Varemerke

Har du et unikt navn eller en logo som er viktig for bedriften din og det du skal selge? Da er det smart å søke om varemerkebeskyttelse. Med et registrert varemerke har du enerett til bruk av kjennetegnet ditt i hele Norge.

Symbol for registrert varemerke, såkalt R i sirkel, på glassvegg
Designer lager utkast til logo på datamaskinen sin

Hva er et varemerke?

Et varemerke kan bestå av ord, bokstaver, tall, symboler eller en kombinasjon av disse, og brukes på produkter, emballasje og i markedsføring for å skille bedriftens varer eller tjenester fra andres.

Et registrert varemerke gir deg en dokumentert enerett, og hjelper deg å beskytte merket mot kopiering og etterligninger.

Lær mer om varemerke

Varemerkebeskyttelse

Se videoen og lær hva et varemerke er. Du får oversikt over hvilke typer varemerker du kan registrere og hvilke krav som må oppfylles for at registreringen blir godkjent. Du får også innsikt i hvordan et registrert varemerke kan beskytte navnet, logoen eller slagordet ditt, og hva du bør vurdere før du søker.

Varemerke vs. merkevare

Et varemerke er et juridisk beskyttet kjennetegn, for eksempel navn, logo eller slagord, som skiller varene og tjenestene dine fra andres.

En merkevare er inntrykket folk får av en bedrift eller et produkt, basert på assosiasjoner, verdier og erfaringer.

ToBølger-LysSvalgrønn-Grønn

Varemerker i Norge per 1. desember 2025

254 798
Varemerker i kraft
89,6%
Av alle søknader har blitt godkjent
9
Er Nice-klassen med flest saker

Se hvordan andre har skapt verdi med varemerke

Les mer om Fishbuddy – appen som hjelper fritidsfiskere å finne fisken
To gutter i en båt med en stor fisk og en mobiltelefon
  • Kundehistorier
  • Patent
  • Varemerke

Fishbuddy – appen som hjelper fritidsfiskere å finne fisken

Fishbuddy er den nye generasjonen fiskeapp for fritidsfiskere. Med avanserte kart, kunstig intelligens og AR-teknologi hjelper den deg å finne fisken og gjenkjenne arten på sekunder. Teknologien som identifiserer fiskens lengde, og også art, vekt og andre data ved hjelp av AR-/AI-teknologi er er patentbeskyttet. Appen brukes av over én million fiskere i Europa.

Publisert 24. september 2025

Les mer om Piqls teknologireise fra Hollywood til Taj Mahal
Rune Bjerkestrand står ved arbeidsbenk med teknisk utstyr.
  • Kundehistorier
  • Varemerke
  • Patent
  • Forretningshemmeligheter
  • Internasjonalt

Piqls teknologireise fra Hollywood til Taj Mahal

Piql startet opp i Drammen på begynnelsen av 2000-tallet med leveranser til filmbransjen i en tid da filmer ble produsert digitalt mens kinosalene fremdeles benyttet analoge filmruller. Da digitaliseringen skjedde for fullt, måtte de se etter nye bruksområder for teknologien sin.

Publisert 26. mai 2025

Les mer om Jotun lykkes med farger i fargerike India
Malingsbokser med Jotun i produksjonslokale
  • Kundehistorier
  • Patent
  • Varemerke
  • Internasjonalt

Jotun lykkes med farger i fargerike India

Jotuns virksomhet i India startet med import av marine produkter fra deres selskap i Singapore tidlig på 2000-tallet. Jotun India Pvt Ltd ble etablert i 2006. Selskapet leverer maling innenfor alle Jotuns produktområder (Decorative, Marine, Protective og Powder).

Publisert 12. mai 2025

Ansatte snakker sammen i et møterom i Patentstyrets lokaler.

Hvordan får jeg varemerkebeskyttelse?

For å registrere et varemerke må du sende inn en søknad til Patentstyret. Før du søker, er det flere ting du bør tenke gjennom: 

  • Merket ditt må ha særpreg, det kan ikke bare beskrive produktet.
  • Merket ditt må ikke kunne forveksles med andres varemerker.
  • Varemerket ditt må ikke være villedende.
  • Varemerket ditt må ikke inneholde en annens navn eller bilde.
Forbered søknaden

Sjekk hva du bør beskytte

Er du usikker på om det er varemerke, design eller patent du skal registrere? Ta testen og se hvilke verdier det er viktig for bedriften din å beskytte.

Ta testen

Ofte stilte spørsmål om varemerker

Et varemerke er et viktig kjennetegn for bedrifter og deres varer eller tjenester. Når du registrerer varemerket ditt, forsikrer du deg om at du får eksklusive rettigheter til å bruke det til de varene og tjenestene du selger.

Ja, i varemerkeregisteret vårt kan du søke etter alle varemerker som er registrert i Norge. 

Ønsker du å finne ut om varemerket er registrert utenfor Norge, må du søke i internasjonale databaser.

Varemerker er kjennetegnet for varen eller tjenesten din, og du registrerer den hos Patentstyret. Foretaksnavn er navnet på selskapet ditt som du registrerer hos Brønnøysundsregisteret. 

Navnesok.no er en søketjeneste hvor du kan sjekke om både domenenavn, foretaksnavn og varemerke er ledig - alle tre i ett søk.

Ofte stilte spørsmål om varemerkesøknaden

Du betaler et søknadsgebyr for at vi skal behandle søknaden din. En varemerkesøknad koster fra kr 3 800. 

Registreringen varer i 10 år fra søknadsdatoen. Du kan fornye registreringen din hvert 10. år et ubegrenset antall ganger. Fornyelsesavgiften koster fra kr 3 400.

Når du søker om å få registrert et varemerke, må du oppgi hvilke varer og tjenester (produkter) du tenker at varemerket skal brukes på. Alle varer og tjenester er delt inn i et system som består av 45 ulike klasser.

Du kan forvente svar innen 3 uker hvis du betaler ved innlevering av søknaden og bruker forhåndsgodkjente navn på produkter (termer) fra produktvelgeren. 

Behandlingen av lyd-, bevegelses-, multimedia- og hologrammerker kan ta lengre tid.  

Hvis søknaden ikke er betalt ved innlevering, eller du ikke har valgt forhåndsgodkjent varefortegnelse, kan du forvente svar innen 4 måneder etter at vi har mottatt betaling.

Din norske varemerkesøknad gjelder kun i Norge. Vil du ha beskyttelse i flere land, er det ulike måter å gå fram på.

Ofte stilte spørsmål om registrerte varemerker

Ja. En varemerkeregistrering gjelder i 10 år. Deretter må du fornye det.

Ja, du kan gjøre en del endringer på varemerke ditt, så lenge det ikke påvirker helhetsinntrykket.

Ja. Du må selv overvåke varemerket ditt.

Du kan bruke varemerkeregisteret vårt til å gjøre jevnlige søk og holde oversikt over hva som skjer med ditt eget varemerke og eventuelle konkurrenter. Du kan også søke i Norsk varemerketidende for å få oversikt over registreringer, fornyelser og endringer i konkurrentenes varemerkerettigheter.


Trenger du hjelp? Få gratis veiledning!

Få oversikt over muligheter som finnes for deg, og hvordan du eventuelt bør gå frem for å søke. Patentstyrets fageksperter har lang erfaring og vet hva det er lurt å tenke på.

Patentstyrets ansatte diskuterer en sak de har oppe på en laptop.

Har du lagt en plan for verdiene dine?

Visste du at så mye som 90 % av verdiene i innovative selskaper kan være immaterielle? Det er derfor viktig at disse verdiene blir riktig forvaltet. En gjennomtenkt strategi er like viktig for kommersiell suksess som finansiering, markedsføring og salg.

Slik fungerer en IP-strategi

Fant du det du lette etter?

Din tilbakemelding hjelper oss med forbedringer!

Les artikler om varemerke

Les mer om Har du en bevisst strategi for immaterielle rettigheter (IP)?
Person skriver med tusj på glasstavle.
  • Fagartikler
  • Design
  • Patent
  • Varemerke
  • Forretningshemmeligheter

Har du en bevisst strategi for immaterielle rettigheter (IP)?

En robust og helhetlig IP-strategi som er godt integrert i forretningsplanen, kjennetegner bedrifter som lykkes i internasjonale markeder. God håndtering av immaterielle verdier kan være avgjørende for å nå virksomhetens mål.

Publisert 20. november 2025

Les mer om Vis varemerkelogoen din i e-post med Verified Mark Certification (VMC) – slik gjør du det
Krystall-Grønn-MørkBlå
  • Fagartikler
  • Varemerke

Vis varemerkelogoen din i e-post med Verified Mark Certification (VMC) – slik gjør du det

Et registrert varemerke gir deg mulighet til å bruke Verified Mark Certificate (VMC). Med VMC vises logoen din automatisk i avsenderfeltet når du sender e-post. Mottakerne kjenner deg raskt igjen, stoler lettere på e-posten din og risikoen for phishing reduseres. Samtidig styrker du merkevaren din gjennom digital merkevarebygging og e-postbranding.

Publisert 07. november 2025

Les mer om Hvilke rettigheter er viktig for deg som jobber med musikk?
Krystall-Grønn-MørkBlå
  • Fagartikler
  • Varemerke
  • Design
  • Opphavsrett

Hvilke rettigheter er viktig for deg som jobber med musikk?

Du bør sikre deg rettighetene til navn, logo og visuelt uttrykk. Her lærer du hvordan varemerke-, design- og opphavsrett kan gi deg trygghet og økonomiske fordeler.

Publisert 10. oktober 2025