
Heymat: nordnorsk teppesuksess vinner markedet med beskyttet design
Ekteparet Sonja Djønne og Thoralf Lian etablerte Heymat i 2016, med mål om å tilby hjemmemarkedet dekorative designmatter av samme gode kvalitet som en industrimatte. Mattene er lagd av resirkulerte materialer, og er spesielt tilpasset inngangsparti og entreer i private hjem.
Heymat leverer matter med høy kvalitet og design, og de bruker noen av Norges fremste designere til å utvikle designene. Mattene er automatisk beskyttet gjennom Åndsverkloven, men eierne tenker at designbeskyttelse gir et enda bedre vern om noen forsøker å kopiere dem.
Foruten det norske markedet, selges Heymat også blant annet i Sverige, Tyskland, USA og Japan. De har egen nettbutikk, og leverer til store deler av verden.
Klar IPR-strategi
Heymat har en klar IPR-strategi, og beskytter design de mener bør beskyttes i land hvor de selger eller ønsker å selge produktene. De har også varemerkebeskyttet navnet og logoen.
I begynnelsen søkte de selv om rettigheter. Etter hvert så de imidlertid at arbeidet ble for komplisert. Nå har de knyttet til seg et advokatkontor som er spesialister på dette. Det koster en del, men dette er spesialistkompetanse som de ikke har selv, og de velger derfor å investere i hjelp på området.
De har opplevd at det er kommet produkter på markedet som er «sterkt inspirert» av deres produkter, men ingen som er rene kopier.
Utmerkelser
Heymat vant i mai 2021 den internasjonale bransjeprisen NYCxDESIGN AWARDS i New York, designverdens svar på Oscar, i kategorien «Residential flooring». De har tidligere vært nominert i denne konkurransen. De har dessuten mottatt DOGA-merket for design og arkitektur, og vunnet German Design Award ved to anledninger.
Se gratiswebinaret «Kunsten å beskytte design» med blant annet Heymat
Les mer om hvordan andre virksomheter tar vare på rettighetene