Slik håndterer du bedriftens immaterielle verdier

- IPR-strategi i praksis
Er bedriften din bygget opp rundt egenutviklet innovasjon, eller har dere andre immaterielle verdier dere burde beskytte? Har dere en plan for hvordan bedriften skal utnytte og tjene penger på innovasjonen?

Viktigheten av immaterielle verdier og rettigheter øker for både små og store bedrifter. I dag utgjør de immaterielle verdiene nesten 90 % av bedriftens samlede verdier – en økning på hele 55 % fra 1985. Tidligere var de immaterielle verdiene ofte noe bedriften bare eide uten å ha en strategisk tanke bak. For de fleste bedrifter vil en IP-strategi, som bygger på bedriftens målsetninger for hvordan de skal tjene penger, være lurt. Skal du for eksempel lisensiere ut varemerket eller produktene du selger, er det lettere å inngå gode avtaler hvis du kan bevise eierskap til produkt eller merke.

I dagens globale markeder ser vi at viktigheten av å beskytte de immaterielle verdiene og ha en strategisk plan rundt bruken av disse, bare øker. Imidlertid er det fortsatt noen bedrifter som sitter fast i gamle mønstre. På dette heldagskurset får du de nødvendige oppdateringene for å sikre verdier og konkurransekraft for bedriften.

Sentrale tema:

  • Hvordan lykkes med å skape, tilegne og utnytte bedriftens immaterielle verdier, fra et IPR-perspektiv
    • Hvilke trinn må man ta for å omgjøre «ad hoc»-operasjoner til kommersielt tilpassede IP-operasjoner
  • Organisasjons- og funksjonspåvirkning på hvordan man kan jobbe med IPR i en bedrift
    • Måling og rapportering av IPR-verdier
    • Hva til hvem
    • Forskjellen mellom IP-strategi i små vs. store bedrifter
  • IP-strategier i praksis, innspill fra Equinor, Norsk Hydro og Magseis AS
I samarbeid med AWA
AWA_logo600.png

Program

0830 - 0900
Registrering, kaffe/te
0900 - 0905
Velkommen

v/ Bente Fjeldberg, Patentstyret

0905 - 1000
IP-strategi
  • Hvorfor er det viktig
  • Hva er IP-strategi og IP-ledelse, og hva er det ikke?
  • Kommersielt orienterte IP-strategier for å skape verdier

v/Henrik Olsson og Martin Jansson, AWA

1030 - 1045
Pause
1045 - 1100
IPR-strategi forts.
1100 - 1200
Bedriftscase A: Equinor – hva er vår IP-strategi og hvordan skaper den verdi?

v/Bjørn P. Ringvold, Chief Intellectual Property Advisor, Equinor

1200 - 1300
Lunsj
1300 - 1345
Bedriftscase B: Norsk Hydro – hva er vår IP-strategi og hvordan skaper den verdi?

v/ Caroline Horsfield, VP, Head of Intellectual Property, Norsk Hydro
- Morten Landsgård, IP Manager, Norsk Hydro

1345 - 1430
Bedriftscase C: Magseis AS – hva er vår IP-strategi og hvordan skaper den verdi?

v/Nils H. Heieren, Chief Technology Officer, Magseis

1430 - 1445
Pause
1445 - 1530
Oppsummering
  • Fra ord til handling
  • Forskjellen mellom store og små bedrifter
  • Hvor går veien videre?
  • Utfordringer og muligheter innen kommersielle IP-strategier

v/Henrik Olsson og Martin Jansson, AWA

1530 -
Avslutning

Påmelding

Kursteamet

Kursteam1155x493.png

Ta kontakt med oss hvis du har spørsmål eller tips

Takk for din tilbakemelding!
Denne siden ble sist endret:
×

Gi oss din tilbakemelding om patentstyret.no

Hjelp oss å bli bedre!

Vi ønsker å tilpasse nettstedet vårt best mulig til dine behov. Vi håper at du vil hjelpe oss ved å svare på noen få spørsmål. Det tar bare et par minutter, og svarene dine vil være anonyme.

Ja Nei