Norsk flagg i rødt, hvitt og blått med et snødekt fjell i bakgrunnen

Bruk av flagg og riksvåpen i varemerker

Du kan bruke flagg ganske fritt så lenge du ikke krenker flagget eller villeder publikum. Derimot er det strengere regler for registrering av varemerker som inneholder flagg. Bruken av riksvåpenet er særlig strengt regulert.

Bruk av flagg

Du kan i utgangspunktet bruke flagg til å pynte med eller som informasjon på varer. Det er imidlertid lover og regler som kan begrense bruken, som markedsføringslovens forbud mot villedede markedsføring. For eksempel vil det lett oppfattes som villedende hvis man selger "svensk sill" med norsk flagg på.

Flagg i varemerker og design

For å få registrert et varemerke som inneholder et flagg (norsk eller utenlandsk nasjonalflagg), må du ha samtykke fra rett myndighet i det aktuelle landet. Det er Utenriksdepartementet som gir samtykke til bruk av det norske flagget i varemerker. De er generelt veldig restriktive med å gi et slikt samtykke. 

Flere produsenter bruker det norske flagget som pynt på varene sine, blant annet det italienske klesmerket Napapijri. De har derimot ikke søkt om varemerkeregistrering av noen varemerker som inneholder flagg, og har derfor ingen slike registreringer i Norge. 

De samme reglene gjelder også for design. Du må ha samtykke for å få registrert et design med flagg, men du kan bruke flagg på produkter så lenge det er i tråd med annet regelverk, som for eksempel markedsføringsloven.

Bruk av riksvåpen

Når det gjelder det norske riksvåpenet, er det mye strengere regler for bruk. Riksvåpenet skal være et uttrykk for at man er en offentlig myndighet. Reglene for bruken er fastsatt i kongelig resolusjon av 20. mai 1927, som bl.a. bestemmer: «Riksvåbenet må kun benyttes av Statens myndigheter i utøvelsen av deres offentlige virksomhet.» Det er for eksempel ulovlig å bruke riksvåpenet på suvenirer og andre effekter. Tollvesenet beslaglegger fra tid til annen varer som kommer inn til Norge med riksvåpenet på. 

Andre symboler som har et spesielt vern

Røde Kors 

Patentstyret kan ikke registrere varemerker som inneholder emblemet til Røde Kors. Dette har et helt spesielt sterkt vern, fordi det skal kunne fungere som beskyttelse i forbindelse med hjelp til syke og sårede i krig. Dette har sin opprinnelse i Genèvekonvensjonene. Vernet gjelder for alle varer og tjenester. 

Internasjonale/mellomstatlige organisasjoners navn, emblemer og lignende 

Eksempler: 

Flag_of_the_United_Nations
FN-flagget
Europarådets emblem med 12 gule stjerner mot royal blå bakgrunn
Europarådets emblem

Krav til varemerker

Det er flere krav som må oppfylles for at varemerket kan registreres. 

  • Merket ditt må ha særpreg, det kan ikke bare beskrive produktet.
  • Merket ditt må ikke kunne forveksles med andres varemerker.
  • Varemerket ditt må ikke være villedende.
  • Varemerket ditt må ikke inneholde en annens navn eller bilde.

Relaterte artikler