Vi anbefaler at du leser alle 10 punktene før du trykker «Start ny varemerkesøknad».
1. Hva kan du registrere?
Varemerket ditt må skille seg ut i markedet. Du kan ikke få enerett til ord eller figurer som bare beskriver produktet ditt. For å få registrert varemerket må det være unikt - det må ha særpreg.
Varemerket kan ikke ligne på tidligere registrerte varemerker for samme eller lignende produkter. Du kan sjekke i søketjenesten vår om konkurrenter har registrert lignende varemerker i den samme bransjen som du er i. Du kan også gå inn på navnesok.no for å sjekke både domenenavn, foretaksnavn og varemerke i ett søk.
Patentstyret avslår ca 30 % av søknadene fordi varemerkene ikke er særpreget eller fordi noen har registrert lignende varemerker før.
Les mer om krav til å få et varemerke registrert.
Hva kan du få eneretten til?
MERKETYPE
|
VAREMERKE
|
PRODUKT
|
REGISTRERBART?
|
Ord |
ROXY |
Frisørtjeneste |
|
Hvorfor? Merket beskriver ikke tjenesten, og har særpreg. Forbrukeren kan derfor skille din frisørsalong fra andres. Enerett: Du får enerett til ROXY, og kan fritt utforme ordet i andre skrifttyper.
|
Ord |
Oslo frisør |
Frisørtjeneste |
|
Hvorfor ikke? Sier bare hva slags tjeneste det er og hvor den utføres. Det må også andre frisører i Oslo kunne bruke fritt.
|
Kombinert |
|
Frisørtjeneste |
|
Hvorfor ikke? Sier bare hva slags tjeneste det er og hvor den utføres. Skriftens font og farge er ikke spesiell nok til at man vil tro dette er varemerket til én konkret frisør i Oslo.
|
Ord |
Simply the best |
Arkitekttjenester |
|
Hvorfor ikke? Beskriver tjenestens kvalitet. Fremstår som rent reklameutsagn og må kunne brukes fritt av flere.
|
Figur |
|
Reklamebyrå |
|
Hvorfor? Merket har særpreg og forbrukeren kan dermed skille ditt reklamebyrået fra andres. Enerett: Du får enerett til denne avbildningen av jordbær brukt som varemerke for reklamebyrå.
|
Figur |
|
Syltetøy |
|
Hvorfor ikke? Forbrukeren vil oppfatte at syltetøyet inneholder jordbær, og vil ikke kunne skille det fra andre produsenter av jordbærsyltetøy.
|
Kombinert |
|
Syltetøy |
|
Hvorfor? Ordet «Fridas» gjør at forbruker kan gjenkjenne produktet og syltetøyprodusenten. Enerett: Du får enerett til ordet «Fridas» i denne konteksten, men ikke til ordet syltetøy og det som er en vanlig etikett for jordbærsyltetøy .
|
Kombinert |
|
Kaffe |
|
Hvorfor? En forbruker kan gjenkjenne sammenstillingen av teksten og skilpadden som varemerke for en bestemt produsents kaffe. Enerett: Du får ikke enerett til teksten, fordi den bare sier noe om kaffens egenskap.
|
Kombinert |
|
Kaffe |
|
Hvorfor ikke? Viser bare bilde av produktet og sier noe om produktets egenskaper. Derfor vanskelig for forbruker å skille din kaffe fra andre produsenters.
|
Du kan også laste ned denne oversikten som PDF-fil