mann på scenen med mange folk i salen

Rytmer og rettigheter: Hvordan skal Norge skape mer verdier av musikk?

Og hva betyr rettigheter for verdiskaping i norsk musikkbransje? Det var temaet 24. april da Patentstyret inviterte til et arrangement som samlet eksperter, investorer og bransjeaktører på Youngs i Oslo i anledning World Intellectual Property Day.

Kreativitet som økonomisk kraft

I åpningstalen minnet Elisabeth Mæland Fosse fra Patentstyret om at de kreative næringene globalt utgjør hele 6 % av verdensøkonomien, ifølge UNESCO – og at musikk ikke bare er kunst, men også næring, arbeidsplasser og eksport. En fersk rapport fra Music Norway anslår at inntektene i bransjen kan dobles innen 2030.

Patentstyrets rolle er å sikre rettigheter gjennom varemerker, design og patenter, men også føre tilsyn med organisasjoner som forvalter opphavsrett – som TONO og Gramo.

Rettigheter som investering 

Magnus Thomassen, daglig leder i Zefyr (investeringsfond for film og dataspill), holdt en grundig og tilgjengelig innføring i opphavsrett. Han forklarte hvordan slike rettigheter kan være selve grunnlaget for investeringer – akkurat som aksjer eller eiendom.

Thomassen viste hvordan økonomiske rettigheter i musikk kan selges og lisensieres, og at det ligger store verdier i eierskap til musikkataloger. Han trakk frem eksempler som Michael Jacksons katalog (deler av den ble solgt for 600 millioner dollar) og pekte på at musikk-, film- og spillindustrien til sammen er større enn sjømatnæringen globalt.

Men investeringer i musikk er ikke uten utfordringer: Uklar rettighetsstruktur, gamle kontrakter og lange tidshorisonter for inntekter gjør det krevende. Han understreket behovet for transparens og simuleringer – altså økonomiske “waterfalls” – som kan vise hvordan pengene faktisk fordeles.

Hvor norsk er egentlig norsk musikk?

Førstelektor og merittert underviser på Høyskolen Kristiania, Audun Molde, tok for seg et betimelig spørsmål: Når norsk musikk gjør det godt internasjonalt – hvor mye av verdiskapingen skjer egentlig i Norge?

Han viste hvordan suksessrike artister og produsenter ofte samarbeider med utenlandske selskap og plattformer. Eksempler som Kygo, Aurora og Einar Selvik ble brukt for å illustrere hvordan både historiske og moderne suksesser ofte har hatt lite med norsk næringsstruktur å gjøre.

Molde pekte også på hvordan gamle låter – som Maria Arredondos “Burning” – plutselig kan gå viralt gjennom spill og sosiale medier, og at det er en sterk grunn til å ha eierskap til rettighetene. Han advarte mot at Norge i dag ofte skaper verdiene, men lar eierskap og avkastning havne i utlandet.

Magnus Thomassen står på en scene og holder foredrag om den norske musikkbransjen.
Magnus Thomassen, Zefyr
Audun Molde  står på en scene og holder foredrag om den norske musikkbransjen.
Audun Molde, Høyskolen Kristiania
Kai Robøle, Erling Maartmann-Moe, Margit Klingen Dams og Elisabet Mæland Fosse på scenen under en paneldebatt om verdiskaping i norsk musikkbransje.
Kai Robøle, Erling Maartmann-Moe og Margit Klingen Dams i paneldebatt

Big in Japan

Vegar Waske snakket med Robin Jensen om å gjøre musikk til en  verdiskapende næring. Robin fortalte om sin reise fra etablering av små  låtskriverworkshoper i Trondheim til et gjennombrudd i Korea og Japan der låtskriving er satt i system og har blitt big business. 

Paneldebatt: Hva må til for å styrke verdiskaping i norsk musikk?

Panelsamtalen, ledet av Elisabeth Mæland Fosse, samlet tre ulike perspektiver:

  • Kai Robøle fra Arctic Rights Management etterlyste mer profesjonell infrastruktur og nasjonale investeringer i musikkrettigheter. 
  • Margit Klingen Dams, tidligere gründer og nå i Innovasjon Norge, pekte på behovet for tettere koblinger mellom kultur og næringsliv. 
  • Erling Maartmann-Moe, investor, understreket at norske aktører må tenke internasjonalt fra dag én – og være forberedt på langsiktige investeringer.

Robin Jenssen og Vegar Waske diskuterer hvordan musikk kan utvikles til en verdiskapende næring.
Robin Jenssen og Vegar Waske

Panelet var enige om at verdiskaping i musikkbransjen forutsetter mer kapital, større ambisjoner og bedre rammer for å utvikle norske rettigheter og talenter over tid. Konklusjon: Norge har talentet – men mangler strukturen.

Både innlegg og panel viste at Norge har en sterk musikkarv og mange internasjonale suksesser. Men vi mangler fortsatt systemer, kompetanse og kapital som gjør det mulig å beholde mer av verdiskapingen her hjemme. Skal Norge lykkes med å gjøre musikk til en eksportnæring på linje med sjømat og teknologi, må vi satse strategisk på rettigheter, eierskap og profesjonalisering.


Se opptak fra arrangementet

Relaterte artikler