Et håndverkerverktøy merket Viking Arm

Viking Arm stopper internasjonale kopister ved hjelp av patent og varemerkeregistering

Viking Arm selger verktøy i internasjonale markeder, og opplever mye kopiering fra useriøse aktører. De anser det som sin plikt overfor seg selv og kundene å gjøre alt de kan for å stoppe dette.

Viking Arm AS ble stiftet for å utvikle, produsere og selge unike verktøy. Etter kun 3 år på markedet selges det i dag en Viking Arm hvert 6. minutt i 37 land. Selskapet har lyktes fordi gründerne var kompromissløse når det gjaldt å få frem et produkt av høy kvalitet som den profesjonelle håndverker ville bruke. Firmaet forventer betydelig vekst i årene som kommer, ettersom det er store markeder som fremdeles er nesten urørt.

Globale IP-rettigheter var viktig

Selv om det er marginale forskjeller rundt i verden på hvordan man bygger, er en Viking Arm like nyttig i Japan som i USA eller Norge. Gründerne visste derfor tidlig at de skulle gå ut globalt og at IP-rettigheter var avgjørende for å kunne gjøre dette.

De satte i gang arbeidet med en patentsøknad på teknologien og sikring av varemerket. Hemmelighold mener de kan være en strategi om man er Coca-Cola. De mener det ikke nytter med hemmelighold når et teknisk produkt skal ut i butikkhyllene.

I dag har firmaet to forskjellige tekniske patenter, og de har registrert varemerket i alle land av betydning globalt. Dette har de gjort med hjelp av Zacco patentbyrå. De innså at patentering er et komplekst fagfelt som krever profesjonell hjelp.

– Det har vært skremmende å se hvor massivt vi har blitt utsatt for kopister fra Kina. De har brukt våre bilder og logo i markedsføringen av kopier med svært dårlig kvalitet. De har heldigvis så langt ikke klart å lage kopier med god kvalitet, men de ødelegger for oss og våre kunder. Vi anser at det er vår plikt både overfor oss selv og kundene våre, å gjøre alt vi kan for å stoppe dette.

Øyvind Resch

Gründer og styreformann i Viking Arm

Nærbilde av mann med briller, sort-hvitt

Øyvind Resch

Gründer og styreformann i Viking Arm

Rettigheter beskytter, men må også forsvares

Resch forteller videre at de med hjelp fra Zacco og andre advokater i USA i stor grad har klart å stoppe misbruket av navnet og varemerket, og bruken av opphavsrettsbeskyttede bilder og film. Det er de mange mindre seriøse nettbutikkene som selger kopiene, og totalt har Viking Arm tatt ned mer enn 4000 slike nettsider.

– Vi var sikre på at patentene ville holde de store, seriøse spillerne i industrien på avstand. Dessverre har vi oppdaget at noen av verdens største merkevareprodusenter er i ferd med å lansere produkter som etter vår mening er i konflikt med våre patenter. Vi har sendt ut prosessvarsel til de aktuelle kopistene, og legger opp til rettsak i UPC (United Patent Court) i første i omgang. Vi må forvente å bruke betydelige midler på å forsvare oss, avslutter Resch.

Relaterte artikler

Les mer om Nye priser fra 1. mars
Krystall-Grønn-MørkBlå
  • Nyheter
  • Varemerke
  • Patent
  • Design

Nye priser fra 1. mars

Fra 1. mars 2024 justeres satsene våre, blant annet for å søke om patent, design- eller varemerkeregistrering, og fornyelse av disse rettighetene.

Publisert 08. februar 2024

Les mer om No Isolation tar godt vare på varemerket sitt
Elever i klasserom med robot på en pult
  • Kundehistorier
  • Design
  • Patent
  • Varemerke

No Isolation tar godt vare på varemerket sitt

«Enn så lenge har ikke No Isolation opplevd kopiering av produktene eller misbruk av varemerkene våre. Samtidig er dette en kontinuerlig trussel vi tar på det største alvor.»

Publisert 18. oktober 2023

Les mer om Ask gård: Med gjennomtenkt design, egen font og registrerte rettigheter som suksessfaktorer
Mat fra Ask gård
  • Kundehistorier
  • Design
  • Varemerke

Ask gård: Med gjennomtenkt design, egen font og registrerte rettigheter som suksessfaktorer

Kristoffer og Anne Marte ønsker å utvikle norsk spekemat til en internasjonal merkevare. I tillegg til god kvalitet, legger de stor vekt på det visuelle. En designregistrert font, bevisst fargebruk og historien om den fyrrige chorizoen "PABLO" er noen av ingrediensene i deres merkevarestrategi.

Publisert 16. oktober 2023