Med det unike designet retter selskapet seg mot et verdensmarked, og har nå kunder i over 40 land.
Beskytter i internasjonale markeder
Gungnir har fått innvilget patent i Norge, USA, Canada, Russland, Kina, Hong Kong, Sør-Korea, og Japan. De har søkt i alle markeder der de ser gode kommersielle muligheter, for eksempel i Europa gjennom EPO, og i markeder der det er vanlig å produsere treningsutstyr, eksempelvis India og Kina.
De har registrert varemerket GUNGNIR i Norge, EU, Storbritannia, USA og Australia.
– Vi har ikke opplevd at noen har krenket rettighetene våre så langt. Vi er imidlertid forberedt på at dette vil kunne skje, da vi i samtaler med andre bransjeaktører har fått indikasjoner på at det er sannsynlig i bransjen vi er en del av.
Kristian Kjelstad
— Hensikten med å skaffe patent i disse markedene og landene er todelt. Aller først ønsker vi kommersiell enerett på løsningen vi har designet i nøkkelmarkeder, men det er også viktig å hindre potensiell produksjon av kopier i land der dette er sannsynlig, sier daglig leder Kristian Kjelstad.
Selskapet har fått bistand fra patentkontorer til arbeidet med søknader og oppfølging av rettigheter. Tidligere har de brukt det svenske selskapet Valea, og før det Leogriff, som nå er Dehns. I dag bruker de Bryn Aarflot til å hjelpe seg med dette.
Offentlig støtteordninger
Gungnir mottok støtte fra FORNY StudENT-programmet til Forskningsrådet i 2019. Midlene gikk til patentering og utvikling av produktet. De understreker at støtten var ytterst viktig for at de skulle kunne bevare momentet de hadde, inkludert å levere norsk patentsøknad.
Råd til andre virksomheter i oppstartsfasen
Gründerne deler gjerne noen tips til andre som står i startgropa:
- Vent med å starte utviklingen eller salget av noe før du faktisk har funnet ut om det finnes et marked og brukere av ideen din.
- Gjør en grundig vurdering av om patentbeskyttelse er det rette for ditt selskap, din strategi og ditt produkt. Patent er ikke alltid nødvendig for å differensiere seg i et marked.
- Legg opp en langsiktig og kortsiktig retning. Den langsiktige kan være fluffy og ambisiøs, og så jobber man mer kortsiktig og konkret mot mål underveis.