Forbered varemerkesøknaden

Gode forberedelser øker sjansen for rask saksbehandling og en godkjent varemerkesøknad. Her går vi igjennom de punktene du bør ha tenkt gjennom før du starter søknaden.

Tidslinje for søkeprosessen

Her kan du se en forenklet oversikt over de ulike stegene i en søknadsprosess når du leverer en varemerkesøknad til Patentstyret.

Dette skal med i en varemerkesøknad

Hva slags varemerke skal du registrere?

Du må bestemme deg for hvilken type varemerke du ønsker beskyttelse for. 

Du kan ikke søke om flere typer varemerke i samme søknad. Ønsker du for eksempel å registrere både et ordmerke og et figurmerke, må du sende inn to separate søknader.

Farger eller sort-hvitt?

Varemerket ditt får kun vern i den fargen du har søkt om. Om du da søker om vern av varemerke i sort-hvitt vil ikke dette automatisk gjelde alle farger.

Velg riktige varer og tjenester

Når du søker om varemerkeregistrering, må du oppgi hva varemerke skal brukes til. Dette kaller vi for varer og tjenester (produkter). 

Alle varer og tjenester er gruppert i klasser. Produktene er plassert i en klasse ut fra produktets funksjon, formål og materiale, mens tjenester er plassert i ulike klasser etter bransjer/virksomhetsområder.

Du kan ikke legge til flere produkter etter at du har sendt inn søknaden. Tenk derfor godt over hvilke produkter du skal bruke varemerket på nå og i fremtiden.

En liste over varer og tjenester kan aldri utvides etter at søknaden er sendt inn, men den kan begrenses.

Filformat

Når du fyller ut søknaden, må du legge ved en fil som viser hvordan varemerket ser ut (gjelder ikke ordmerke). Det kan også være aktuelt å laste opp andre typer dokumenter, som for eksempel fullmakt. 

Vi anbefaler deg å bruke følgende filformat:

  • For bilder: .jpg
  • For lyd: MP3
  • For video: MP4
  • For tekstdokumenter: .docx eller .PDF

Har du registrert varemerket i et annet land?

Hvis du har registrert varemerket i utlandet for mindre enn seks (6) måneder siden, kan du  kreve prioritet fra denne når du søker om varemerkebeskyttelse i Norge. Prioritet betyr at du får vern i Norge fra den dagen du leverte varemerkesøknaden i utlandet, for de produktene den gjelder for. 

Velger du å søke om prioritet, må du opplyse om søknadsdato, søknadsnummer og hvilket land varemerket er registrert.

Ikon for registrert varemerke, med en R i en sirkel.

Skal du søke i utlandet?

Din norske varemerkesøknad gjelder kun i Norge. Vil du ha beskyttelse i flere land, er det ulike måter å gå fram på.

Les mer om å søke varemerke i andre land

Betaling

Prisen du skal betale blir regnet ut underveis i søknadsprosessen. Startprisen inkluderer registrering av varemerket i én kategori (klasse). Hver klasse utover dette kommer i tillegg.

Du betaler samtidig som du sender inn søknaden.

Ofte stilte spørsmål om varemerkesøknaden

Du betaler et søknadsgebyr for at vi skal behandle søknaden din. En varemerkesøknad koster fra kr 3 800. 

Registreringen varer i 10 år fra søknadsdatoen. Du kan fornye registreringen din hvert 10. år et ubegrenset antall ganger. Fornyelsesavgiften koster fra kr 3 400.

Du kan forvente svar innen 3 uker hvis du betaler ved innlevering av søknaden og bruker forhåndsgodkjente navn på produkter (termer) fra produktvelgeren. 

Behandlingen av lyd-, bevegelses-, multimedia- og hologrammerker kan ta lengre tid.  

Hvis søknaden ikke er betalt ved innlevering, eller du ikke har valgt forhåndsgodkjent varefortegnelse, kan du forvente svar innen 4 måneder etter at vi har mottatt betaling.

You can find applications that have been started or submitted by logging in to your page in Altinn.

Go to started and submitted applications

 

Når du søker om å få registrert et varemerke, må du oppgi hvilke varer og tjenester (produkter) du tenker at varemerket skal brukes på. Alle varer og tjenester er delt inn i et system som består av 45 ulike klasser.

There are limited possibilities to make changes to a trademark that has been applied for or registered. It is also not possible to add more classes after the application has been submitted. If you want to make major changes to the mark, or add more classes, you must submit a new application.

You can request deletion of classes. You can also report transfers, changes to the power of attorney, or similar after the application has been submitted.

Read more about how to report changes to an application or entitlement.



There may be several reasons why the Norwegian Industrial Property Office chooses to reject a trademark application. The letter from us states how to proceed if you disagree with our assessment and wish to appeal the decision.

Read more about what you can do if your trademark application has been rejected.

Start søknad

Er du klar til å starte søknaden?

Du kan ikke gjøre større endringer i søknaden etter at den er levert. Det er derfor viktig at du er godt forberedt.

Trenger du hjelp? Få gratis veiledning!

Få oversikt over muligheter som finnes for deg, og hvordan du eventuelt bør gå frem for å søke. Patentstyrets fageksperter har lang erfaring og vet hva det er lurt å tenke på.

Hva skjer videre?

Hvordan foregår korrespondansen med Patentstyret?

Når du har levert søknaden vil all videre korrespondanse i søknadsbehandlingen mellom deg og oss foregå digitalt. Vi sender deg en e-post og ber deg lese meldingen fra oss i  innboksen din i Altinn.

Hvis søknaden ble levert inn på vegne av et foretak, ligger meldingen i foretakets innboks i Altinn.

I arkivet i Altinn finner du søknadskvitteringen. I innboksen finner du også eventuelle påbegynte søknader som ikke er levert inn.