Forbered varemerkesøknaden
Gode forberedelser øker sjansen for rask saksbehandling og en godkjent varemerkesøknad. Her går vi igjennom de punktene du bør ha tenkt gjennom før du starter søknaden.
Tidslinje for søkeprosessen
Her kan du se en forenklet oversikt over de ulike stegene i en søknadsprosess når du leverer en varemerkesøknad til Patentstyret.
Dette skal med i en varemerkesøknad
Hva slags varemerke skal du registrere?
Du må bestemme deg for hvilken type varemerke du ønsker beskyttelse for.
Du kan ikke søke om flere typer varemerke i samme søknad. Ønsker du for eksempel å registrere både et ordmerke og et figurmerke, må du sende inn to separate søknader.
Farger eller sort-hvitt?
Varemerket ditt får kun vern i den fargen du har søkt om. Om du da søker om vern av varemerke i sort-hvitt vil ikke dette automatisk gjelde alle farger.
Velg riktige varer og tjenester
Når du søker om varemerkeregistrering, må du oppgi hva varemerke skal brukes til. Dette kaller vi for varer og tjenester (produkter).
Alle varer og tjenester er gruppert i klasser. Produktene er plassert i en klasse ut fra produktets funksjon, formål og materiale, mens tjenester er plassert i ulike klasser etter bransjer/virksomhetsområder.
Du kan ikke legge til flere produkter etter at du har sendt inn søknaden. Tenk derfor godt over hvilke produkter du skal bruke varemerket på nå og i fremtiden.
En liste over varer og tjenester kan aldri utvides etter at søknaden er sendt inn, men den kan begrenses.
Filformat
Når du fyller ut søknaden, må du legge ved en fil som viser hvordan varemerket ser ut (gjelder ikke ordmerke). Det kan også være aktuelt å laste opp andre typer dokumenter, som for eksempel fullmakt.
Vi anbefaler deg å bruke følgende filformat:
- For bilder: .jpg
- For lyd: MP3
- For video: MP4
- For tekstdokumenter: .docx eller .PDF
Har du registrert varemerket i et annet land?
Hvis du har registrert varemerket i utlandet for mindre enn seks (6) måneder siden, kan du kreve prioritet fra denne når du søker om varemerkebeskyttelse i Norge. Prioritet betyr at du får vern i Norge fra den dagen du leverte varemerkesøknaden i utlandet, for de produktene den gjelder for.
Velger du å søke om prioritet, må du opplyse om søknadsdato, søknadsnummer og hvilket land varemerket er registrert.

Skal du søke i utlandet?
Din norske varemerkesøknad gjelder kun i Norge. Vil du ha beskyttelse i flere land, er det ulike måter å gå fram på.
Les mer om å søke varemerke i andre landBetaling
Prisen du skal betale blir regnet ut underveis i søknadsprosessen. Startprisen inkluderer registrering av varemerket i én kategori (klasse). Hver klasse utover dette kommer i tillegg.
Du må velge hvordan du vil betale før du kan sende søknaden.

Dette kan stoppe varemerket ditt
- Varemerket mangler særpreg
- Varemerket kan forveksles med andre
- Varemerket strider mot lov og moral
- Varemerkesøknaden har mangler
Ofte stilte spørsmål om varemerkesøknaden
Du betaler et søknadsgebyr for at vi skal behandle søknaden din. En varemerkesøknad koster fra kr 3 800.
Registreringen varer i 10 år fra søknadsdatoen. Du kan fornye registreringen din hvert 10. år et ubegrenset antall ganger. Fornyelsesavgiften koster fra kr 3 400.
Du kan forvente svar innen 3 uker hvis du betaler ved innlevering av søknaden og bruker forhåndsgodkjente navn på produkter (termer) fra produktvelgeren.
Behandlingen av lyd-, bevegelses-, multimedia- og hologrammerker kan ta lengre tid.
Hvis søknaden ikke er betalt ved innlevering, eller du ikke har valgt forhåndsgodkjent varefortegnelse, kan du forvente svar innen 4 måneder etter at vi har mottatt betaling.
Du finner tilbake til søknader som er påbegynt eller levert i Altinn.
Når du søker om å få registrert et varemerke, må du oppgi hvilke varer og tjenester (produkter) du tenker at varemerket skal brukes på. Alle varer og tjenester er delt inn i et system som består av 45 ulike klasser.
Det er begrenset mulighet til gjøre endringer i et varemerke som er søkt for eller registrert. Det er heller ikke mulig å legge til flere klasser etter at søknaden er levert. Ønsker du større endringer i merket, eller legge til flere klasser, må du sende inn en ny søknad.
Du kan be om sletting av klasser. Du kan også melde om overdragelser, endring av fullmektigendring eller lignende etter at søknaden er levert.
Det kan være flere grunner til at Patentstyret velger å avslå en varemerkesøknad. I brevet fra oss står det hvordan du skal gå frem hvis du ikke er enig i vår vurdering og ønsker å klage på avgjørelsen.
Start søknad
Er du klar til å starte søknaden?
Du kan ikke gjøre større endringer i søknaden etter at den er levert. Det er derfor viktig at du er godt forberedt.
Fant du det du lette etter?
Din tilbakemelding hjelper oss med forbedringer!
Trenger du hjelp? Få gratis veiledning!
Få oversikt over muligheter som finnes for deg, og hvordan du eventuelt bør gå frem for å søke. Patentstyrets fageksperter har lang erfaring og vet hva det er lurt å tenke på.
Hva skjer videre?
Vi registrerer varemerket ditt, eller kontakter deg hvis søknaden har mangler eller registreringshindringer.
Hvordan foregår korrespondansen med Patentstyret?
Når du har levert søknaden vil all videre korrespondanse i søknadsbehandlingen mellom deg og oss foregå digitalt. Vi sender deg en e-post og ber deg lese meldingen fra oss i innboksen din i Altinn.
Hvis søknaden ble levert inn på vegne av et foretak, ligger meldingen i foretakets innboks i Altinn.
I arkivet i Altinn finner du søknadskvitteringen. I innboksen finner du også eventuelle påbegynte søknader som ikke er levert inn.