Hvordan finne et godt varemerke, domene og firmanavn?

- unngå å krenke andres enerett
Et unikt navn bidrar til å styrke gjenkjennelseseffekten, slik at du kan bygge markedsandeler. Hvis du vurderer å starte egen bedrift, kan det være en god idé å finne et navn som er unikt i forhold til konkurrentene. Men vet du hvordan kan du sikre deg enerett til et navn?

På dette frokostmøtet ser vi nærmere på hva som er et godt navn. Kanskje du finner ut at noen andre allerede har registrert firmanavnet du har tenkt å søke varemerkeregistrering for – hva gjør du da? Ved å ha tenkt igjennom på forhånd og gjort noen søk, kan du unngå at du tråkker inn på andres enemerker.

Sentrale tema:

  • Strategiske betraktninger rundt valg av varemerke, domene og firma-/produktnavn
  • Bruk av gratistjenesten Navnesøk

Ved manglende oppmøte

Frokostmøtet er gratis, men ved manglende oppmøte eller avbud senere enn 1 (én) virkedag før arrangementet vil du bli fakturert med kr 200. Det er mulig å sende en annen på frokostmøtet.


 

Foredragsholdere

TovePharoRonde249.jpg
Tove Pharo Ronde

Tove Pharo Ronde er daglig leder og navnutvikler i NameAbrand. Hun er godt kjent med regler og retningslinjer for varemerkejus, og kan lose deg trygt gjennom navnprosessen. Før hun etablerte NameAbrand i 2000 jobbet hun i flere år med navnutvikling i et av Nord-Europas største designbyråer. Hun har i tillegg flere års erfaring som journalist, redaktør, byråkonsulent og foreleser ved BI.

Vis hele teksten
ElisabethFarstad400.jpg
Elisabeth Farstad

Elisabeth Farstad er kommunikasjonsansvarlig i UNINETT Norid AS. Norid driver registeret for norske domenenavn. Det betyr at alle domenenavn som slutter på .no er registrert hos Norid. De sørger for at adressene fungerer hele døgnet, uansett hvor i verden de søkes opp. Norid gir råd og veiledning til alle som lurer på hvordan de skal gå fram for å skape seg en identitet på nettet, og særlig til folk med ideer om å starte egen bedrift.

Vis hele teksten
SisselBoeeSollund200.png
Sissel Bøe-Sollund

Sissel Bøe-Sollund, seniorrådgiver i design- og varemerkeavdelingen i Patentstyret. Hun har en diplomøkonomgrad i forretningsjus fra Handelshøyskolen BI, diplom i International Business fra University of Auckland, New Zealand og en mastergrad i rettsvitenskap fra Universitetet i Oslo.

Som en del av studiet ved UiO fordypet hun seg i ulike immaterialrettslige fag som patent-, design-, varemerke-, opphavs- og informasjonsrett. Hun har vært ansatt i Patentstyret siden 2007.

Vis hele teksten
BerntBoldvik400.jpg
Bernt Boldvik

Bernt Boldvik er direktør for Design- og varemerkeavdelingen i Patentstyret. Han er utdannet jurist ved universitetet i Oslo, med spesialisering innen opphavsrett og informasjonsteknologi. Bernt har jobbet i Patentstyret siden 1994 og har lang erfaring fra varemerke- og designområdet. Han var også ansvarlig for revisjonen av designloven som trådte i kraft i 2003.

Vis hele teksten
Påmelding

Kursteamet

Kursteam1155x493.png

Ta kontakt med oss hvis du har spørsmål eller tips

Takk for tilbakemeldingen din.
Denne siden ble sist endret:
×

Gi oss din tilbakemelding om patentstyret.no

Hjelp oss å bli bedre!

Vi ønsker å tilpasse nettstedet vårt best mulig til dine behov. Vi håper at du vil hjelpe oss ved å svare på noen få spørsmål. Det tar bare et par minutter, og svarene dine vil være anonyme.

Ja Nei