Ulike typer varemerke

Hva kan du registrere som varemerke? Et varemerke kan bestå av ord, navn, logoer, figurer, bilder, bokstaver, tall, emballasje, lyd eller kombinasjoner av disse. Her gir vi deg en nærmere oversikt over de ulike merketypene.

Ordmerke

Ordmerker består av ren tekst, slik som ord, bokstaver eller tall. Dette kan være for eksempel navnet på virksomheten din, modellnavnet på et av produktene dine, eller slagordet til virksomheten. Har du fått eneretten til et ordmerke, kan du bruke det i ulike utforminger og fonter.   

Eksempler: 

  • SWIX 
  • REMA 1000 
  • THERESE JOHAUG 
  • INGEN KIMS. INGEN KOS 

Figurmerke

Figurmerker består av figur-/logoelementer uten tekst. Ekesmpler på noen kjente figurmerker er Apple sin eplelogo, Nike sin «swoosh», og de fire ringene til Audi. 

Kombinert merke

Et kombinert merke består av en kombinasjon av tekst og figur. Dette kan for eksempel være en kombinasjon av et ord og et figurelement, eller tekst med en bestemt logoutforming. 

To kjente kombinerte merker er IKEA-sin blå og gule logo og McDonalds sin gule M. 

Andre typer varemerke

Det finnes også andre typer av varemerke som er mulig å registrere. Disse merketypene er noe mindre vanlige, og enkelte av de kan være vanskelig å få registrert. Grunnen til at noen av disse kjennetegnene kan være vanskeligere å registrere, som fargemerker og tredimensjonale merker, er blant annet at forbrukere er mindre vant med å oppfatte disse som én enkelt virksomhets særlige kjennetegn. 

Et bevegelsesmerke er et merke som består av eller omfatter en bevegelse eller en endring i plasseringen av varemerkets elementer. Dette kan for eksempel være en logo som beveger seg, som skifter farge, eller hvor nye elementer introduseres over tid.

Et lydmerke er et varemerke som består kun av lyd. Lydmerker kan i prinsippet bestå av alle tenkelige toner, lyder og ord, eller en kombinasjon av disse. Eksempler kan være lyden når man slår på en datamaskin, lyden når et program på radioen starter, eller lyden en mobilapplikasjon lager idet brukeren mottar eller sender penger. 
 
Lyden du ønsker vern for må ha særpreg. Du kan for eksempel ikke få vern for lyden av en brusboks som åpnes for brus. En slik lyd vil ingen oppfatte som noens varemerke, og andre næringsdrivende må fritt kunne benytte seg i denne lyden ved markedsføring av brus.

Et multimediamerke består av en kombinasjon av bilde/video og lyd. De visuelle elementene i merkene kan både være tekstelementer og figurelementer, og de kan være med eller uten bevegelse. 

Et eksempel på et typisk multimediamerke er den kjente snutten til filmstudioet 21st Century Fox, som er i begynnelsen av mange spillefilmer studioet står bak Denne sekvensen består både av musikk og en filmsnutt som viser teksten 21ST CENTURY FOX i gull, med lyskastere rundt. 

Et mønstermerke består av et sett elementer som gjentas regelmessig, altså som et mønster. Tenk for eksempel på de gjennomgående mønstrene merkevarer som Marimekko og Louis Vuitton bruker på produktene sine. 

Med fargemerker sikter man til merker hvor selve fargen er kjennetegnet. Enten én farge alene, eller en kombinasjon av flere farger. Et kombinert merke eller figurmerke som er søkt registrert i en spesiell farge er altså ikke et fargemerke. 

Se for deg at noen for eksempel får en enerett til fargen lilla for sjokolade.  
 
Det er vanskelig å få godkjent en registrering av et fargemerke, fordi disse ofte mangler særpreg. Forbrukere er ikke vant til å oppfatte farger som noens særegne kjennetegn, og andre næringsdrivende bør stå fritt til å kunne benytte de fargene de ønsker. I slike saker må det derfor ofte bevises overfor Patentstyret at det aktuelle fargemerket har blitt godt kjent som søkerens særlige kjennetegn gjennom innarbeidelse. 

Et plasseringsmerke er et varemerke som består av måten merket er plassert på varen. Se for deg at du produserer sko, og merket skal plasseres et helt spesifikt sted på skoen. 

Et eksempel på et plasseringsmerke er de ikoniske høyhælte skoene til Christian Louboutin, med sine røde såler plassert under skoen. 

Et tredimensjonalt merke består av en tredimensjonal form. Dette kan for eksempel omfatte formen på en emballasje eller selve varens utseende. 

Blant annet har The Coca-Cola Company varemerkeregistret formen på Coca Cola-glassflasken for mineralvann, og Orkla fått godkjent formen på Bamsemums for sjokolade. 

Det kan ofte være vanskelig å få registrert varens utseende eller emballasje som et varemerke. 

Man kan ikke få varemerkeregistrert en form som er nødvendig for å oppnå et teknisk resultat eller tilfører er varen en betydelig verdi. Man kan for eksempel ikke få en enerett til helt standard brusboks uten noen øvrig utforming, fordi en alminnelig brusboks har en teknisk funksjon som andre brusprodusenterer også har et behov for å benytte seg av. 

Tredimensjonale merker mangler også ofte særpreg, da forbrukeren ofte ikke vil oppfatte ofte formen på et produkt én aktørs særlige varemerke. Og selv om en form ikke skulle utgjøre en rent teknisk funksjon, kan det likevel være urimelig at én virksomhet får en enerett til en form som er alminnelig i den aktuelle bransjen. I slike saker må det derfor ofte bevises overfor Patentstyret at den aktuelle formen har blitt godt kjent som søkerens særlige kjennetegn, gjennom innarbeidelse. 

Hologrammer er tredimensjonale bilder, som dannes av en form for lysgjennomstrømning. 

Flere aktører har begynt å ta i bruk hologramteknologi for å skille seg ut blant aktører og vinne kunders oppmerksomhet, blant annet ved å skape hologrammer av produktene til salgs, av reklameplakater, og lignende. 

Utfordringer med registrering

Noen av merketypene beskrevet her kan være vanskeligere å registrere, som f.eks.fargemerker og tredimensjonale merker Dette er blant annet at forbrukere er mindre vant med å oppfatte disse som én enkelt virksomhets særlige kjennetegn. Merkene kan i visse tilfeller allikevel registreres dersom man kan vise til innarbeidelse. 

Les mer om Sjekk om varemerket ditt er ledig

Sjekk om varemerket ditt er ledig

Før du går videre med varemerket ditt er det lurt å sjekke om det finnes andre varemerker som ligner da dette kan hindre din bruk. Gjør et søk i vårt varemerkeregister.

Vi hjelper deg gjerne i prosessen

Få oversikt over moglegheiter som finst for deg, og korleis du eventuelt bør gå fram for å søkje. Patentstyrets ekspertar har lang erfaring og veit kva det er lurt å tenkje på.