Mat fra Ask gård

Ask gård: Med gjennomtenkt design, egen font og registrerte rettigheter som suksessfaktorer

Kristoffer og Anne Marte ønsker å utvikle norsk spekemat til en internasjonal merkevare. I tillegg til god kvalitet, legger de stor vekt på det visuelle. En designregistrert font, bevisst fargebruk og historien om den fyrrige chorizoen "PABLO" er noen av ingrediensene i deres merkevarestrategi.

Ekteparet Kristoffer Evang og Anne Marte Ruud Evang startet Ask gård på Jevnaker i 2013. De ville utfordre kjøttbransjen og tilby et økologisk alternativ basert på bærekraft, dyrevelferd og kvalitet. Med norske råvarer lager de spekemat tuftet på italiensk tradisjon. 

Koronaen krevde ny salgsstrategi

Opprinnelig solgte Ask produktene gjennom gourmetrestauranter og delikatessebutikker, en strategi de raskt måtte endre i mars 2020 da nedstengingen førte til at store deler av salget forsvant over natten. Løsningen ble å etablere en nettbutikk med gjennomført design, innbydende bilder og oppskrifter laget av kjente kokker. Godt hjulpet av dagligvarekjeden Menys satsing på lokale matskatter, ble pandemiåret 2020 et godt vekstår for Ask Gård.

Registrerte rettigheter sikrer mot kopiering

– Siden designet til ASK er en essensiell del av hele varen, er det enormt viktig for oss å sikre at ingen andre kopierer vårt uttrykk og våre verdier. Dette sikrer vi ved å beskytte navnene våre og fonten vår gjennom varemerke- og designregistrering. Man ser altfor ofte at konkurrerende bedrifter ikke tar seg bryet med å finne opp kruttet selv, men bare kopierer det som selger. Dette har vi fra dag én ønsket å sikre oss mot.

Kristoffer Evang

Gründer og daglig leder i Ask gård

Mann som holder en hane

Kristoffer Evang

Gründer og daglig leder i Ask gård

Formspråk og fargebruk viktig i merkevarebyggingen

«For ASK har design og emballasje alltid vært viktig. Vi er begge utdannet innenfor kunst og grafisk design, og hadde dette som profesjon før pølseeventyret tok form. Vi har jobbet hardt med merkevarebygging og posisjonering, og via formspråk og farger har vi klart å skille oss ut og etablere et gjenkjennbart uttrykk», sier daglig leder Kristoffer Evang.

«Dette ble i utgangspunktet gjort for at forbrukeren raskt skulle kjenne igjen produktet. Vi vektet emballasjen ut fra tre elementer: brand, altså ASK, farge og navn/produkt. Målet var at kundene skulle huske merkenavnet ASK selv om de ikke husket hvilken pølse de kjøpte sist. Om de husket ASK og skulle finne type pølse, mente vi det var lettere å huske en farge enn et merkenavn som ikke var kjent. Dermed havnet vi på ASK pølse med rød farge».

Ekteparet Ekvang ville etablere produktnavn som skulle skille seg ut og fortelle litt om hvem de er som bedrift. De bygget et narrativ for hvert produktnavn, slik at de enkelt kunne lage en historie rundt produktet. For eksempel «PABLO» chorizo: «Pablo er en fyrrig spanjol, en lettere lubben type som liker å nyte en kald en i solen. Han har en bror som heter Pedro. Pedro er en sint type med mye aggresjon. Vi tenkte at oppfølgerpølsen kunne hete «PEDRO» og være en sterk utgave av «PABLO». Gjennom å lage små fortellinger og meninger bak navnene, hadde vi mer å spille på i reklamefilmer og markedsføring», sier Evang.

Med på laget har de hatt en designer som har stått for hele ASK-profilen - Sindre Trolsås. Han har utviklet fonten og bygget opp det grafiske formspråket rundt ASK.

– Designet er basert på fonten ASK. Den er bygget opp av vektorbaserte pølser i tre formater, som sammen danner hele språket. Dette gjør at vi er lett gjenkjennbare, og vi oppdager lett om noen prøver å kopiere oss. Samtidig er det enkelt å lansere nye produkter; det holder å skrive navnet i vår font, Kristoffer Evang, ASK gård

bokstaver og tall i en spesiell font
Designregistrering nummer 086762 . Design: Sindre Trolsås

Fonten brukes på alt fra emballasje, brosjyre, pølser, kataloger og også på det nye produksjonsbygget.

sluttbilde500b
Foto: Sindre Trolås

«Vi mener det er på tide å komme med noe nytt i kjøttbransjen. Kjøtt har sort som sin farge, noe vi ønsket å utfordre. Både for å skille oss ut fra det etablerte markedet, men også på grunn av miljøaspektet. Sort plast er verstingen, og tilsetningsstoffet Carbon Black er forbudt i flere land. Samtidig resirkuleres sort plast som restavfall fordi sorteringsmaskinene ikke klarer skille mellom sorte søppelsekker og sort emballasje», avslutter gründeren.

Lær av andre

Les mer om No Isolation tar godt vare på varemerket sitt
Elever i klasserom med robot på en pult
  • Kundehistorier
  • Design
  • Patent
  • Varemerke

No Isolation tar godt vare på varemerket sitt

«Enn så lenge har ikke No Isolation opplevd kopiering av produktene eller misbruk av varemerkene våre. Samtidig er dette en kontinuerlig trussel vi tar på det største alvor.»

Publisert 18. oktober 2023