Viking Arm AS ble stiftet for å utvikle, produsere og selge unike verktøy. Etter kun 3 år på markedet selges det i dag en Viking Arm hvert 6. minutt i 37 land. Selskapet har lyktes fordi gründerne var kompromissløse når det gjaldt å få frem et produkt av høy kvalitet som den profesjonelle håndverker ville bruke. Firmaet forventer betydelig vekst i årene som kommer, ettersom det er store markeder som fremdeles er nesten urørt.
Globale IP-rettigheter var viktig
Selv om det er marginale forskjeller rundt i verden på hvordan man bygger, er en Viking Arm like nyttig i Japan som i USA eller Norge. Gründerne visste derfor tidlig at de skulle gå ut globalt og at IP-rettigheter var avgjørende for å kunne gjøre dette.
De satte i gang arbeidet med en patentsøknad på teknologien og sikring av varemerket. Hemmelighold mener de kan være en strategi om man er Coca-Cola. De mener det ikke nytter med hemmelighold når et teknisk produkt skal ut i butikkhyllene.
I dag har firmaet to forskjellige tekniske patenter, og de har registrert varemerket i alle land av betydning globalt. Dette har de gjort med hjelp av Zacco patentbyrå. De innså at patentering er et komplekst fagfelt som krever profesjonell hjelp.
– Det har vært skremmende å se hvor massivt vi har blitt utsatt for kopister fra Kina. De har brukt våre bilder og logo i markedsføringen av kopier med svært dårlig kvalitet. De har heldigvis så langt ikke klart å lage kopier med god kvalitet, men de ødelegger for oss og våre kunder. Vi anser at det er vår plikt både overfor oss selv og kundene våre, å gjøre alt vi kan for å stoppe dette.
Øyvind Resch
Rettigheter beskytter, men må også forsvares
Resch forteller videre at de med hjelp fra Zacco og andre advokater i USA i stor grad har klart å stoppe misbruket av navnet og varemerket, og bruken av opphavsrettsbeskyttede bilder og film. Det er de mange mindre seriøse nettbutikkene som selger kopiene, og totalt har Viking Arm tatt ned mer enn 4000 slike nettsider.
– Vi var sikre på at patentene ville holde de store, seriøse spillerne i industrien på avstand. Dessverre har vi oppdaget at noen av verdens største merkevareprodusenter er i ferd med å lansere produkter som etter vår mening er i konflikt med våre patenter. Vi har sendt ut prosessvarsel til de aktuelle kopistene, og legger opp til rettsak i UPC (United Patent Court) i første i omgang. Vi må forvente å bruke betydelige midler på å forsvare oss, avslutter Resch.