Bilde av baderomsinnredning med Compax avfallsbeholder

Compax satser internasjonalt og har et bevisst forhold til hva de vil beskytte

«If there’s a toilet, there’s a market.» Compax har utviklet en avfallskomprimator til toalettrom, og ser salgspotensial langt utenfor Norges grenser. Da er det smart å ha et bevisst forhold til hva de deler av informasjon, og hva de vil beskytte med patenter, varemerke- og designregistrering.

Med Compax' innovative løsning er det mulig å få plass til opptil 10 ganger mer avfall i samme pose før avfallsbeholderen må tømmes, sammenlignet med andre produkter på markedet. Dermed trenger man ikke å tømme beholderen så ofte. I tillegg skal avfallsbeholderen samle data gjennom sensorer og kobles på nettet. Ved å visualisere historiske data og bruke sanntidsinformasjon om besøkende og avfallsmengden på toalettrommene, kan driften av toalettrommene og byggene bli mer effektiv og behovsstyrt.

Teknologien bak komprimatoren gjør at produktet er rimeligere og lettere enn konkurrerende løsninger. Det er i tillegg vegghengt, noe som ofte er et krav for å lette rengjøringen av toalettrommene.

Bevisst IPR-strategi

Compax har gjennomført en forundersøkelse om kjerneteknologien til produktet for å se hva som allerede finnes og er patentert av andre. Med utgangspunkt i denne har de utarbeidet en grundig patentsøknad i samarbeid med Håmsø Patentbyrå. De har søkt om patent i Norge, og vil også søke internasjonalt. Compax jobber aktivt med IPR-strategien og vurderer både patenter, varemerker og designbeskyttelse, og hva de vil dele av informasjon.     

– For oss er det viktig å sikre våre IP-rettigheter i et etablert marked bestående av store aktører. Ved å ha en solid IPR-strategi viser vi at vi tar temaet på alvor og kan dermed hindre kopiering av produktet.

Jonas Fossnes Blekastad

CEO Compax Solutions AS

Nærbilde av ung mann

Jonas Fossnes Blekastad

CEO Compax Solutions AS

Finansiering og fremtidsplaner

Compax har mottatt offentlig støtte fra flere offentlige program. Dette inkluderer blant annet NTNU Discovery, Innovasjon Norge og Forskningsrådet. Selskapet har i tillegg hentet investorkapital gjennom StartupLab i Oslo, og har utført suksessfulle pilottester med flere aktører. Neste steg i prosessen er å igangsette produksjon av komprimatoren. 

— Først vil vi fokusere på det norske markedet, men vi skal raskt starte internasjonalt salg. Markedet for komprimatorer er stort, og det er ikke uten grunn at vi bruker slagordet «If there’s a toilet, there’s a market.», sier Jonas Fossnes Blekastad, CEO i Compax Solutions AS.

Om bedriften

Compax Solutions AS ble etablert i Trondheim i 2017 med utspring fra NTNUs Entreprenørskole. Selskapet består i dag av fire fulltidsansatte, men skal nå utvide teamet med flere medarbeidere på sine nye kontorer på Fornebu utenfor Oslo. Visjonen til Compax er å skape nye, innovative løsninger for et mer effektivt og bærekraftig samfunn. 

Andre relevante lenker

Gruppe-mennesker-diskuterer-rundt-post-it-lapper

Har du lagt en plan for verdiene dine?

Visste du at så mye som 90% av verdiene i innovative selskaper kan være immaterielle? Det er derfor viktig at disse verdiene forvaltes riktig. En gjennomtenkt strategi er like viktig for kommersiell suksess som finansiering, markedsføring og salg.

Slik fungerer en IP-strategi

Relaterte artikler