Tidslinje for søkeprosessen
Få oversikt over hele tidslinjen fra hva du bør tenke på fra før du søker varemerke til etter du har fått en rettighet.
Et varemerke er et kjennetegn som skiller en virksomhets varer og tjenester fra en annen. Det kan for eksempel være en logo, et navn, et slagord eller en lyd. Dersom du registrerer et varemerke, får du enerett til bruken og kan forebygge kopiering og etterligninger.
Få oversikt over hele tidslinjen fra hva du bør tenke på fra før du søker varemerke til etter du har fått en rettighet.
Her kan du sjekke om det finnes andre varemerker som ligner på ditt, da dette kan hindre din bruk. Gjør et søk i vårt varemerkeregister.
Er du klar til å sende oss en søknad? Start eller fortsett på søknaden din om registrering av varemerke her.
Er du usikker på om det er varemerke, design eller patent du skal registrere? Ta testen og se hvilke verdier det er viktig for bedriften din å beskytte.
Ta testenEt varemerke er i utgangspunktet bare et kjennetegn på en vare eller en tjeneste. En merkevare (brand) er summen av assosiasjoner markedet har til bedriften eller deres produkter. Varemerket kan utvikles og kontrolleres av bedriften, og kan beskyttes juridisk. Verdien av merkevaren i bestemmes i stor grad av kundene.
Ved å registrere et varemerke, for eksempel et ord, et symbol eller en lyd, får du enerett til dette. Dermed er det ingen andre som har rett til å bruke dette i sin markedsføring. Da minsker sjansen for å bli kopiert, og du stiller sterkere hvis dette likevel skjer.
Med et registrert varemerke er det enklere å drive merkevarebygging og dermed skape et viktig konkurransefortrinn i markedet.
– Varemerkene øker helt klart bevisstheten rundt helhetlig merkevarebygging, og er en forsikring mot simpel kopiering av eventuelle suksesser. (Foto: Marius Rua)
Trond Vilhelm Lund
Ordmerke, figurmerke og kombinert merke er de mest vanlige varemerkene å søke om.
Ordmerker består av ren tekst, slik som ord, bokstaver eller tall
Figurmerker består av figur-/logoelementer uten tekst.
Kombinerte merker består av en kombinasjon av tekst og figur.
Det finnes også andre typer av varemerke som er mulig å registrere. Disse merketypene er noe mindre vanlige, og enkelte av de kan være vanskelig å få registrert.
Et varemerke kan i utgangspunktet bestå alle slags tegn som er egnet til å skille en virksomhets varer eller tjenester fra andres.
Få oversikt over muligheter som finnes for deg, og hvordan du eventuelt bør gå frem for å søke. Patentstyrets eksperter har lang erfaring og vet hva det er lurt å tenke på.
Gå direkte til søknadsveiviseren vår for å starte søknadsprosessen. Lenken går til en innloggingsside. Etter innlogging kan du starte på søknaden.
Se hva du trenger å ha klart før du starter innsending av en varemerkesøknad.
Vi tilbyr opptak av en rekke tidligere kurs og webinarer om varemerker, som du kan se gratis akkurat når det passer for deg.
Novatech utvikler KI-basert programvare. Rettigheter bidrar til å etablere omdømme og en god markedsposisjon.
Publisert 25. september 2024
bbhugme selger gravideputer og ammeputer internasjonalt. Rettigheter har vært en del av forretningsstrategien helt fra starten.
Publisert 20. september 2024
TOPRO produserer ganghjelpemidler, hovedsakelig rullatorer, for eldre og personer med funksjonsnedsettelser. De har marked både i Norge og internasjonalt.
Publisert 19. september 2024
Visste du at så mykje som 90 % av verdiane i innovative selskap kan vere immaterielle? Det er derfor viktig at desse verdiane blir rett forvalta. Ein gjennomtenkt strategi er like viktig for kommersiell suksess som finansiering, marknadsføring og sal.
Slik fungerer ein IP-strategi