Valg og klassifisering av varer og tjenester

Når du søker om å få registrert et varemerke, må du oppgi hvilke varer og tjenester (produkter) varemerket skal brukes på. Dette kalles klassifisering, ettersom du må knytte produktene dine til produktklasser. Når varemerket er registrert, får du enerett til å bruke varemerket på kun de varene og tjenestene du har valgt.

Hva er klasser?

Visste du at alle varer og tjenester i hele verden er kategorisert i 45 klasser?

Alle varer og tjenester er plassert i en klasse ut fra produktets funksjon, formål og materiale. Tilbehør til en vare går ofte i samme klasse som varen. Tjenester er plassert i ulike klasser etter bransjer/virksomhetsområder.

En vare kan inngå i flere klasser hvis den har flere formål, er laget av ulike materialer eller finnes i både bearbeidet og ubearbeidet form.

Eksempler på produkter som går i flere klasser

  • Vernehansker og vanlige hansker i to ulike klasser
  • Stiger av metall går i en annen klasse enn en stige av tre
  • Levende fisk i en annen klasse enn en røkt fisk

Se flere eksempler lenger ned på siden

Hvordan velge varer og tjenester?

Noen synes det er vanskelig å tenke ut hvilke produkter de tilbyr. Et hjelpespørsmål kan være: Hva skal du tjene penger på/tilby i markedet?

Du kan ikke legge til flere produkter etter at du har sendt inn søknaden. Tenk derfor godt over hvilke produkter du skal bruke varemerket på nå og i fremtiden.

Du får hjelp og forslag ved å bruke produktvelgeren vår.

Trenger du hjelp? Få gratis veiledning!

Få oversikt over muligheter som finnes for deg, og hvordan du eventuelt bør gå frem for å søke. Patentstyrets fageksperter har lang erfaring og vet hva det er lurt å tenke på.

Hva gjør konkurrentene?

I registeret vårt kan du se hvilke produktklasser andre i bransjen har valg for sine varemerker. Søk  for eksempel opp et firmanavn, eller et nøkkelord fra bransjen.

Kan andre registrere samme varemerke i andre klasser?

Ja, andre kan bruke og registrere samme varemerke som deg, så lenge det gjelder en helt annen bransje så det ikke er fare for forveksling. 

Salg og markedsføring av andres produkter

Skal du selge andres produkter eller drive markedsføring for andre næringsdrivende må du velge klasse 35: «markedsføring og salg».

Du trenger ikke å velge klasse 35 om du kun skal selge dine egne varer eller tilby dine egne tjenester.

I videoen forklarer vi nærmere hvilken klasse du må velge når du skal selge egne eller andres varer [varighet 2.06]

Hvilke varer og tjenester skal jeg velge?

Ung kvinne tester ut å bruke VR-briller mens annen person noterer på et nettbrett

Egen utvikling av dataprogrammer/applikasjoner

Hvis du utvikler og selger egne dataprogrammer velger du en av disse varene i klasse 9:

  • Klasse 9: "Nedlastbar programvare"
  • Klasse 9: "Dataprogrammer og programvare"
  • Klasse 9: "Applikasjoner, nedlastbare"
  • Klasse 9: "Programvare for utvikling av applikasjoner"
En gruppe mennesker som sitter rundt et bord og jobber med datamaskiner.

Utvikling av dataprogrammer på oppdrag for andre

Hvis du utvikler dataprogrammer på oppdrag for andre velger du en av disse varene i klasse 42:

  • Klasse 42: "Software som en tjeneste [SaaS]"
  • Klasse 42: "Design, utvikling og programmering av dataprogramvare"
  • Klasse 42: "Dataprogrammering og vedlikehold av dataprogrammer"
  • Klasse 42: "Applikasjonsleverandør [ASP], nemlig hosting av dataprogrammer for andre"
  • Klasse 42: "Dataprogrammering for andre"
  • Klasse 42: "Konsulenttjenester innen dataprogramvare"
En mann som står foran en stor skjerm.

Salg av dataprogrammer/applikasjoner

Hvis du selger dataprogrammer utviklet av andre velger du en av disse varene i klasse 35:

  • Klasse 35: "Salg (detaljhandel) av dataprogrammer"
  • Klasse 42: "Salg (engroshandel) av dataprogrammer"
Designer tar bilder av sine produkter for markedsføring.

Design og salg av klær

Hvis du er designer og selger egne klær velger du varer i klasse 25.
Merk: Design, salg og markedsføring av egne klær er inkludert i denne klassen.

Hvis du i tillegg skal selge andre klesprodusenters klær, må du også velge fra klasse 35:

  • Klasse 25: «Klær, skotøy, hodeplagg»
  • Klasse 35: «Salg (detaljhandel) av klær»
Nærbilde av hånden til en barista som heller skummende melk i en kaffe.

Kjøp og salg av kaffe

Hvis du driver kafé og selger andre kaffeprodusenters kaffe må du velge tjenester fra både klasse 35 og klasse 43.

Hvis du produserer og selger egen kaffe velger du varer fra klasse 30.
Merk: Salg av egne kaffeprodukter er inkludert i denne klassen

  • Klasse 35: "Salg (detaljhandel) av kaffe"
  • Klasse 43: "Kaféer"
  • Klasse 43: "Servering av mat og drikke"
  • Klasse 30: "Kaffe, te, kakao og kunstig kaffe"
  • Klasse 30"Hele kaffebønner"
En bedriftseier diskuterer noen logoideer med noen av sine ansatte i et travelt kontorlokale.

Reklame, annonsering og reklamebyrå

Hvis du driver reklamebyrå eller selger annonseringsplass for andres produkter, velger du for eksempel tjenester innen:

  • Klasse 35: "Reklame, markedsføring og PR-tjenester"
  • Klasse 35: "Markedsføring av andres varer og tjenester"
  • Klasse 35: "Reklame- og salgsfremmende tjenester eller Reklame- og markedsføringstjenester levert via sosiale medier"
  • Klasse 35: "Markedsføring på internett"
Et stort auditorium med seterader og lys

Artist eller bandnavn

Hvis du ønsker å beskytte et artist- eller bandnavn velger du varer i klasse 9.
Hvis du skal drive underholdningstjenester og kulturelle aktiviteter velger du tjenester i klasse 41.

Ønsker du i tillegg å selge merchandise? Skriv Salg under “Søk og legg til forhåndsgodkjente varer og tjenester her” og velg aktuelle varer i klasse 35.

  • Klasse 9: «Musikkopptak»
  • Klasse 9: «Nedlastbare musikkfiler»
  • Klasse 9: "Nedlastbare publikasjoner"
  • Klasse 9: "Nedlastbare videoopptak med musikk"
  • Klasse 9: "Nedlastbare musikkopptak"
  • Klasse 9: "Audiovisuelle opptak"
  • Klasse 41: "Underholdningsvirksomhet"
  • Klasse 41: "Live konsertopptreden"
  • Klasse 41: "Komponering av musikk for andre"
  • Klasse 41: "Produksjon og utgivelse av musikk"
  • Klasse 41: "Underholdning, sportslige og kulturelle aktiviteter"
  • Klasse 35: "Salg"
To seilbåter ute på havet

Kultur, sport og underholdning

Hvis du skal arrangere kulturelle og sportslige aktiviteter velger du tjenester i klasse 41.

Hvis du også skal tilby servering må du velge tjenester fra klasse 43.

Merk: Annonsering av eget arrangement krever ikke salg eller markedsføring i klasse 35.

  • Klasse 41: "Organisering av arrangementer for kultur-, underholdnings- og sportsformål"
  • Klasse 41: "Arrangering av filmfestivaler"
  • Klasse 41: "Organisering av show og konserter"
  • Klasse 41: "Kunstutstillingstjenester"
  • Klasse 41: "Organisering, produksjon og presentasjon av teateropptredener"
  • Klasse 41: "Organisering av sportsarrangementer, konkurranser og sportsturneringer"
  • Klasse 43: "Servering av mat og drikke"

3 Tips

  • Velg varer og tjenester du skal bruke varemerket på nå og i fremtiden
  • Det er ikke mulig å legge til varer og tjenester etter at søknaden er sendt inn.
  • Velger du forhåndsgodkjente varer og tjenester og betaler ved innlevering, får du rask saksbehandlingstid.

Hvordan begrense listen over varer og tjenester (varefortegnelsen)?

Hvis Patentstyret under søknadsbehandlingen finner grunner til å nekte å registrere varemerket ditt for noen varer eller tjenester, kan det være aktuelt for deg å begrense listen over varer og tjenester. 

Du må angi varene og tjenestene «klart og tydelig», se varemerkeforskriften § 10. Dette betyr at markedet (konkurrentene), Patentstyret og andre myndigheter skal kunne bestemme omfanget av eneretten du søker på grunnlag av varefortegnelsen. (F.eks. for å vurdere handlefriheten til andre næringsdrivende.)

Du kan begrense varefortegnelsen ved å:

  1. slette en angivelse
  2. spesifisere en angivelse til å omfatte noe bestemt, for eksempel; “maskiner, nemlig symaskiner”
  3. ekskludere noe fra en vid angivelse, for eksempel “Klasse 9: Operativsystemer, unntatt operativsystemer for mobiltelefoner».

Tips for å lage en klar og entydig begrensing:

  • Du kan gjøre en generell term mer spesifikk. (Eksempel: Fra «Farmasøytiske produkter» til «allergimedisin».) 
  • Hvis du må bruke unntak, bør unntaket gjelde konkrete varer og tjenester og være klart og konsist angitt. (Eksempel: Fra Sportsutstyr» til «Sportsutstyr, unntatt fotballer») 
  • Du kan bare unnta varer og tjenester som allerede inngår i den den innleverte varefortegnelsen. 
  • Objektive egenskaper ved varen eller tjenesten er ofte OK, mens mer subjektive egenskaper ved varen eller tjenesten fort blir uklare (for eksempel varens kvalitet eller hvem omsetningskretsen er). Altså er “Kaffe, unntatt koffeinfri kaffe» klart fordi koffeinfri er en objektiv egenskap ved varen, mens «Kaffe, bare for salg i Innlandet» er uklart i denne sammenhengen fordi kaffe er kaffe uansett hvor den selges. 

EUs varemerkemyndighet, EUIPO har i sine guidelines gitt en oversikt med eksempler over hvilke begrensinger de godtar og ikke godtar. Følger du disse retningslinjene når du foretar en begrensing, vil Patentstyret også kunne goda den.

Hva er en bindende begrensning?

  • Du leverer inn en ny, godkjent varefortegnelse som du ber Patentstyret legge til grunn i den videre behandlingen
  • Du leverer inn en ny varefortegnelse som er lik et forslag fra Patentstyret
  • Du leverer inn en ny varefortegnelse uten forbehold.

Hvis vi ikke vi ikke kan registrere søknaden for deler av varefortegnelsen, eller du ønsker å overføre varemerket med enkelte av produktene til noen andre, kan du kreve at varemerkesøknaden eller -registreringen deles i to eller flere søknader eller registreringer. 

Ofte stilte spørsmål

Skal du selge andres produkter eller drive markedsføring for andre næringsdrivende, må du velge klasse 35.

Hvis du f.eks. driver en nettbutikk eller annen virksomhet der du markedsfører eller selger produkter fra andre produsenter, må du velge denne klassen. Du trenger også klasse 35 for tjenester som annonsering og kampanjeplanlegging for andre, eller hvis du tilbyr en plattform for kjøp og salg av varer og tjenester for andre som for eksempel: "Tilveiebringelse av en on-line markedsplass for kjøpere og selgere av varer og tjenester."

Du trenger ikke å velge klasse 35 om du kun skal selge dine egne varer eller tilby dine egne tjenester.

Du betaler ikke for hver vare/tjeneste du velger, men for hver klasse produktet inngår i.

Du kan ikke legge til flere produkter etter at du har levert inn søknaden. Tenk derfor godt gjennom hvilke produkter du skal bruke varemerket på nå og i fremtiden. Hvis du senere trenger flere produkter, kan du sende inn en ny søknad som vil bli behandlet på vanlig måte.

I Patentstyrets produktvelger vil du finne både vide og mer snevre begreper, så det kan være vanskelig å velge. Du kan gjerne velge vide begreper som «klær» fremfor å skrive «bukser». Dette fordi du eventuelt kan snevre inn produktlisten under søknadsprosessen hvis du trenger det.  

Finner Patentstyret at varemerket ditt mangler særpreg for noen av produktene, eller at en eldre registrering er forvekselbart med ditt merke, kan du i noen tilfeller likevel få en registrering hvis du begrenser produktlisten.  

I produktvelgeren har Patentstyret markert hvilke begreper som godtas av de fleste landene (Nice-klassifikasjonen), EUs varemerkemyndighet EUIPO og hvert av EU-landene (kalt HDB), og gjennom den internasjonale registreringsordningen som kalles Madrid-systemet.  

Noen land, blant annet USA, har en del tilleggskrav og krever alltid nærmere spesifisering av produktene. 

Fant du det du lette etter?

Din tilbakemelding hjelper oss med forbedringer!

Vi hjelper deg gjerne i prosessen

Få oversikt over moglegheiter som finst for deg, og korleis du eventuelt bør gå fram for å søkje. Patentstyrets ekspertar har lang erfaring og veit kva det er lurt å tenkje på.

Patentstyrets ansatte diskuterer en sak de har oppe på en laptop.

Har du lagt en plan for verdiene dine?

Visste du at så mye som 90 % av verdiene i innovative selskaper kan være immaterielle? Det er derfor viktig at disse verdiene blir riktig forvaltet. En gjennomtenkt strategi er like viktig for kommersiell suksess som finansiering, markedsføring og salg.

Slik fungerer en IP-strategi