Et slikt scenario er det oppfinnerne Eugene Zaikonnikov og Tron Vedul Tronstad har sett for seg. De har laget et nytt lydsystem for evakuering av personer i en tunnel eller langs en annen gangvei.
Patentet eies av selskapet Norphonic fra Bergen, hvor Zaikonnikov er ansatt.
Systemet, som har fått navnet Evacsound, består av flere høyttalere satt ut med jevne mellomrom langs tunnelen. En spesiell lyd spilles gjentatte ganger med en liten forsinkelse mellom høyttalerne. Høyttalerne er retningsbestemte, noe som gjør at du hører lyden mye sterkere fra den ene siden av dem enn den andre. Dette skal gjøre det lettere for folk å skjønne hvilken retning de bør gå.
Retningen som man skal høre godt kan snus, noe som gjør at systemet kan lede personer i begge retninger, og til og med mot hverandre hvis man ønsker at de skal gå til et tilfluktsrom midt i tunnelen.
– En utfordring med brann i tunneler, er at synet fort blir begrenset av røyk. Den eneste måten å redde seg fra situasjonen, er enten å følge veggene eller andre signaler som er tilgjengelige. Det fantes ikke noe system som brukte lyd for å evakuere folk, sier oppfinner Eugene Zaikonnikov.
Ifølge Statens Vegvesen baserer evakuering ut av vegtunneler seg på selvredningsprinsippet. Tunneler kan ligge langt unna bebyggelse og nærmeste brann- og redningsvesen. Som trafikant må du selv ta ansvar for å komme deg ut.
Nøkkelen ligger i ørene og hjernen
De aller fleste mennesker har to ører, ett på hver side av hodet. Dette gjør det mulig for oss å identifisere hvor en lyd kommer fra. I tillegg klarer de fleste av oss å høre forskjeller i volum og frekvenser, og å tolke dette.
– Menneskets hørsel er en ekstremt god sans, og vi har en medfødt evne til å høre hvor en lyd kommer fra. Avstand til lyd er nok også noe som evolusjonen har gitt oss evnen til å tolke, siden det var avgjørende å skjønne om en fare kom nærmere eller forsvant, sier SINTEF-forsker Tron Vedul Tronstad.
Disse egenskapene tok Zaikonnikov og Tronstad utgangspunkt i da de skulle lage systemet.
– Da Norphonic kom til oss med et produkt som muliggjorde at man hadde flere høyttalere langs tunnelen, kom vi opp med ideen om å utnytte denne medfødte evnen, sier Tronstad.
Må være forståelig
I Statens vegvesens test-tunnel ved Åndalsnes ble flere testpersoner påsatt mørke briller for å simulere dårlig sikt. Deretter ble lydanlegget skrudd på, og flere lyder spilt av. Det ble forsøkt med klikkelyder, plystring og en slags bjelle, lik den som kan høres ved togoverganger.
– Vi valgte å gå videre med bjellen. Denne lyden skiller seg veldig ut fra andre lyder i tunnelen og er enkel å høre retningen til. Bjellelyden ble også opplevd som enklest å følge til rømningsveien, sier Tronstad.
– At vi endte opp med en bjelle kan nok virke litt rart, men det spiller egentlig ikke så stor rolle hvilken lyd det er, så lenge den er hørbar.
Tron Vedul Tronstad
Lyden må også være hørbar og forståelig i en stressituasjon hvor det også er andre lyder.
– I en vanlig tunnel kan det være opp til 4 sekunder etterklang, så vi må ha høyttalerne ganske nær hverandre og nært bakken. Vi må ha høyttalere på begge sider og ha en viss andel retningsbestemte høyttalere slik at du kan oppfatte hvilken retning lyden kommer fra, sier Zaikonnikov.
I tillegg har høyttalerenhetene adaptiv volumtilpasning, som betyr at lyden som er rundt bestemmer hvor høyt bjellelyden spilles av. Dette gjør det mulig å spille langt lavere når det er stille i tunnelen, noe som kan redusere panikk og til og med fare for hørselsskade, sier Tronstad.
Patent innvilget
Oppfinnerne har nå fått innvilget patent på dette systemet, og det er søkt videreført i USA og EU. Det Bergensbaserte selskapet Norphonic startet opp i 2008, og står som innehaver av patentet. De driver i hovedsak med telefoni, og har blant annet levert mange av nødtelefonene i norske og utenlandske tunneler og vindmøller.
Selskapet kjenner dermed tematikken tunnelbranner og evakuering godt. Etter flere alvorlige tunellbranner i perioden 2011-2013, og som eksperter på lyd, ville de utnytte lydekspertisen til å lage et system basert på lyd som kunne gjøre folk i stand til å redde seg ut på egen hånd.
– Det ligger mye utvikling, penger og tid i teknologien bak. I utviklingsfasen ble det tydelig for oss at dette er et produkt som virker og som det er behov for. Derfor var det viktig å få et patent.
Eugene Zaikonnikov
Støtte fra Statens vegvesen og Innovasjon Norge
Mye av testingen og utviklingen er gjennomført sammen med Statens Vegvesen.
– Lange vegtunneler over 3000 meter har ikke gode nok sikkerhetsanordninger som kan hjelpe trafikantene med å komme seg ut av tunnelene, sier sjefingeniør i Statens vegvesen, Ole Pedro Myklebostad.
Da oppfinnerne hadde jobbet med prosjektet i om lag to år, viste det seg at Statens Vegvesen i samarbeid med Innovasjon Norge skulle utlyse en konkurranse for potensielle systemer som kunne hjelpe med evakuering i tunneler.
Norphonic og oppfinnerne vant konkurransen, og høsten 2019 kunne de fortsette prosjektet med både økonomisk og praktisk støtte. I slutten av 2020 hadde de et ferdig produkt, og første leveranse skjedde i 2021.
– Vi hadde gjort leksene før, men det hjalp mye å få finansiering og praktisk hjelp fra Statens Vegvesen, sier Zaikonnikov.
– Denne oppfinnelsen bidrar til å gjøre veiene våre tryggere, og er et resultat av et godt samarbeid mellom flere norske miljøer - forskning, finansiering og statlig støtte. Dette er akkurat den type samfunnsnyttig innovasjon vi heier på.
Norphonic har store internasjonale konkurrenter, derfor gjorde de et godt strategisk valg ved å sikre seg patent så raskt. Dette er et firma som leverer produkter på en internasjonal skala, og det er noe vi trenger mer av i Norge. Det er ekstra viktig å sørge for å ha IP-rettigheter hvis man har eksportsatsinger.Bjørn Lillekjendlie
Veien videre
Statens Vegvesen har allerede anskaffet flere Evacsound-systemer både i eksisterende tunneler og i nye tunneler under bygging. I kontrakten som ble inngått i forbindelse med testprosjektet, ligger det en opsjon på at Statens Vegvesen kan kjøpe inntil 20 Evacsound-systemer, sier sjefingeniør Ole Pedro Myklebostad.
Tunneler er i fokus i første omgang, men på sikt tror Zaikonnikov at systemet også kan brukes i større bygg som kontorbygg, skoler eller sykehus. Dette er steder hvor det kan oppstå behov for å få mange folk ut gjennom smale korridorer.