Innarbeidelse og bruk av et varemerke
For å få et innarbeidet varemerke registrert, må det dokumenteres at varemerket er «godt kjent som noens særlige kjennetegn» i Norge.
Dokumentasjon
Dokumentasjonen må vise at varemerket er godt kjent i Norge for de varene og tjenestene som du ønsker varemerket registrert for. Dette betyr at dokumentasjonen må vise geografisk spredning for å gi grunnlag for en landsdekkende varemerkeregistrering.
Hvis du har brukt varemerket i et bestemt område, kan du lese mer om lokal innarbeidelse.
All dokumentasjon som viser bruk av varemerket før søknadstidspunktet/ prioritetstidspunktet er relevant.
- Dokumentasjon i varemerkesaker
- Eksempler på dokumentasjon
- Markedsundersøkelser som dokumentasjon
- Regelverk for dokumentasjonskrav
Hvis varemerket er beskrivende og/eller mangler særpreg, må dokumentasjonen vise at omsetningskretsen oppfatter varemerket som «noens særlige kjennetegn». Høyesterett slo fast i avsnitt 57 i høyesterettsdommen Rt. 2005 s. 1601, Gule Sider, at slik dokumentasjon for eksempel kan være dokumentasjon som viser:
- varemerkets markedsandel
- intensiteten i bruk av varemerket
- hvordan varemerket har blitt markedsført
- hvor mange i omsetningskretsen som oppfatter varemerket som en angivelse av kommersiell opprinnelse
Hvis varemerket er beskrivende for dine varer og tjenester, må du dokumentere at omsetningskretsen oppfatter varemerket som «noens særlige kjennetegn», og ikke som beskrivende. Det er i denne sammenheng viktig å være oppmerksom på at det skal mye til for å innarbeide et beskrivende varemerke. Vi viser til høyesterettsdommen Rt. 2005 s. 1601, Gule Sider, avsnitt 48.
Les mer om bruksplikt - femårsfristen
Lenke til EU-domstolens avgjørelser:
http://curia.europa.eu/jurisp/cgi-bin/form.pl?lang=enKontakter
Lenke til EUIPO (EU kontor for varemerker og design):
https://euipo.europa.eu/ohimportal/en/
Regelverk
Har du spørsmål?
Ta kontakt med kundesenteret vårt: 22 38 73 00 eller post@patentstyret.no