Varemerke

Et varemerke er et kjennetegn som skiller en virksomhets varer og tjenester fra en annen. Det kan for eksempel være en logo, et navn, et slagord eller en lyd. Dersom du registrerer et varemerke, får du enerett til bruken og kan forebygge kopiering og etterligninger.

Les mer om Sjekk om varemerket er ledig

Sjekk om varemerket er ledig

Her kan du sjekke om det finnes andre varemerker som ligner på ditt, da dette kan hindre din bruk. Gjør et søk i vårt varemerkeregister.

Sjekk hva du bør beskytte

Er du usikker på om det er varemerke, design eller patent du skal registrere? Ta testen og se hvilke verdier det er viktig for bedriften din å beskytte.

Ta testen

Forskjellen på varemerke og merkevare

Et varemerke er i utgangspunktet bare et kjennetegn på en vare eller en tjeneste. En merkevare (brand) er summen av assosiasjoner markedet har til bedriften eller deres produkter. Varemerket kan utvikles og kontrolleres av bedriften, og kan beskyttes juridisk. Verdien av merkevaren i bestemmes i stor grad av kundene.

Hvorfor registrere varemerke?

Ved å registrere et varemerke, for eksempel et ord, et symbol eller en lyd, får du enerett til dette. Dermed er det ingen andre som har rett til å bruke dette i sin markedsføring. Da minsker sjansen for å bli kopiert, og du stiller sterkere hvis dette likevel skjer.

Med et registrert varemerke er det enklere å drive merkevarebygging og dermed skape et viktig konkurransefortrinn i markedet.

– Varemerkene øker helt klart bevisstheten rundt helhetlig merkevarebygging, og er en forsikring mot simpel kopiering av eventuelle suksesser. (Foto: Marius Rua)

Trond Vilhelm Lund

Meieribestyrer Rørosmeieriet

Mann med hvit frakk og lue som holder beger med rømme

Trond Vilhelm Lund

Meieribestyrer Rørosmeieriet

Ulike typer varemerker

Et varemerke kan i utgangspunktet bestå alle slags tegn som er egnet til å skille en virksomhets varer eller tjenester fra andres. 

De tre vanligste varemerketypene

Ordmerke, figurmerke og kombinert merke er de mest vanlige varemerkene å søke om.

Varemerke_ordmerke

Ordmerke

Ordmerker består av ren tekst, slik som ord, bokstaver eller tall

Varemerke_logosymbol

Figurmerke

Figurmerker består av figur-/logoelementer uten tekst.

Varemerke_kombinert

Kombinert merke

Kombinerte merker består av en kombinasjon av tekst og figur.

Andre typer varemerker

Det finnes også andre typer av varemerke som er mulig å registrere. Disse merketypene er noe mindre vanlige, og enkelte av de kan være vanskelig å få registrert.

Varemerke_lydmerke

Lydmerke

Varemerke_bevegelsesmerke

Bevegelsesmerke

Varemerke_multimediamerke

Multimediamerke

Varemerke_monster

Mønster

Varemerke_farge

Fargemerke

Varemerke_posisjonsmerke

Plasseringsmerke

Tredimensjonalt-merke

Tredimensjonalt merke

Varemerke_hologram

Hologram

Trenger du hjelp til søknadsprosessen?

Få oversikt over muligheter som finnes for deg, og hvordan du eventuelt bør gå frem for å søke. Patentstyrets eksperter har lang erfaring og vet hva det er lurt å tenke på.

Les mer om Start en varemerkesøknad

Start en varemerkesøknad

Gå direkte til søknadsveiviseren vår for å starte søknadsprosessen. Lenken går til en innloggingsside. Etter innlogging kan du starte på søknaden.

Les mer om Lær mer om varemerker

Lær mer om varemerker

Vi tilbyr opptak av en rekke tidligere kurs og webinarer om varemerker, som du kan se gratis akkurat når det passer for deg.

Lær av andre

Gruppe-mennesker-diskuterer-rundt-post-it-lapper

Har du lagt en plan for verdiene dine?

Visste du at så mye som 90% av verdiene i innovative selskaper kan være immaterielle? Det er derfor viktig at disse verdiene forvaltes riktig. En gjennomtenkt strategi er like viktig for kommersiell suksess som finansiering, markedsføring og salg.

Slik fungerer en IP-strategi