Presenning med innhold på en terrasse

Bag'in: Det er viktig med et varemerke folk husker

«Du kommer aldri til å lykkes hvis du ikke tør å få hjelp av andre til å utvikle ideen din.» Gründer Kåre Normann Sekkesæters beste tips er å tørre å snakke om ideen med andre. Han har blant annet fått gode råd fra Patentstyret om hvordan han best kan beskytte produktene sine.

Det hele startet påsken 2016, da han skulle åpne hytta på Hvaler etter vinteren. Sammen med sin svigermor betraktet Kåre utemøblene han hadde pakket inn i presenning seks måneder tidligere. Presenningen var blåst bort, og kun noen taustumper hang igjen rundt møblene.

«Vi mente vi hadde pakket dette godt inn på høsten, men likevel holdt det ikke. Jeg tenkte at det måtte finnes en bedre løsning enn dette, men fant ikke noe i markedet. Da kom  idéen om å lage noe selv som kunne beskytte utemøblene gjennom en hel vinter uten at det blåste i stykker», forteller Kåre.

Sammen med svigermor la han en plan. Kåre kjøpte inn materialer og svigermor sydde så den første prototypen på oppbevaringsbag for utemøbler. Etter hvert testet de prototypen på egne og naboers utemøbler, og reaksjonen fra naboene var veldig positiv.

Er dette et problem for kunden?

«Når folk sier ‘en sånn trenger jeg også’, da vet du at idéen din har et godt potensial!».

Kåre banket på over 100 dører rundt i nabolaget, til kjente og ukjente, for å spørre om han kunne pakke inn utemøblene deres. På den måten fikk han innsikt i både hvilke typer utemøbler folk har, og ikke minst om dette var et produkt som folk trengte selv og ville betale penger for.

«Av de jeg snakket med, var over 70 % villige til å kjøpe en bag så fort jeg fikk den i produksjon, uten at de engang visste prisen eller hvordan den ville se ut til slutt. Jeg skjønte da at jeg hadde et produkt med et veldig stort potensial.»

Kåre etablerte et selskap, og deretter startet en lang reise på over to år med testing og feiling av ulike materialer, design og utvikling.

Et godt team

Kåre visste av erfaring at de beste selskapene besto av team som komplementerte hverandre i erfaring og kompetanse, og i 2017 fikk han med seg Krister A. Pedersen. Krister jobbet da som CFO i XXL, og hadde den bakgrunnen selskapet ville trenge innen strategi, kommersialisering og internasjonalisering i tillegg til sterk kompetanse på økonomi.

På listen hadde Kåre også en bekjent som var god på design, markedsføring og digitale flater, Øivind Solgård-Jensen. «Det han ikke kan om digital markedsføring, reklame, og nettsider trenger man ikke å vite», smiler gründeren.

Både Krister og Øivind kjøpte seg etter hvert inn i selskapet, og begynte aktivt å jobbe med produktet sammen med Kåre.

– Jeg har alltid sagt at jeg heller vil eie noe av et selskap som blir stort enn 100 % av noe som ikke blir noe av. Det er også feilen mange gründere gjør - de er livredde for å gi fra seg aksjer. Aksjer er kjempebra for å få tak i de rette personene.

På bildet fra venstre : Øivind Solgård-Jensen, Kåre Normann Sekkesæter, Krister A. Pedersen. (Foto: privat)

Kåre Normann Sekkesæter

gründer Bag'in

bilde av tre menn med en bag merket Bag'in

Kåre Normann Sekkesæter

gründer Bag'in

Teamet har nå det de trenger for å vokse, for å utvide produktspekteret, og for å gå internasjonalt. Det de ikke har av kompetanse internt, kjøper de inn. Etter to år kom Bag'in ut på markedet – et produkt som løser et problem som veldig mange har, og som folk er villige til å betale for. «Det har vært en tøff reise både økonomisk og personlig, men det har vært j... gøy også», sier gründeren.

Hvordan gikk det?

I 2018 ble Bag’in utsolgt for bager på to måneder, og hadde en omsetning på 3 millioner kroner. I 2020 solgte de for 17,6 millioner, og var utsolgt i deler av sesongen. I 2021 satser de på å omsette for 47,2 millioner i Norden og EU. Gründeren har stor tro på videre vekst, og omsetningsmålet i 2025 er 400 – 500 millioner kroner. Teamet jobber nå med å hente inn kapital både fra bank og investorer for å produsere mer i år, og eventuelt øke produksjonen. Kapitalen vil også gå til å bygge merkevaren internasjonalt og styrke selskapet med flere ansatte.

Gode hjelpere på veien

Kåre fikk tidlig i prosessen tips om å ta kontakt med Patentstyret og veileder Kenneth Bech. Han tok kontakt for å få tips om hva han burde gjøre for å sikre seg. «I Patentstyret fikk jeg hjelp til å se på muligheter for både design-, varemerke- og patentbeskyttelse, og jeg fikk gode råd å ta med seg da han skulle snakke med en fullmektig om beskyttelse i utlandet. Dette har vært en uvurderlig hjelp. Vi har ikke kommet dit vi er i dag hvis vi ikke hadde fått hjelp av Patentstyret», sier Kåre.

I starten så fikk han hjelp av Norges Vel og Marius Sandvik til å få på plass en ordning som heter dagpenger under etablering som NAV har. Da kan man få en enkel lønn i ett år for å jobbe med ideen eller prosjektet. Her fikk Kåre også god hjelp av Kenneth i Patentstyret.

Har tatt produksjonen til Kina

Bag’in har nå mer enn 20 ulike modeller på tegnebrettet, som alle løser ulike problemer. «Vi bygger grunnmuren nå, og da er det mye lettere å komme med nye modeller senere.»

Produksjonen foregår i Kina. De bruker en samarbeidspartner som har jobbet med Kina i 20 år, og dermed vet hva som er viktig for å få et kjempebra produkt.

Sekkesæter er svært bevisst på viktigheten av å ha en god beskyttelse i det landet hvor produktene skal selges, men også der varene blir produsert. «Når du legger produksjonen til utlandet er det ekstra viktig å beskytte produktet, slik at du får produsert, eksportert og solgt varene i de landene du ønsker», sier gründeren.

Viktig å bygge opp et godt varemerke

Kåre er opptatt av å beskytte produktene gjennom et sterkt varemerke.

Nærbilde av en bag for innpakking av presenning med navnet Bag'in
– Når noen har suksess, så kommer det kopier. Da er det viktig at vi har et varemerke folk husker, sier Sekkesæter.

Nå har Bag'in bygget en plattform med over 20 modeller.

«Vi har startet med oppbevaring av utemøbler for det er et kjempemarked. Så kommer vi med en egen trampolinebag nå. Det blir spennende. En bag som du kan pakke ned alle trampolinedelene i, og som passer til alle trampoliner. Enkelt og genialt, for den løser et stort problem for de som ikke vet hvor trampolinedelene skal lagres eller hvor de faktisk ligger.»

Bag'in jobber systematisk for å bygge opp varemerket, slik at folk skal vite at det er de som har originalen, mens andre som kommer på markedet med lignende produkter, bare har kopier. Gründeren er veldig opptatt av at produktet skal ha en verdi for kunden – løser dette et problem for kunden, og er kunden villig til å betale for det? «Alt vi gjør i Bag'in er basert på filosofien: Har det verdi for kunden, har det verdi for oss», sier han.

Nye eiere

Bag'in ble i 2023 kjøpt opp av Jotunfjell Partners AS, og inngår nå i Spaxo-familien. De selger blant annet pizzaovner, utepeiser, spa-utstyr og utedusjer.  De immaterielle rettighetene er flyttet over til de nye eierne.

Kåres viktigste gründertips: Snakk med andre

Gründer Kåre Normann Sekkesæter har spesielt ett råd å komme med til andre gründere som lurer på om de skal sette idéen sin ut i livet: Ikke vær redd for å fortelle om idéen til andre.

  • Del med andre, men snakk med folk du stoler på. Du kommer aldri til å lykkes hvis du ikke tør å få hjelp av andre til å utvikle idéen din.
  • Få innspill fra venner og bekjente, og gode hjelpere som Patentstyret; de som jobber i Patentstyret har taushetsplikt, så de kan ikke fortelle noe videre. 
  • Tør å fortelle og tør å bli utfordret. Ikke ta det personlig om noen kritiserer det du gjør. Spør heller hva som ikke fungerer. Vær nysgjerrig.
  • Sørg for å få med deg flere på laget, og som du kan bygge selskapet sammen med. Utfyllende kompetanse er veldig viktig.

Trenger du hjelp til søknadsprosessen?

Få oversikt over muligheter som finnes for deg, og hvordan du eventuelt bør gå frem for å søke. Patentstyrets eksperter har lang erfaring og vet hva det er lurt å tenke på.

Relaterte artikler