Hvordan velge og beskytte domenenavn

Et domenenavn er mye mer enn bare en nettadresse. Det er ditt digitale visittkort, din identitet på nettet og det første inntrykket besøkende får av deg eller virksomheten din. Hvis du vil bygge tillit og bli funnet på nett, starter det med ett enkelt steg: å sjekke domenenavn.

Dame skriver inn starten på domenenavn på laptop

Hva er et domenenavn?

Et domenenavn er en unik adresse som brukes til å identifisere nettsteder på internett. Eksempelvis er navnetditt.no et domenenavn. Den erstatter lange IP-adresser med noe som er lett å huske.

Hva er et toppdomene?

Et toppdomene er det ordet som står etter punktum i domenenavnet. I tillegg til nasjonale landkoder som for eksempel .no og .se, finnes det mange andre toppdomener, for eksempel .com eller .org. Disse kalles ofte for generiske toppdomener. 

Du finner en oversikt over alle toppdomener i verden og hvem som er ansvarlig for driften av disse på nettsiden til IANA.

Hvorfor er domenenavn viktig for bedriften din?

Et domenenavn er den digitale adressen til bedriften din. Det er ofte det første kundene ser – og husker. Et godt og tydelig domenenavn gjør det enklere å bli funnet i søk, bygger tillit og styrker merkevaren din på nett.

Hvilken beskyttelse gir et domenenavn?

Registrering av et domenenavn gir en bruksrett. Et domenenavn er i utgangspunktet kun en adresse på internett, og gir ingen rettigheter til navnet. 

Hvis du har brukt et domenenavn lenge, kan det imidlertid være med i vurderingen om du har en innarbeidet varemerkerettighet.

Mann søker etter foretaksnavn på laptop.

Hva er forskjellen mellom domenenavn, foretaksnavn og varemerke?

Det er viktig å forstå de ulike elementene som bidrar til en bedrifts identitet. Domenenavn, foretaksnavn og varemerke er tre sentrale komponenter. De har ulik funksjon og ulik juridisk beskyttelse.

Lær mer om hva som skiller domenenavn, foretaksnavn og varemerke

Hva må jeg sjekke før jeg registrerer et domenenavn?

Hvis du ønsker å registrere et domenenavn under .no, må du først forsikre deg om at det ikke er noen andre som allerede har rett til navnet du ønsker å registrere. 

Gjennom tjenesten Navnesøk kan du sjekke om navnet du har tenkt på er ledig både som varemerke, domenenavn og foretaksnavn.

Illustrasjon av å legge en strategi som beskytter dine immaterielle rettigheter

Vurderer du også å søke om design og patent?

Ikke ødelegg for deg selv – her er rekkefølgen du må følge for å sikre rettigheter til patent, design, navn og domene. Les om hvordan Anna gikk fram for å sikre de ulike rettighetene til sin hjelm.

Beskytt ideen i riktig rekkefølge

Hvordan registrerer jeg et domenenavn?

Alle domenenavn under .no er registrert hos Norid. Domenenavn må imidlertid bestilles hos en domeneforhandler.

Kan flere ha rett til samme domenenavn?

Et domenenavn er unikt og kan kun ha én innehaver under samme toppdomene. Samme domenenavn kan imidlertid være registrert på forskjellige innehavere under ulike toppdomener, for eksempel under .no og .com. Konflikter kan dermed oppstå mellom flere som mener å ha rett til samme domenenavn.

Flere organisasjoner kan altså ha rett til samme domenenavn på hvert sitt grunnlag. Noen kan ha det som registrert varemerke, andre som foretaksnavn og andre igjen hevder at det er innarbeidet som deres varemerke. Alle disse kan ha like stor rett til domenenavnet, men bare én kan få det registrert under .no-domenet eller et annet domene. Her gjelder først til mølla-prinsippet.

Hvordan klage på domenenavn under .no?

Hvis noen har registrert varemerket ditt som domenenavn under .no, kan du sende en klage gjennom Norid til Domeneklagenemnda.

Du må kunne dokumentere at du har en rett til navnet (for eksempel et registrert varemerke eller foretaksnavn), og at innehaveren av domenenavnet har vært i ond tro.

Hvordan klage på domenenavn under et annet toppdomene?

Vil du klage på et domenenavn under et annet toppdomene, kan du finne mer informasjon dette på nettsiden til WIPO.

Ofte stilte spørsmål om domenenavn

Et domenenavn er mer enn bare en adresse – det fungerer som din digitale identitet. Det brukes til å skape tillit, gjøre deg lettere å finne på nettet, og gir ofte et førsteinntrykk av deg eller virksomheten din. Domenenavn kan også brukes til e-postadresser og profiler på sosiale medier.

Ja, et domenenavn er en teknisk adresse på internett, mens et bedriftsnavn er registrert i Enhetsregisteret som en juridisk enhet. To aktører kan i prinsippet ha lignende navn som domenenavn og foretaksnavn, men dette kan føre til konflikter – spesielt om det også er varemerkebeskyttet.

Du kan undersøke hvem som eier domenet via en WHOIS-søk og kontakte vedkommende for å høre om domenet kan kjøpes. Hvis du mener at du har en rettighet til navnet (for eksempel et varemerke), kan du vurdere en formell klage gjennom Norid eller relevante instanser.

Nei, det kan være i strid med varemerkeloven. Hvis domenenavnet inneholder eller ligner et registrert varemerke, kan du risikere at domenet blir inndratt ved klage. Dette gjelder selv om du ikke har kommersiell hensikt.

Relaterte artikler

Les mer om Hva er et godt firmanavn?
Mange reklameskilt med logoer i et gatemiljø med skyskrapere.
  • Fagartikler
  • Varemerke

Hva er et godt firmanavn?

Valg av firmanavn er en av de viktigste avgjørelsene en bedriftseier tar. Navnet er det første inntrykket mange får av virksomheten, og det kan være med på å forme kundens oppfatning av hva selskapet står for. Et godt firmanavn kan skille en bedrift fra konkurrentene, tiltrekke seg kunder og legge grunnlaget for merkevarebygging. Men hva kjennetegner egentlig et godt firmanavn?

Publisert 25. oktober 2024

Les mer om Foretaksnavn
Landskapsbilde av kontorbygninger i Bjørvika der flere foretaksnavn er synlige på fasaden
  • Informasjonsside

Foretaksnavn

Et foretaksnavn (tidligere kjent som firmanavn) er det offisielle navnet en bedrift registreres med i Foretaksregisteret. Et godt navn er ofte det første møtet kundene har med virksomheten din. Det kan gi assosiasjoner, bygge tillit – og skille deg ut i markedet. Men hvordan kan du sikre deg retten til navnet?

Publisert 17. desember 2023

Les mer om Har du en bevisst strategi for immaterielle rettigheter (IP)?
Person skriver med tusj på glasstavle.
  • Fagartikler
  • Design
  • Patent
  • Varemerke
  • Forretningshemmeligheter

Har du en bevisst strategi for immaterielle rettigheter (IP)?

En robust og helhetlig IP-strategi som er godt integrert i forretningsplanen, kjennetegner bedrifter som lykkes i internasjonale markeder. God håndtering av immaterielle verdier kan være avgjørende for å nå virksomhetens mål.

Publisert 20. november 2025

Fant du det du lette etter?

Din tilbakemelding hjelper oss med forbedringer!

Lær mer om ulike rettigheter

Se alle kurs og arrangementer