Novatech ble grunnlagt i 2022 med følgende visjon: Utvikle digitale løsninger som bidrar til utslippsreduksjon i energikrevende industrier. Deres første kommersielle produkt, Novatech NESSi, er en skybasert programvare som benytter KI og maskinlæring for å predikere og redusere utslipp. Denne løsningen er et viktig verktøy for bedrifter som jobber mot målet om nullutslipp.
Rettigheter sikrer markedsposisjon
– For Novatech er rettigheter grunnleggende i arbeidet med å etablere og vedlikeholde vårt omdømme som en pålitelig og nyskapende aktør i bransjen, sier CEO Knut Husdal. – Beskyttelse av merkevaren er viktig, derfor har vi registrert varemerket. Formålet er at rettighetene skal bidra til å sikre vår posisjon i markedet. Selskapet har heldigvis ikke opplevd direkte kopiering eller krenkelser av sine rettigheter så langt.
– Rettighetene har vært avgjørende for å bygge tillit hos både investorer og kunder. Jeg har selv opplevd å bli spurt om både beskyttelsesgrad av merkevare og strategi for dette av potensielle investorer.
Knut Husdal
Novatechs IP-strategi
For å sikre en profesjonell og effektiv registrering av merkevaren Novatech NESSi samarbeidet vi med IP rådgiver hos Innovasjon Norge. Det gjorde arbeidet med å navigere i det komplekse landskapet av IP-rettigheter enkelt. I samarbeid med dem har selskapet laget en strategi for immaterielle rettigheter. – Vi har valgt å registrere merkevaren, men ikke søke patenter fordi patenter har begrenset verdi for software, sier Husdal. – Vår strategi er å holde kildekoden hemmelig og alltid ligge foran våre konkurrenter. Vi har forretningshemmeligheter i firmaet som vi har et bevisst forhold til. Vi har jevnlig en prat om hva som er greit å snakke om og hva vi ikke nevner direkte, sier Husdal.
Råd til andre virksomheter
Til gründere og oppstartsbedrifter vil Husdal gi følgende råd: – Vurder hvilke deler av virksomheten som krever sikring av IP-rettigheter på et tidlig stadium. De som har ambisjoner om internasjonal ekspansjon, bør sette seg inn i IP-lovgivningen i de aktuelle markedene. Dette gjelder spesielt om en ønsker patenter, men også merkevarebeskyttelse. Ikke minst kan det være avgjørende for tilgjengelighet til forskjellige markeder, avslutter Husdal.