Bilde av mann i samtale med kvinne via PC

Huddly skaper bedre videomøter med intelligente kameraer og kunstig intelligens

Huddly utvikler produkter ved å kombinere ekspertise på tvers av design, maskinvare, programvare og kunstig intelligens. Selskapets intelligente kameraer er utviklet for å gjøre det enklere og bedre for folk å kommunisere med hverandre i videomøter. Produktene er beskyttet med ulike typer rettigheter.

Huddly er et teknologiselskap som ble etablert i Oslo i 2014. Selskapet utvikler videokonferanseutstyr for bedre og mer inkluderende brukeropplevelse i videomøter.

Har flere typer rettigheter

Huddly er verdensledende innenfor videokamerateknologi. I tillegg til å utvikle høyteknologiske kameraer, har de også utviklet et særpreget design for produktene sine. De har derfor valgt å benytte flere beskyttelsesmekanismer:

  • for tekniske løsninger har de søkt om patent
  • for design har de sikret designregistreringer
  • for varemerkene sine har de ulike varemerkeregistreringer

Markedet deres er i utgangspunktet hele verden. De har derfor valgt å utbre IP-porteføljen sin ganske bredt internasjonalt.

IPR-strategi

Deres IPR-strategi er utviklet for å sikre at de systematisk tar vare på og beskytter de strategisk viktige innovasjonene de utvikler i selskapet. De investerer tungt i produktutvikling. Det er helt avgjørende at resultatene som skapes gjennom dette beskyttes. Internt har de etablert en prosess som følges gjennom hele produktutviklingsløpet, slik at de kan avgjøre beste måte å sikre det enkelte prosjektet eller produktet på.

Har opplevd kopiering 

De har opplevd kopiering av ett av produktene sine. Et selskap markedsførte kopiprodukter i USA, som er Huddlys hovedmarked. De saksøkte dette selskapet i USA, og Huddly vant frem på alle punkter i en dom fra 17. mai 2022.

– Vi har hatt ett tilfelle av kopiering av produktene våre, og vi saksøkte denne kopiprodusenten i USA. Den amerikanske domstolen ga oss fullt medhold på alle punkter. Denne seieren har vært viktig for oss. Ikke bare viser den at det nytter å beskytte vår IPR, men den statuerer også et eksempel, ved å vise at vi går etter de som gjør inngrep i våre rettigheter.

Cecilia Orheim

Chief Legal & HR Officer i Huddly

Nærbilde av kvinne i blå bluse

Cecilia Orheim

Chief Legal & HR Officer i Huddly

«Uten at vi har en klar og tydelig strategi rundt IPR, står vi ubeskyttet for angrep fra aktører som ønsker å utnytte det vi har skapt», sier Cecilia Orheim.

Huddly starter alltid med å identifisere IPR internt i prosjektene sine. De går alltid flere runder internt for å sikre at de har modnet prosjektet, ideen og det de ønsker å beskytte. Når de er kommet tilstrekkelig langt i innovasjonsprosessen, samarbeider de alltid med et patentkontor for å sparre og ferdigstille søknader.

Gode råd til andre virksomheter i oppstartsfasen 

  • Sørg for å lage en IP-strategi tidlig.
  • Sørg for å sikre at det som skapes i virksomheten eies av virksomheten (sikre at rettigheter overføres fra ansatte og samarbeidspartnere).
  • Sørg for å sikre hemmelighold i innovasjonsprosesser.
  • Beskytt strategisk viktig IPR i markeder hvor produktene skal markedsføres, selges og        produseres, og i land hvor det kan være risiko for kopiproduksjon.
  • Tenk gjennom om ett og samme produkt kan beskyttes gjennom flere beskyttelsesmekanismer (patent, varemerke, designregistrering).
  • Overvåk markedet; følg med på hva konkurrentene gjør

Relaterte artikler