Husk å melde inn endringer i en søknad eller rettighet

Du må varsle oss om endringer av navn, adresse eller andre forhold som gjelder søknaden eller rettigheten din. Dette gjelder også hvis du har overtatt et patent, fått en lisensavtale eller pant i et patent eller en patentsøknad.

Hvorfor må du melde inn endringer?

  • Patentstyrets navneregister er ikke knyttet til andre offentlige registre. Vi får derfor ikke automatisk beskjed om endringer av navn eller adresse.
  • Vi registrerer ikke pant, lisenser eller overdragelser på eget initiativ. Du må selv melde dette inn.
  • Feil adresse kan føre til at brev ikke kommer frem i tide. Da risikerer du å miste rettigheter fordi du ikke har svart eller betalt innen fristen.
  • Det er en fordel at riktig søker eller innehaver står oppført i registeret vårt hvis det oppstår uenighet om hvem som eier rettighetene.

Når må du melde inn endringer?

Meld fra før du betaler årsavgift eller fornyelsesavgift. Da sikrer du at fornyelsesbeviset får riktig informasjon.

Språkkrav

Du kan melde inn endringer på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Vi svarer hovedsakelig på norsk.

Hvilken dokumentasjon må du levere?

For enkelte endringer krever vi dokumentasjon. Dette finner du beskrevet under de ulike endringstypene.

Hvilke opplysninger må du alltid gi?

Oppgi alltid søknadsnummer eller registreringsnummer, og hvilket fagområde endringen gjelder (patent, varemerke eller design).

Endring av fullmektig

På søknadsstadiet:

  • Varemerke og design: Du kan melde endring av fullmektig uten å legge ved en gyldig fullmakt. Hvis fullmakt mangler ved registreringstidspunktet, sletter vi likevel fullmektigen og sender korrespondanse direkte til innehaveren.
  • Patent: Du må legge ved en gyldig fullmakt når du melder endring av fullmektig. Alle som er registrert som søker av rettigheten, må signere fullmakten. Vi krever ikke original fullmakt, du kan levere en kopi.

Etter registrering: Du må legge ved en gyldig fullmakt når du melder endring av fullmektig. Alle som er registrert som innehaver av rettigheten, må signere fullmakten. Vi krever ikke original fullmakt, du kan levere en kopi.

Bruk fullmaktsskjemaet vårt, og last det opp som vedlegg i Altinn når du melder endring av fullmektig:

NB! PDF-skjemaene kan ikke fylles ut og lagres elektronisk.

Hvis du får problemer med å åpne PDF-skjemaene, prøv en annen nettleser eller oppdater Adobe Acrobat.

Du trenger ikke å utnevne en fullmektig. Hvis du ikke har fullmektig, sender vi all korrespondanse direkte til deg som søker eller innehaver.

Advokater kan opptre som fullmektig uten fullmakt. Hvis fullmektigen er et advokatkontor, må du likevel sende inn en fullmakt.

Fullmakten må inneholde informasjon om hvilken søknad eller rettighet den gjelder, eller være en generalfullmakt som dekker alle saker for søkeren eller innehaveren innen ett eller flere fagområder.

Hvis du viser til en tidligere levert generalfullmakt, må du legge ved en kopi.

Hvis en fullmektig ønsker å overføre fullmektigvervet til en annen fullmektig, og det går frem av fullmakten at fullmektigen har rett til å gjøre dette, kan den tidligere fullmektigen undertegne fullmakten.

Overdragelse eller fusjon

På søknadsstadiet: Skjemaet må signeres av søkeren eller fullmektigen til søkeren.

Etter registrering: Skjemaet må signeres enten av tidligere innehaver eller av ny innehaver (den retten er overdratt fra eller til), eller av en fullmektig for partene.

Vi registrerer en overdragelse eller fusjon når vi mottar melding fra søkeren, innehaveren eller en oppnevnt fullmektig.

Andre kan også melde slike endringer ved å sende melding med begrenset fullmakt. Du må da legge ved minst ett av disse dokumentene:

  • Begrenset fullmakt.
  • Skjema for overdragelse eller fusjon signert av søkeren eller innehaveren.
  • Dokumentasjon på endringen, for eksempel utskrift fra enhetsregisteret, foretaksregisteret eller Brønnøysundregistrene.
  • Kopi av oppdraget fra søkeren eller innehaveren.

Ved overdragelse eller fusjon må du informere oss om hvem som skal stå oppført som fullmektig for den nye søkeren eller innehaveren, eller om søknaden eller registreringen skal føres videre uten fullmektig. Har den nye søkeren eller innehaveren oppnevnt en fullmektig, må du legge ved en fullmakt som bekrefter oppnevningen.

Fullmektigforholdet overføres ikke automatisk når vi mottar melding om overdragelse eller fusjon.

Hvis det er oppnevnt en fullmektig i saken, opphører fullmektigforholdet når søknaden eller rettigheten overdras til ny søker eller innehaver.

Hvis den nye søkeren eller innehaveren ønsker å bli representert av en fullmektig, må du gi oss beskjed. Se punktet om endring av fullmektig.

Dette kommer i tillegg til enten en begrenset fullmakt, et skjema signert av søkeren eller innehaveren, dokumentasjon på endringen eller en kopi av oppdraget fra søkeren eller innehaveren.

Endring av navn eller adresse

På søknadsstadiet: Skjemaet må signeres av søkeren eller fullmektigen til søkeren.

Etter registrering: Skjemaet må signeres av innehaveren eller fullmektigen til innehaveren.

Vi registrerer navn- og adresseendringer når vi mottar melding fra søkeren, innehaveren eller en oppnevnt fullmektig.

Andre kan også melde slike endringer ved å sende melding med begrenset fullmakt. Du må da legge ved minst ett av disse dokumentene:

  • Begrenset fullmakt.
  • Skjema for navn- eller adresseendring signert av søkeren eller innehaveren.
  • Dokumentasjon på endringen, for eksempel utskrift fra enhetsregisteret, foretaksregisteret eller Brønnøysundregistrene.
  • Kopi av oppdraget fra søkeren eller innehaveren.

Ved endring av navn eller adresse beholder den registrerte fullmektigen sin rolle som fullmektig også etter at endringen er gjort.

Endring av varemerke eller design

Endring av merke (varemerke): For å gjøre en merkeendring i en varemerkeregistrering må du opplyse hva endringen består i, og om nødvendig legge ved en gjengivelse i ny form. Merk at det er begrenset anledning til å endre et varemerke som allerede er søkt om eller registrert.

Delvis sletting eller sletting av klasser (varemerke): Ved sletting av enkelte varer og tjenester i en varemerkeregistrering, må du oppgi hvilke varer og tjenester merket fortsatt skal ha vern for.

Hvis du ønsker å slette hele klasser i et registrert norsk varemerke, kan du gjøre dette selv via «Mine saker» i Altinn, forutsatt at du er registrert som Altinn-kunde og har korrespondanseadressen knyttet til saken.

Endring av design: For å endre et design, må du legge ved bilde av det endrede designet. Merk at det er begrenset anledning til å endre et design som allerede er søkt om eller registrert.

Delvis sletting av samregistrering (design): Ved sletting av samregistrering av design, må du oppgi hvilke design registreringen fortsatt skal gjelde for.

Bruk endringsskjemaet vårt, og last det opp som vedlegg i Altinn når du melder endring for varemerke eller design:

NB! PDF-skjemaene kan ikke fylles ut og lagres elektronisk.

Hvis du får problemer med å åpne PDF-skjemaene, prøv en annen nettleser eller oppdater Adobe Acrobat.

Lisensiering

Søkeren, innehaveren, lisensgiveren, lisenstakeren eller fullmektigen som representerer en av disse, kan signere og sende inn en melding om lisens. Du trenger ikke å legge ved dokumentasjon for lisensen.

Hvis lisensavtalen ikke gjelder hele søknaden eller hele retten, må du oppgi på norsk hvilke deler avtalen omfatter.

Bruk lisensskjemaet vårt, og last det opp som vedlegg i Altinn når du melder lisens:

NB! PDF-skjemaene kan ikke fylles ut og lagres elektronisk.

Hvis du får problemer med å åpne PDF-skjemaene, prøv en annen nettleser eller oppdater Adobe Acrobat.

Pantsettelse

Du kan særskilt pantsette patenter, patentsøknader, patentlisenser, søkte og registrerte varemerker og tilhørende lisenser. Du kan ikke særskilt pantsette design.

Pris for registrering av pant (pantelisens): kr 500.

Registrering av overdragelser, lisenser og pant i Patentstyrets register

Selv om du var først til å få overdratt et patent eller et registrert varemerke, eller til å inngå en lisensavtale eller pantsette, er det ikke sikkert at din rett får prioritet hvis det senere oppstår en rettskonflikt.

Med «konflikt» mener vi situasjoner der det er etablert konkurrerende, motstridende rettigheter. Ved registrering i Patentstyrets register står du sterkere enn hvis du lar være å registrere.

Rettigheter kan kollidere på flere måter. En patenthaver eller varemerkeinnehaver kan for eksempel gi to motstridende, eksklusive lisenser til det samme patentet eller varemerket. Kollisjon kan også oppstå hvis innehaveren går konkurs, eller hvis kreditorene ønsker å ta pant i retten til patentet eller varemerket.

Hvis flere personer har fått eksklusive lisenser til det samme patentet eller varemerket uten å vite om hverandre, kan det bli spørsmål om hvem som faktisk har lisensretten.

Har du fått lisens til et patent eller varemerke fra et selskap som senere går konkurs, vil patentet eller varemerket som hovedregel inngå i konkursboet. Hvis lisensen ikke er registrert hos oss, kan konkursboet se bort fra lisensen. Da risikerer du å miste retten din.

For å unngå dette, bør du alltid melde fra om nye rettigheter raskt, slik at vi kan registrere dem.

Hovedregel om «førstemann til å registrere»

Ved kollisjon mellom rettserverv gjelder hovedregelen at en rett som er registrert i Patentstyrets register, går foran rettigheter som ikke er registrert samme dag eller tidligere. Dette gjelder:

  • frivillig overdragelse av en patent- eller varemerkerett
  • etablering og overdragelse av avtalelisens
  • pantsetting som nevnt i panteloven § 4-11
  • utlegg og arrest

Flere krav om registrering mottatt av Patentstyret samme dag er likestilte. Utlegg og arrest går likevel foran andre rettigheter. Dersom flere utleggs- eller arrestforretninger er mottatt samme dag, går den eldste foran.

For at en rett som er stiftet ved avtale skal være beskyttet ved konkurs, må den være registrert i Patentstyrets register senest dagen før konkursåpning.

Når rettigheter går tapt som følge av kollisjonsreglene, kalles dette «ekstinksjon» – du mister rettigheter uten å ha samtykket til det.

Registrering i Patentstyrets register gir «rettsvern», det vil si beskyttelse mot ekstinksjon.

Kollisjonsreglene i patentloven gjelder kun for rettigheter stiftet 1. juli 2015 eller senere. Kollisjonsreglene i varemerkeloven gjelder kun for rettigheter stiftet 1. mars 2023 eller senere.

Kravet til god tro

Når vi mottar en søknad om registrering av en nyere, frivillig etablert rett til et patent eller varemerke før en eldre rett (rett som ble stiftet tidligere), gjelder regelen om «førstemann til å registrere». Da vil den nyere retten ha prioritet foran den eldre, men bare hvis innehaveren av den nyere retten ikke kjente eller burde ha kjent til den eldre. Dette kalles kravet til «god tro».

Kravet om god tro er en forutsetning for at hovedregelen om «først til å registrere» skal gjelde.

I henhold til patentloven og varemerkeloven gjelder kravet om god tro for nyere rettigheter bare ved frivillig etablerte rettigheter. Som hovedregel gjelder kravet ikke ved utlegg, arrest eller konkurs, men det kan finnes unntak etter andre bestemmelser eller avtaler, for eksempel dekningsloven § 5-9.

Ved kollisjon har frivillig overdragelse av en designregistrering eller utstedelse av lisens som er meldt inn til registrering, prioritet foran overdragelse eller utstedelse av lisens som ikke er, eller først senere blir, meldt inn til registrering. Dette gjelder dersom den registrerte rettighetshaveren ved innmeldingen var i god tro.

Regelen gjelder kun for rettigheter opprettet 1. juli 2015 eller senere.

Registrering kan gi rettsvern, det vil si vern mot senere rettskollisjoner. Utover dette gir registreringen ikke flere rettigheter enn du hadde i utgangspunktet. Det er det underliggende rettsforholdet som avgjør. Hvis du for eksempel har fått lisens til å selge et patentert produkt i Oslo, gir registreringen av lisensen ikke rett til salg i resten av landet.

Den som ber om registrering, har ansvar for at den underliggende retten er gyldig. Du må sende nødvendige opplysninger og/eller dokumentasjon for å oppnå rettsvern ved registrering.

Patentstyret har normalt ingen plikt til å undersøke saken og legger til grunn informasjonen og/eller dokumentasjonen vi får fra innsenderen.

Rettstyper som kan få rettsvern ved registrering hos Patentstyret

Du kan registrere følgende typer rettigheter i Patentstyrets register:

  • Overdragelse av designregistrering, patent eller patentsøknad og registrert varemerke eller varemerkesøknad.
  • Overdragelse av supplerende beskyttelsessertifikat for legemiddel (SPC).
  • Lisens i design-, varemerke- og patentrettigheter.
  • Pantsettelse som nevnt i panteloven § 4-11, samt overdragelse og frempantsettelse av slik pantsettelse.
  • Utlegg i design-, varemerke- og patentrettigheter.
  • Arrest i design-, varemerke- og patentrettigheter.

Hvem kan registrere slike rettigheter?

Som hovedregel registrerer Patentstyret rettigheter som nevnt ovenfor etter krav fra en av partene i avtaleforholdet. For utlegg og arrest er det bare namsmyndigheten som kan kreve registrering hos oss.

Hvordan registreres slike rettigheter?

Vi anbefaler å bruke våre skjemaer for melding om overdragelse, lisens og registrering av pant.

Se hvilke rettigheter som er registrert

Vil du vite hvem som eier et varemerke, eller om det er registrert lisenser eller pant på et patent? Du kan søke i registeret vårt.

Fant du det du lette etter?

Din tilbakemelding hjelper oss med forbedringer!