De ansatte ved Patentstyrets kundesenter sitter samlet rundt et bord

Vårt prisbelønte kundesenter hjelper deg gjerne

Lurer du på noe om immaterielle verdier og rettigheter, vil du bli godt ivaretatt av landets mest kompetente på området. Kundesenteret vårt har for femte år på rad vunnet prisen for beste kundeservice i offentlig sektor. De legger ned mye arbeid i hver eneste henvendelse for å gjøre en forskjell for mange gründere, oppstartsbedrifter, SMBer, studenter, forskere og andre med innovasjonskraft – kanskje også deg?

Immaterielle verdier og rettigheter er et omfattende fagområde, og Patentstyret tilbyr en rekke bestillings- og selvbetjeningstjenester. Kundesenteret vårt kan veilede deg slik at du kan ta gode valg. Våre kundeveiledere vet at prosessen du befinner deg i er svært viktig for deg, og kan støtte deg med verdifull informasjon om:  

  • Hvorfor søke om enerett til oppfinnelser, logoer, navn eller form og utseende?
  • Hvilke krav som må være oppfylt for å kunne søke om de ulike typer enerett?
  • Hvordan foregår søknadsprosessen og saksbehandlingen?  
  • Hvordan ta vare på eneretten og følge med på konkurrentene?
  • Hvordan sikre seg enerett i andre land?
  • Kan patent gi større sikkerhet for produkter som kan være enkle å kopiere?
  • Er det mulig å søke flere typer enerett for den samme ideen?
  • Når kan det være aktuelt å bestille en forundersøkelse?
  • Hvordan sjekker man om et varemerke er ledig?
  • Kan publiseringsretten fravikes?
  • På hvilket tidspunkt begynner "bruksplikten" å løpe?
  • Kundeveilederne våre svarer på alle slags spørsmål du måtte ha knyttet til Patentstyrets fagområder. 

Du kan ringe kundesenteret på 22 38 73 00 eller sende en skriftlig henvendelse via skjemaet vårt. 

Relaterte artikler