Foretaksnavn

Et foretaksnavn (tidligere kjent som firmanavn) er det offisielle navnet en bedrift registreres med i Foretaksregisteret. Et godt navn er ofte det første møtet kundene har med virksomheten din. Det kan gi assosiasjoner, bygge tillit – og skille deg ut i markedet. Men hvordan kan du sikre deg retten til navnet?

Landskapsbilde av kontorbygninger i Bjørvika der flere foretaksnavn er synlige på fasaden

Hva er et foretaksnavn?

Et foretaksnavn er det juridiske navnet en virksomhet blir registrert med i Foretaksregisteret. Dette er det navnet som vises offentlig i offentlige registre, og som brukes i forretningsdokumenter som fakturaer, kontrakter og lignende.

Foretaksnavnet får et visst vern automatisk når det registreres, men det betyr ikke nødvendigvis at du har enerett til navnet – særlig ikke hvis det er beskrivende.

Hva er forskjellen mellom foretaksnavn og varemerke?

Et foretaksnavn identifiserer virksomheten juridisk, mens et varemerke kjennetegner varene eller tjenestene du tilbyr i markedet. Selv om navnet på virksomheten og varemerket kan være det samme, gir de ulike typer vern.

  • Et foretaksnavn med særpreg gir deg enerett til navnet og beskytter deg mot at andre registrerer et navn for sin virksomhet som lett kan forveksles med ditt, dersom de driver i samme eller lignende bransje.
     

  • Et varemerke gir deg enerett til navnet i kommersiell sammenheng, så lenge du har registrert det og det har tilstrekkelig særpreg.

Mann søker etter foretaksnavn på laptop.

Hva er forskjellen mellom domenenavn, foretaksnavn og varemerke?

Det er viktig å forstå de ulike elementene som bidrar til en bedrifts identitet. Domenenavn, foretaksnavn og varemerke er tre sentrale komponenter. De har ulik funksjon og ulik juridisk beskyttelse.

Lær mer om hva som skiller domenenavn, foretaksnavn og varemerke

Hvordan sjekke om foretaksnavnet er ledig?

Før du bestemmer deg for et navn, bør du undersøke om det allerede er i bruk – både som foretaksnavn, domenenavn og varemerke.

Det kan du gjøre enkelt via navnesok.no – en felles søketjeneste utviklet av Brønnøysundregistrene, Norid og Patentstyret.

Hvordan registrerer du et foretaksnavn?

For å registrere foretaksnavnet ditt, gå til Foretaksregisteret i Brønnøysund.

Du kan registrere navn som direkte beskriver virksomheten til foretaket ditt, men da vil du bare få vern mot helt identiske navn. For at du skal kunne hindre andre i å bruke navn som kan forveksles med ditt, må navnet ditt være særpreget.

Registrere foretaksnavn som varemerke?

I visse tilfeller kan et foretaksnavn også registreres som varemerke.

Et foretaksnavn uten særpreg har mindre verdi, siden du ikke kan hindre andre i å registrere et foretaksnavn som ligner.

Kontorlokaler i Bjørvika, Oslo.

Vern av foretaksnavn

Hvis du registrerer et navn som direkte beskriver virksomheten til foretaket ditt, vil du bare få vern mot helt identiske navn. For å hindre andre i å bruke et navn som kan forveksles med ditt, må du velge et særpreget navn.

Et særpreget foretaksnavn vil si et navn som ikke beskriver hvilken bransje du er i. Da kan du hindre andre i å registrere foretaksnavn som kan forveksles med ditt.

Et par eksempler på foretaksnavn som har særpreg er Freia AS og Ruter AS. Navnet beskriver ikke hvilke varer eller tjenester de tilbyr – det er et oppdiktet navn.

Jo mer særpreget foretaksnavnet er, desto sterkere vern vil det ha mot andres foretaksnavn og varemerker.

Foretaksnavnet ditt kan beskrive hvilken bransje du er i. Med et beskrivende navn er det enklere for deg å reklamere for varene og tjenestene dine, fordi kundene lettere vil forstå hvilken bransje du opererer i bare ved å se på foretaksnavnet.

Men du kan få problemer med konkurrenter. Du kan nemlig ikke hindre andre i å bruke lignende beskrivende navn som sine foretaksnavn.

Eksempel: Har du valgt et navn som «Rørleggerservice AS», kan du ikke hindre andre i å registrere «Rørleggerservice 1-2-3 AS» eller «Grünerløkkas Rørleggerservice AS».

Beskrivende navn kan føre til ulemper som at du får posten til konkurrentene – eller at de får din post. Det kan også bli vanskeligere å skille seg ut i markedet, og kundene kan lettere velge konkurrenten din fordi navnene er så like.

Klage på foretaksnavn

Hvis du mener at et foretaksnavn registrert i Foretaksregisteret kan forveksles med ditt foretaksnavn eller varemerke, kan du sende inn en klage til Patentstyret. Det samme gjelder dersom foretaksnavnet krenker dine rettigheter til et vernet personnavn.

Det er kun foretaksnavn som er registrert i Foretaksregisteret du kan klage på. Foretaksnavn som bare er registrert i Enhetsregisteret faller utenfor ordningen.

Forvekslingsbare foretaksnavn betyr for eksempel at det ligner på ditt foretaksnavn eller varemerke, enten i måten navnene ser ut eller skrives på, eller i måten de uttales på. Det som blir avgjørende er om andre (de potensielle kundene dine) kan ta feil av dem.

Les mer om klage på foretaksnavn

Ofte stilte spørsmål om foretaksnavn

Foretaksnavnet er navnet virksomheten din er registrert med i Foretaksregisteret.

Et varemerke gir deg enerett til å bruke navnet eller logoen i markedsføring og salg av varer eller tjenester.

Hvis navnet er generisk eller beskrivende, får du bare beskyttelse mot at andre bruker nøyaktig samme navn.
Vil du ha sterkere vern, bør du velge et særpreget navn og vurdere å registrere det som varemerke.

Det kan hende, men vær forsiktig. Å eie et domenenavn gir ikke enerett til navnet.
Sjekk på Navnesok.no om navnet er i bruk som foretaksnavn eller varemerke, før du tar det i bruk.

Hvis du har registrert navnet som varemerke, kan du sende en klage til Patentstyret.
Du kan også kontakte den som bruker navnet, og be dem slutte å bruke det. Hvis det ikke hjelper, bør du vurdere å søke juridisk rådgivning eller ta saken videre til domstolen.

Illustrasjon av å legge en strategi som beskytter dine immaterielle rettigheter

Vurderer du også å søke om design og patent?

Ikke ødelegg for deg selv – her er rekkefølgen du må følge for å sikre rettigheter til patent, design, navn og domene. Les om hvordan Anna gikk fram for å sikre de ulike rettighetene til sin hjelm.

Beskytt ideen i riktig rekkefølge

Fant du det du lette etter?

Din tilbakemelding hjelper oss med forbedringer!

Relaterte artikler

Les mer om Hva er et godt firmanavn?
Mange reklameskilt med logoer i et gatemiljø med skyskrapere.
  • Fagartikler
  • Varemerke

Hva er et godt firmanavn?

Valg av firmanavn er en av de viktigste avgjørelsene en bedriftseier tar. Navnet er det første inntrykket mange får av virksomheten, og det kan være med på å forme kundens oppfatning av hva selskapet står for. Et godt firmanavn kan skille en bedrift fra konkurrentene, tiltrekke seg kunder og legge grunnlaget for merkevarebygging. Men hva kjennetegner egentlig et godt firmanavn?

Publisert 25. oktober 2024

Les mer om Hva er forskjellen mellom et varemerke og en merkevare?
TetteKuber-Spiregrønn-MørkBlå
  • Fagartikler
  • Varemerke

Hva er forskjellen mellom et varemerke og en merkevare?

Når vi diskuterer forretningsstrategier, markedsføring og immaterielle rettigheter, kommer ofte begrepene varemerke og merkevare opp. Selv om disse begrepene noen ganger brukes om hverandre, representerer de to forskjellige konsepter innenfor bedrifts- og markedsføringsverdenen. For å forstå hvordan de skiller seg fra hverandre, skal vi se nærmere på hver av dem.

Publisert 09. oktober 2024

Les mer om Val av namn: lykketreff eller bomskot?
Mann noterer på post-it lapper under en brainstorming seanse med kolleger.
  • Fagartikler
  • Varemerke

Val av namn: lykketreff eller bomskot?

Namnet du vel på produktet, tenesta eller bedrifta di, kan bli til stor hjelp. Eller til eit mareritt. Her er nokre spørsmål som kan hjelpe deg på rett spor, og tips og åtvaringar frå namneekspertar.

Publisert 12. oktober 2021

Trenger du hjelp?

Vi kan ikke gi råd om registrering i Brønnøysundregistrene, men vi hjelper deg gjerne med spørsmål om varemerkebeskyttelse og rettigheter til foretaksnavn.