Forbered varemerkesøknaden

Gode forberedelser øker sjansen for rask saksbehandling og en godkjent varemerkesøknad. Her går vi igjennom de punktene du bør ha tenkt gjennom før du starter søknaden.

Dette skal med i en varemerkesøknad

Hva slags varemerke skal du registrere?

Du må bestemme deg for hvilken type varemerke du ønsker beskyttelse for. 

Du kan ikke søke om flere typer varemerke i samme søknad. Ønsker du for eksempel å registrere både et ordmerke og et figurmerke, må du sende inn to separate søknader.

Hva skal du tjene penger på?

Når du søker om varemerkeregistrering, må du oppgi hva varemerke skal brukes til. Dette kaller vi for varer og tjenester (produkter). 

Alle varer og tjenester er gruppert i klasser. Produktene er plassert i en klasse ut fra produktets funksjon, formål og materiale, mens tjenester er plassert i ulike klasser etter bransjer/virksomhetsområder.

Du kan ikke legge til flere produkter etter at du har sendt inn søknaden. Tenk derfor godt over hvilke produkter du skal bruke varemerket på nå og i fremtiden.

En liste over varer og tjenester kan aldri utvides etter at søknaden er sendt inn, men den kan begrenses.

Filformat

Når du fyller ut søknaden, må du legge ved en fil som viser hvordan varemerket ser ut (gjelder ikke ordmerke). Det kan også være aktuelt å laste opp andre typer dokumenter, som for eksempel fullmakt. 

Vi anbefaler deg å bruke følgende filformat:

  • For bilder: .jpg
  • For lyd: MP3
  • For video: MP4
  • For tekstdokumenter: .docx eller .PDF

Har du registrert varemerke i et annet land?

Hvis merket ditt blir registrert, får du i utgangspunktet vern fra den dagen du leverte søknaden. Hvis du tidligere har levert en identisk varemerkesøknad i utlandet, kan du kreve prioritet i søknaden. Dette innebærer at merket ditt får vern allerede fra innleveringsdatoen i utlandet.

I søknaden kan du også kreve prioritet fra en tidligere utstilling, og på bakgrunn av omdanning fra internasjonal registrering til nasjonal søknad.

Betaling

Prisen du skal betale blir regnet ut underveis i søknadsprosessen. Startprisen inkluderer registrering av varemerket i én kategori (klasse). Hver klasse utover dette kommer i tillegg.

Du betaler samtidig som du sender inn søknaden via Søknadsveiviseren vår.

Hvis du leverer inn søknaden via Altinn, kan du betale ved innlevering eller be om å få tilsendt en faktura.

Greit å vite: hvis du betaler ved søknadsinnlevering vil saksbehandlingstiden bli kortere (hvis søknaden ellers oppfyller kravene).

Ofte stilte spørsmål om varemerkesøknaden

Du betaler et søknadsgebyr for at vi skal behandle søknaden din. En varemerkesøknad koster fra kr 3 800. 

Registreringen varer i 10 år fra søknadsdatoen. Du kan fornye registreringen din hvert 10. år et ubegrenset antall ganger. Fornyelsesavgiften koster fra kr 3 400.

Se hele prislisten

Velg riktige varer og tjenester for ditt varemerke

Du kan forvente svar innen 3 uker hvis du betaler ved innlevering av søknaden og bruker forhåndsgodkjente navn på produkter (termer) fra produktvelgeren. 

Behandlingen av lyd-, bevegelses-, multimedia- og hologrammerker kan ta lengre tid.  

Hvis søknaden ikke er betalt ved innlevering, eller du ikke har valgt forhåndsgodkjent varefortegnelse, kan du forvente svar innen 4 måneder etter at vi har mottatt betaling.

Se søknadsprosessen steg for steg

Du finner tilbake til søknader som er påbegynt eller levert ved å logge deg inn på din side i Altinn.

Gå til påbegynte og sendte søknader

 

Din norske varemerkesøknad gjelder kun i Norge. Vil du ha beskyttelse i flere land, er det ulike måter å gå fram på.

Les mer om internasjonal registrering av varemerke

Når du søker om å få registrert et varemerke, må du oppgi hvilke varer og tjenester (produkter) du tenker at varemerket skal brukes på. Alle varer og tjenester er delt inn i et system som består av 45 ulike klasser. 

Les mer om varer og tjenester

Det er begrenset mulighet til gjøre endringer i et varemerke som er søkt for eller registrert. Det er heller ikke mulig å legge til flere klasser etter at søknaden er levert. Ønsker du større endringer i merket, eller legge til flere klasser, må du sende inn en ny søknad. 

Du kan be om sletting av klasser. Du kan også melde om overdragelser, endring av fullmektigendring eller lignende etter at søknaden er levert.

Les mer om hvordan du melder fra om endringer i en søknad eller rettighet

 

 

Det kan være flere grunner til at Patentstyret velger å avslå en varemerkesøknad. I brevet fra oss står det hvordan du skal gå frem hvis du ikke er enig i vår vurdering og ønsker å klage på avgjørelsen.

Les mer om hva du kan gjøre om du har fått avslag på varemerkesøknaden

Start søknad

Er du klar til å starte søknaden?

Du kan ikke gjøre større endringer i søknaden etter at den er levert. Det er derfor viktig at du er godt forberedt.

Trenger du hjelp? Få gratis veiledning!

Få oversikt over muligheter som finnes for deg, og hvordan du eventuelt bør gå frem for å søke. Patentstyrets eksperter har lang erfaring og vet hva det er lurt å tenke på.

Hva skjer videre?

Vi registrerer varemerket ditt, eller kontakter deg hvis søknaden har mangler eller registreringshindringer. 

Hvordan foregår korrespondansen med Patentstyret?

Når du har levert søknaden vil all videre korrespondanse i søknadsbehandlingen mellom deg og oss foregå digitalt. Vi sender deg en e-post og ber deg lese meldingen fra oss i  innboksen din i Altinn.

Hvis søknaden ble levert inn på vegne av et foretak, ligger meldingen i foretakets innboks i Altinn.

I arkivet i Altinn finner du søknadskvitteringen. I innboksen finner du også eventuelle påbegynte søknader som ikke er levert inn.