
Rekordmange varemerker i 2018
De siste fem årene har tallet på varemerkesøknader fra norsk næringsliv dermed økt med hele 35 %.
- Dette er svært sterke tall, sier Bernt Boldvik, avdelingsdirektør i Patentstyret. De viser at stadig flere nordmenn forstår hvilken betydning varemerker har for bedriftens forretningsutvikling og konkurransekraft.
Boldvik peker på at stadig flere virksomheter opererer i internasjonal konkurranse med utenlandske aktører og etablerte varemerker allerede ved oppstart. Oppmerksomheten om varemerker øker i samfunnet generelt, og varemerkekonflikter blir jevnlig omtalt i media.
Ønsker du å lære mer om varemerkebeskyttelse? Vi holder gratis introduksjonskurs i varemerke- og designbeskyttelse tirsdag 12. mars
Antallet søknader om varemerke fra både utenlandske og norske søkere var samlet på ca. 17 280 søknader i fjor, noe som er på nivå med 2017.
Disse har sendt inn flest varemerkesøknader til Patentstyret i 2018:
NorgesGruppen ASA | 40 |
Nortura SA | 24 |
Steen & Strøm AS | 18 |
Høyskolen Kristiania - Ernst G. Mortensens stiftelse | 17 |
Elements Produksjon AS | 17 |
Autostore Technology AS | 16 |
Tine SA | 11 |
Norsk Rikskringkasting AS | 11 |
Akvariet i Bergen Stiftelsen | 11 |
Universal Brands AS | 10 |
Schibsted Norge SMB AS | 10 |
Orkla Foods Norge AS | 10 |