
Global vekst i søknader om patent, varemerke og design
Kina er nå det landet med flest søknader innen både patent, varemerke og design. Dette viser at innovative og skapende bedrifter med økonomiske interesser i Kina er opptatt av å beskytte sine immaterielle rettigheter i en av verdens raskest voksende økonomier.
Patent
Totalt leverte verdens innovatører 3,17 millioner patentsøknader i 2017, en økning på 5,8 % fra året før. Antallet patentsøknader økte dermed for åttende år på rad. Dette kommer frem i den årlige rapporten som utgis av World Intellectual Property Organization (WIPO).
Fem patentmyndigheter står for 84,5 % av søknadsmengden på patentområdet. Kina er på klar førsteplass med 1,38 millioner søknader. På plassene bak kommer USA (606 956), Japan (318 479), Sør-Korea (204 775) og European Patent Office (EPO: 166 585). Blant disse er det særlig Kina og EPO som har den sterkeste økningen i søknadsinngangen, med henholdsvis +14.2 % og +4,5 %.
Varemerke og design
Søknadsaktiviteten innen varemerke og design øker også verden over.
Ifølge WIPO ble det levert inn 9,11 millioner varemerkesøknader i 2017 og det ble søkt om beskyttelse på 1,24 millioner design fordelt på 945 100 designsøknader.
Det er patentverk i Asia som stod for den klart største andelen av varemerke- og designsøknader verden over i 2017, etterfulgt av Europa og Nord-Amerika.
Varemerker knyttet til reklame og bedriftsledelse utgjorde 11 % av registreringsaktiviteten i 2017, etterfulgt av klær (7 %), datamaskiner, programvare og instrumenter (6,6 %) og utdanning og underholdning (5,5 %).
Design knyttet til møbler sto for 10 % av aktiviteten. Klesdesign utgjorde 8,5 % av søknadsmassen, mens design knyttet til innpakning utgjorde 7,2 %.