Innarbeidelse og bruk av et varemerke
For å få et varemerke registrert på grunnlag av bruk/innarbeidelse, må det dokumenteres at varemerket er «godt kjent som noens særlige kjennetegn» i Norge.
Dokumentasjon
Dokumentasjonen må vise at varemerket er godt kjent i Norge for de varene og tjenestene som du ønsker varemerket registrert for. Dette betyr at dokumentasjonen må vise geografisk spredning for å gi grunnlag for en landsdekkende varemerkeregistrering.
Hvis du har brukt varemerket i et bestemt område, kan du lese mer om lokal innarbeidelse.
All dokumentasjon som viser bruk av varemerket før søknadstidspunktet/ prioritetstidspunktet er relevant.
- Dokumentasjon i varemerkesaker
- Eksempler på dokumentasjon
- Markedsundersøkelser som dokumentasjon
- Regelverk for dokumentasjonskrav
Dokumentasjonen må vise at omsetningskretsen oppfatter varemerket som «noens særlige kjennetegn». Høyesterett slo fast i avsnitt 57 i høyesterettsdommen Rt. 2005 s. 1601, Gule Sider, at slik dokumentasjon for eksempel kan være dokumentasjon som viser:
- varemerkets markedsandel
- intensiteten i bruk av varemerket
- hvordan varemerket har blitt markedsført
- hvor mange i omsetningskretsen som oppfatter varemerket som en angivelse av kommersiell opprinnelse
Det er i denne sammenheng viktig å være oppmerksom på at det skal mye til for å innarbeide et beskrivende varemerke. Vi viser til høyesterettsdommen Rt. 2005 s. 1601, Gule Sider, avsnitt 48.
Les mer om bruksplikt - femårsfristen
Lenke til EU-domstolens avgjørelser:
https://curia.europa.eu/jcms/jcms/j_6/en/
Lenke til EUIPO (EU kontor for varemerker og design):
https://euipo.europa.eu/ohimportal/en/