Forsiden for Patentstyrets årsrapport 2020 som viser to av våre ansatte
Foto: Beate Willumsen

Patentstyrets årsrapport for 2020

(22. mars 2021): Hva skjedde i Patentstyret i 2020? Hvor mange søknader fikk vi inn, og hvor mange rettigheter finnes i Norge? Hvordan sørget vi for at kundene fikk kunnskap om patent-, varemerke- og designbeskyttelse, og hvordan har vi tilrettelagt for at tjenestene våre skal være tilgjengelige og enkle å bruke?

 

Kathrine Myhre presenterer årsrapporten 2020

Hva skjedde i 2020?

Til tross for pandemien, klarte vi å opprettholde nivået på produksjonen og å nå de fleste av målene våre.

Vi mottok i overkant av 19 000 søknader om patent, varemerke og design, omtrent på samme nivå som tidligere. Om lag 75 % av søknadene kommer fra utenlandske søkere som ønsker rettigheter i Norge. Vi tildelte tilsammen 16 600 nye rettigheter.

Noen tall for 2020:

Varemerker

  • Varemerkesøknader: 16 659
  • Registrerte varemerker: 14 464
  • Fornyede varemerker: 11 963
  • Antall varemerker i kraft i Norge: 231 157

Patenter:

  • Patentsøknader: 1 444
  • Godkjente patenter: 907
  • Validerte europeiske patenter: 7 559
  • Antall patenter i kraft i Norge: 46 398

Design

  • Designsøknader: 1 279
  • Registrerte design: 1 237
  • Fornyede design: 1 353
  • Antall design i kraft i Norge: 11 544

Beste kundesenter

Vi er stolte over at vi i 2020 vant kåringen av den beste kundeservicen i Norge «best i test», offentlig klasse, for andre år på rad. Prisen deles ut av SeeYou og Confex. Vi har et faglig sterkt lag som jobber på kundesenteret, og medarbeiderne veileder hverandre for å oppnå stadig bedre kundeservice.

Kundetilfredshet

Den årlige kundeundersøkelsen viste at søkerne fortsatt er svært tilfredse med Patentstyrets søknadsbehandling. Kundene våre gir oss en skår på gjennomsnittlig 4,2 % på en skala fra 1 til 5.

Kurs og kompetanseheving

På grunn av covid-19 flyttet vi i midten av mars alle planlagte kurs over på digital plattform og endret dem til kortere webinarer. Som en del av den nasjonale dugnaden, valgte vi å tilby alle arrangementer og webinarer gratis. Hele 90 prosent av deltakerne mente de var nyttige og 94 prosent svarte at de kan gjøre bruk av kunnskapen i den daglige jobben sin.

Takk for din tilbakemelding! Ønsker du svar, ring +47 22 38 73 00 og snakk med kundesenteret vårt
Denne siden ble sist endret: