Valg og klassifisering av varer og tjenester

I varemerkesøknaden må du oppgi hvilke varer og tjenester (produkter) du ønsker å bruke varemerket på. Dette kalles klassifisering, ettersom du må knytte produktene dine til produktklasser. Når varemerket er registrert, får du enerett til å bruke varemerket på kun de varene og tjenestene du har valg,

Les mer om Se hva konkurrentene dine gjør

Se hva konkurrentene dine gjør

Det kan være til hjelp å se hvilke klasser andre i samme bransje har registrert sitt varemerke under. Informasjon om dette finner du i vårt offisielle varemerkeregister.

Hvordan velge varer og tjenester?

Noen synes det er vanskelig å tenke ut hvilke produkter de tilbyr. Et hjelpespørsmål kan være: Hva skal du tjene penger på/tilby i markedet?

Du kan ikke legge til flere produkter etter at du har sendt inn søknaden. Tenk derfor godt over hvilke produkter du skal bruke varemerket på nå og i fremtiden.

Du får hjelp og forslag ved å bruke produktvelgeren vår.

I registeret vårt kan du se hvilke produktklasser andre i bransjen har valg for sine varemerker. Søk  for eksempel opp et firmanavn, eller et nøkkelord fra bransjen.

Er det fritt frem for andre å bruke varemerket mitt for andre varer og tjenester?

Ja, andre kan bruke og registrere samme varemerke som deg, så lenge det gjelder en helt annen bransje så det ikke er fare for forveksling. 

Hva er klasser?

Alle varer og tjenester er plassert inn i et internasjonalt klassesystem på 45 klasser. Produktene er plassert i en klasse ut fra produktets funksjon, formål og materiale. Tilbehør til en vare går ofte i samme klasse som varen. Tjenester er plassert i ulike klasser etter bransjer/virksomhetsområder.

En vare kan inngå i flere klasser hvis den har flere formål, er laget av ulike materialer eller finnes i både bearbeidet og ubearbeidet form.

Eksempler på produkter som går i flere klasser

  • Vernehansker og vanlige hansker i to ulike klasser
  • Stiger av metall går i en klasse enn en stige av tre
  • Levende fisk i en annen klasse enn en røkt fisk

Valg av klasse ved salg og markedsføring av egne produkter

Skal du selge dine egne varer eller tilby dine egne tjenester, trenger du bare å velge den vare- eller tjenesteklassen produktet går i, for eksempel Klasse 25: «Klær» eller Klasse 44: "Skjønnhetspleie». Salg og markedsføring av varen og tjenesten inngår i eneretten du får ved registrering.

Du trenger derfor ikke «markedsføring og salg i klasse 35», med mindre du skal selge andres produkter eller drive markedsføring for andre næringsdrivende. 

Eksempler

Skal du registrere navnet på en smykkebutikk der du både selger dine egne smykker (med samme varemerke som butikken), og andre produsenters smykker, er det aktuelt å velge både klasse 14: «Smykker» og tjenesten i klasse 35: «Salg av smykker.» 

 

Dame prøver på ring

 

Skal du drive en kafe og også selge en kaffeblanding med samme navn, kan du velge denne varen og tjenesten: 

  • Klasse 30: Kaffe
  • Klasse 43: Kaféer

 

Fire hender holder kopper med cappuccino sett ovenfra

Ofte stilte spørsmål

Du betaler ikke for hver vare/tjeneste du velger, men for hver klasse produktet inngår i. 

Du kan ikke legge til flere produkter etter at du har levert inn søknaden. Tenk derfor godt gjennom hvilke produkter du skal bruke varemerket på nå og i fremtiden. Hvis du senere trenger flere produkter, kan du sende inn en ny søknad som vil bli behandlet på vanlig måte.

I Patentstyrets produktvelgeren vil du finne både vide og mer snevre begreper, så det kan være vanskelig å velge. Du kan gjerne velge vide begreper som «klær» fremfor å skrive «bukser». Dette fordi du eventuelt kan snevre inn produktlisten under søknadsprosessen hvis du trenger det.  

Finner Patentstyret at varemerket ditt mangler særpreg for noen av produktene eller at en eldre registrering er forvekselbart med ditt merke, kan du i noen tilfeller likevel få en registrering hvis du begrenser produktlisten.  

I produktvelgeren har Patentstyret markert hvilke begreper som godtas av de fleste landene (Nice-klassifikasjonen), EUs varemerkemyndighet EUIPO og hvert av EU-landene (kalt HDB), og gjennom den internasjonale registreringsordningen som kalles Madrid-systemet.  

Noen land, blant annet USA, har en del tilleggskrav og krever alltid nærmere spesifisering av produktene. 

Les mer om Start en varemerkesøknad

Start en varemerkesøknad

Gå direkte til søknadsveiviseren vår for å starte søknadsprosessen. Lenken går til en innloggingsside. Etter innlogging kan du starte på søknaden.

Les mer om Lær mer om varemerker

Lær mer om varemerker

Vi tilbyr opptak av en rekke tidligere kurs og webinarer om varemerker, som du kan se gratis akkurat når det passer for deg.

Vi hjelper deg gjerne i prosessen

Få oversikt over moglegheiter som finst for deg, og korleis du eventuelt bør gå fram for å søkje. Patentstyrets ekspertar har lang erfaring og veit kva det er lurt å tenkje på.

Gruppe-mennesker-diskuterer-rundt-post-it-lapper

Har du lagt en plan for verdiene dine?

Visste du at så mye som 90% av verdiene i innovative selskaper kan være immaterielle? Det er derfor viktig at disse verdiene forvaltes riktig. En gjennomtenkt strategi er like viktig for kommersiell suksess som finansiering, markedsføring og salg.

Slik fungerer en IP-strategi