Posten Norge

I 2008 lanserte Posten Norge en ny merkevarestrategi med Posten og Bring. Konsernet har investert betydelig i utvikling og lansering av den nye merkevarestrategien, og har lagt stor vekt på å sikre verdiene gjennom varemerkebeskyttelse.
Bringbil. Foto: Håvard Jørstad

Posten Norge er en tradisjonsrik virksomhet med 370 års historie og erfaring med distribusjon av brev og pakker i Norge. Posten er blant Norges mest kjente og anerkjente merkevarer.

I 2008 lanserte konsernet en ny merkevarestrategi med Posten og Bring, med bakgrunn i konsernets nye forretningsstrategi. Fysisk post hadde passert en historisk topp i Norge ved inngangen til år 2000. Posten valgte å møte denne utviklingen med å satse offensivt innen logistikkområdet og med Norden som hjemmemarked.

Resultatet ble to merkevarer, Posten for det norske folk og Bring for bedriftsmarkedet i Norge og Norden. Merkevarelanseringen var svært vellykket og blir brukt som et referansecase innen merkevarestrategi.

Posten-merket og markedsposisjon er opparbeidet gjennom mange år og det er viktig for konsernet å sikre at andre ikke misbruker eller snylte på vår tillit og verdier.

Bring var en nyskapning i 2008 både navn og merke. Vi var opptatt av å sikre beskyttelse for merkevaren innen våre kategorier både i det norske, nordiske og europeiske markedet. Målet har vært å utvikle en unik og sterk merkevare.

Å bygge sterke merkevarer gjør seg ikke selv. Det krever investeringer over tid i kjennskap og kunnskap. I Posten og Bring bygger vi merkestyrke gjennom egne ansatte som lever for å levere – og finner nye veier for kundene. Posten og Bring står for høy kvalitet og fremtidsrettede løsninger. Kundene skal oppleve dette i møte med våre medarbeidere og se at vi i Posten og Bring skiller oss positivt ut i forhold til andre aktører. Da var det viktig å unngå forvekslingsfare med andre virksomheter.

For noen år siden klaget Posten-konsernet inn bruken av Easybring som merkenavn og domene. Denne saken vant vi i klagenemnda. Dette er et eksempel på hvordan konsernet jobber for å beskytte verdiene som våre merkevarer representerer.

Vi vil også i fremtiden forsvare oss mot potensielle snyltere på våre merkevarer.

Les flere historier om andre virksomheter

Takk for tilbakemeldingen din.
Denne siden ble sist endret: