Søk i databaser
Sjekk om det finnes lignende design registrert i den norske eller i internasjonale databaser. Her får du en oversikt over de mest brukte databasene.
Du kan levere inn klage både under behandlingen av en designsøknad og etter at designet er registrert.
En protest mot en designsøknad må være begrunnet med en av påstandene nedenfor, og du må kunne dokumentere påstanden.
Begrunnelser kan være at
Du kan levere en protest mot en søknad helt frem til behandlingen av designsøknaden er avsluttet. Hvis du leverer protesten etter at designet er registrert, vil vi behandle protesten som et krav om administrativ overprøving av registreringen.
For å sende inn protesten, kan du bruke skjemaet "Krav og klager til Patentstyret og KFIR" i Altinn.
Protesten må inneholde søknadsnummeret til søknaden den gjelder. Hvis søknaden inneholder flere design, må du oppgi hvilke design protesten gjelder.
Søkeren får beskjed om at det er kommet inn en protest og får mulighet til å uttale seg. Den som har sendt inn protesten, får et brev om at protesten er mottatt.
Patentstyret vil vurdere protesten og avgjøre om den skal få innvirkning på behandlingen vår av søknaden. Hvis protesten ikke blir tatt tilfølge, får den som har sendt inn protesten informasjon om muligheten til å sende inn et krav om administrativ overprøving.
Det koster ingenting å levere inn en protest.
Ordningen med administrativ overprøving er et raskt, enkelt og billig alternativ til søksmål for domstolene. Den gjelder både for nasjonale og internasjonale designregistreringer som har vern i Norge.
Du kan levere inn krav om administrativ overprøving hvis det er begrunnet med en av årsakene listet opp under, og du kan dokumentere påstanden.
Begrunnelser kan være at designet
Du kan levere et krav om administrativ overprøving så lenge designregistreringen består. Krav om administrativ overprøving kan også leveres etter at designregistreringen er opphørt, eller etter at registreringen er slettet. Da må den som fremmer kravet ha «rettslig interesse» i saken.
Hvis du mener at den som står oppført som innehaver ikke har retten til designet, må du levere krav om administrativ overprøving senest ett år etter at du fikk kjennskap til registreringen.
Hvis innehaveren var i god tro da designet ble registrert eller overført til innehaveren, kan du ikke levere kravet senere enn tre år etter at dette skjedde.
For å sende inn kravet, kan du bruke skjemaet "Krav og klager til Patentstyret og KFIR" i Altinn.
Du får mulighet til å legge ved dokumentasjon.
Kravet skal inneholde:
Du må også betale et klagegebyr.
Hvis kravet du sender inn ikke oppfyller de formelle vilkårene, gir Patentstyret deg en frist for å rette manglene. Hvis du ikke retter manglene innen fristen, avviser vi kravet.
Når de formelle vilkårene i klagen er oppfylt, oversender vi klagen til innehaveren av designregistreringen med frist for å uttale seg.
Partene får normalt anledning til å uttale seg to ganger hver. Selve klagen regnes som din første uttalelse. Hvis du er forhindret fra å svare innen fristen, kan du be om fristforlengelse. Når Patentstyret anser at saken er tilstrekkelig opplyst, tar vi den opp til avgjørelse.
Når vi skal avgjøre klagen, vil en annen saksbehandler enn den som registrerte designet foreta en ny og uavhengig vurdering av saken.
Klagesaken kan få disse utfallene:
Et krav om administrativ overprøving koster kr 4 000. Vi sender en faktura til den som har sendt inn klagen. Den må betales før vi behandler klagen.
Hvis Patentstyret avviser kravet, betaler vi tilbake halve beløpet.
Patentstyret tar hensyn til all relevant dokumentasjon som er sendt inn.
Hvis du krever hel eller delvis overføring på grunn av feil innehaver av søknaden/registreringen, må du dokumentere at du selv har retten til designet.
Hvis du mener at designet ikke er nytt eller ikke har individuell karakter, må du bevise at et design med samme helhetsinntrykk som det registrerte designet, var offentliggjort før søknadsdagen. Du må legge frem god, datert dokumentasjon som er klart knyttet til designets utseende. Dette kan for eksempel være:
Hvis bilder fra internett ikke er daterte, kan du i tillegg vise til datert omtale av produktet som klart viser at det bestemte produktet ble offentliggjort før søknadsdagen.
For å finne materiale som tidligere er publisert på internett, kan det være nyttig å bruke arkivtjenester som for eksempel Wayback Machine eller liknende.
Hvis du sender inn film som bevis, bør du ta stillbilder fra filmen for å vise konkret hvilket produkt du mener er et liknende eller identisk design.
Hvis Patentstyret har truffet en endelig avgjørelse du er uenig i, kan du klage til Klagenemnda for industrielle rettigheter (KFIR). Klagen sender du til Patentstyret, som sender den videre til KFIR.
Klagefristen er 2 måneder fra den dagen Patentstyrets avgjørelse ble sendt til deg. Du må sende klagen til Patentstyret. Hvis det er klart at klagen vil føre frem, har Patentstyret mulighet til å oppheve eller endre avgjørelsen sin. I motsatt fall sender vi klagen videre til KFIR.
Klagen skal sendes til Patentstyret, som videresender den til KFIR. Bruk skjemaet "Krav og klager til Patentstyret og KFIR" i Altinn.
Avgjørelser fra KFIR kan klages videre inn for domstolene.
Hvis du har fremmet et krav om administrativ overprøving, kan du ikke reise søksmål om ugyldighet eller overføring mens saken behandles i Patentstyret.
Avgjørelser fattet av KFIR kan bare bringes inn for domstolene av en søker eller rettighetshaver som har fått en avgjørelse imot seg. Hovedregelen er at søksmål må være reist innen 2 måneder, regnet fra den dagen avgjørelsen ble sendt ut fra KFIR.
Din tilbakemelding hjelper oss med forbedringer!
Sjekk om det finnes lignende design registrert i den norske eller i internasjonale databaser. Her får du en oversikt over de mest brukte databasene.
Søk i Norsk designtidende for å få oversikt over registreringer, fornyelser og endringer i konkurrentenes designrettigheter.