din og lær hvordan du sikrer deg eneretten til et varemerke.
Et godt varemerke er en av de viktigste eiendelene bedriften har og er viktig for en vellykket forretningsstrategi. På dette webinaret får du nyttige tips til valg av navn, hvordan du beskytter varemerket ditt og unngår å havne i juridiske tvister.
Lær deg forretningsstrategiske grep og grunnprinsippene for hva et godt varemerke er. Få tips om hvordan du søker om enerett til et varemerke og hvordan enkle undersøkelser gjør at du unngår å havne i juridiske tvister.
Sentrale tema:
Hva er et varemerke?
Hva er et godt varemerke?
Hvordan beskytte varemerker i Norge og utlandet?
For hvem?
Dette webinaret er nyttig for gründere og entreprenører som er opptatt av nyskaping og produktutvikling.
Jan Christian S.O. Fosseidbråten, styreleder i reklame- og kommunikasjonsbyrået Los & Co
09:15 - 09:25
Hvordan registrere et varemerke?
Siri M. Leander, seniorrådgiver i design- og varemerkeavdelingen I Patentstyret
09:25 - 10:00
Hva er et godt varemerke?
Sebastian Stigar, IP-advokat i Bryn Aarflot AS
Foredragsholdere
Jan Christian Fosseidbråten
Jan Christian startet Los & Co i 2008 og har gjennom en årrekke vært en sentral sparringspartner for ledere i private og offentlige selskaper. Der andre ser hindringer, finner han løsninger. Jan Christian har en unik forståelse for kundens faktiske problemer, og bruker sin styrke til å snu strategier over i virkningsfull kommunikasjon.
Siri har vært saksbehandler i Patentstyret siden 2005 og jobber med varemerkesøknader. Hun er også kvalitetsleder og har ansvar for i Patentstyrets kvalitetsstyringssystem og ISO-sertifiseringer. Siri har holdt foredrag om immaterielle rettigheter på en rekke ulike interne og eksterne arrangementer.
Sebastian er advokat med spisskompetanse innen markedsførings- og varemerkerett. Han er daglig involvert i generell og strategisk IP-rådgivning. Hans tidligere erfaring som skuespiller og yrkesbefal bidrar til at han er en livlig og pedagogisk foredragsholder. Hans klienter spenner fra små, norske virksomheter, til store nasjonale og internasjonale selskaper innen alle bransjer.