Start varemerkesøknad

Er du klar for å søke om varemerkebeskyttelse? Vi hjelper deg videre.

Viktig endring: Søknadsveiviseren fjernes 31. mai 2025

Fra 1. juni må du bruke vårt nye søknadsskjema i Altinn. Uferdige søknader i Søknadsveiviseren blir slettet. Innsendte søknader og kvitteringer finner du i Altinn-arkivet.

Er du klar til å søke?

  • Har du sjekket at ingen har samme eller lignende navn som deg?
  • Har du sjekket at varemerket har særpreg?
  • Vet du hva du skal selge?

Greit å vite

  • Du kan velge å logge deg ut av søknaden når du vil. Dataene dine blir lagret, og du kan fortsette søknaden når du vil.
  • Søknaden er ikke tilgjengelig for andre enn deg så lenge den ikke er sendt inn til oss.
  • Når søknaden er sendt inn, blir søknaden og alle dokumenter og e-poster knyttet til den publisert i Patentstyrets register, som er tilgjengelig via våre nettsider.
  • Du finner søknadskvitteringen i Altinn.
  • All korrespondanse i søknadsbehandlingen mellom deg og oss foregår digitalt. Brev fra oss finner du i innboksen din i Altinn, og i Patentstyrets tjeneste "Mine saker".
  • Velger du forhåndsgodkjente varer og tjenester (klasser) og betaler ved innlevering, får du rask saksbehandlingstid (cirka 3 uker).
  • Hvis du ikke betaler ved innlevering, eller du ikke har valgt forhåndsgodkjente varer og tjenester, kan du forvente svar etter ca. 4 måneder.

Trenger du hjelp? Vi tilbyr gratis veiledning med en av våre varemerkeeksperter.

Kundesenter: +47 22 38 73 00

Telefonhenvendelser: Mandag–fredag 9.00–15.00.

Vi holder åpent alle hverdager. 

Kontakt kundesenteret for å bestille gratis veiledning