Opphavsrett og sosiale medier
Foto: iStock

Webinar - Introduksjonskurs om opphavsrett og kommunikasjon i sosiale medier

Hva er egentlig opphavsrett, hvem får det og hvordan kan man bruke den? Hvorfor har vi opphavsrett og hvor lenge varer den? Hvordan kan du sikre at ingen stjeler tekst, bilder eller kunst? Og hvis du legger ut noe i sosiale medier, hvem eier da det som postes? På dette kurset får du svarene på alt dette og litt til.

 

Opphavsrett, åndsverk og copyright er egentlig forskjellige navn på samme sak. Alle tre begrepene beskriver retten til litterærere, vitenskapelige eller kunstneriske menneskeskapte verk, også kalt åndsverk.

Et åndsverk kan for eksempel være tekst, bilde, vitenskapelig artikkel, brukskunst, film eller musikk.

28. februar 2019 arrangerte vi kurs om opphavsrett og kommunikasjon i sosiale medier. Nå kan du se kurset som webinar når du vil, innen 30. juni 2020. Foredragsholderne denne dagen var Lisa Digernes og Nora Dahle fra Advokatfirmaet Ræder, Cecilie Staude fra Handelshøyskolen BI og Anne Brith Davidsen.

Sentrale tema:

  • Åndsverkloven - opphavsrett og publisering på nett
  • Personvernproblematikk
  • Bruk av eget og andres materiale i sosiale medier
  • Kommunikasjon og markedsføring i sosiale medier
  • Opphavsrett i praksis – blogger Anne Brith forteller om sine erfaringer

NB: På grunn av andres opphavsrett har vi gjort noen mindre klipp i webinaret.

Webinaret er delt inn i tre deler:

Del 1 Opphavsrett, åndsverkloven og personvern

(varer i 1:02:41)
I første del av webinaret presenterer senioradvokat Lisa Digernes og advokatfullmektig Nora Dahle fra Ræder disse temaene:

  • Litt om immaterielle rettigheter
  • Opphavsretten: hva, hvorfor, hvordan og når
  • Du som eier opphavsrett: sikring av rettigheter, håndhevelse av rettigheter
  • Du som bruker av andres opphavsrett: klarering av rettigheter, grensetilfeller (sitatretten) og retten til eget bilde
  • Mer spesielt om bruk i sosiale medier

Del 2 Opphavsrett i praksis

(varer i 15:50)
I del 2 av webinaret forteller Anne Brith Davidsen hva som skjedde da hennes 17. mai kakebilde ble «allemannseie».

Del 3 Hvordan skape verdi i sosiale medier

(varer i 1:04:41)
I siste del av webinaret snakker høyskolelektor Cecilie Staude om hva som skaper verdi i sosiale medier, hva som gjør bilder populære og hva din bedrift bør tenke når den bruker sosiale medier.

For hvem?

Dette kurset er for deg som lurer på hva opphavsrett er, hva slags beskyttelse det gir, hvordan du får opphavsrett og kan håndheve den. Kurset passer også for deg som lurer på hvordan du kan skape verdi gjennom kommunikasjon i sosiale medier.

Påmelding

Etter at du har meldt deg på kurset vil du få en bekreftelsesmail med informasjonen du har lagt inn og lenker til webinaret.

Tid og sted: Når det passer deg innen 30. juni 2020
Pris: gratis

Foredragsholdere:

Lisa Digernes

Lisa Digernes er partner i Bull & Co. Lisa har bred internasjonal erfaring innenfor teknologi og immaterialrett og har jobbet som advokat i New York i mer enn 10 år.

Hun bistår ulike aktører innenfor film, medier og underholdning, med kontraktsforhandlinger og klarering av rettigheter i Norge og utlandet. Hennes fokus er særlig på film/TV-, forlags- og kunstbransjen.

På teknologisiden omfatter hennes rådgivning alt fra oppstartsbedrifter til internasjonale selskaper, der hun bistår med utforming av lisensavtaler og samarbeidsavtaler. Lisa jobber ofte tett på klienten i avtaleforhandlinger på engelsk. Hun bistår også på teknologi- og immaterialrettsiden i forbindelse med oppkjøp og transaksjoner. 

Lisa er anerkjent som Foreign Expert på IP i Chambers and Legal Global.

Vis hele teksten
Nora Dahle

Nora Dahle jobber som advokatfullmektig hos Ræder. Hun er tilknyttet faggruppen for IPR, og bistår i det daglige Ræders klienter med varierte spørsmål om immaterielle rettigheter og kontraktsrett.

I løpet av studietiden studerte Nora blant annet ved University of New South Wales i Australia, og deltok i ELSAs forhandlingskonkurranse. Hun har hatt traineeopphold hos flere advokatfirmaer, inkludert traineeopphold og skriveplass hos Ræder.

Vis hele teksten
Cecilie Staude

Cecilie Staude er høyskolelektor og kursansvarlig for «markedsføring i sosiale medier» ved Institutt for markedsføring på Handelshøyskolen BI. Hun har i tillegg mange års erfaring som kommunikasjonsrådgiver fra flere ulike kommunikasjonsbyråer. Cecilie har sin egen blogg og omtales ofte i pressen som Norges «SoMe-dronning».

Vis hele teksten
Anne Brith Davidsen

Anne Brith Davidsen er norsk livsstilblogger, og har blant annet vært med i serien Bloggerne på TV2 livsstil. Hun har studert markedsføring og reiseliv i Amsterdam.

Vis hele teksten

 

Takk for din tilbakemelding! Ønsker du svar, ring +47 22 38 73 00 og snakk med kundesenteret vårt
Denne siden ble sist endret: