Krav til et varemerke

For at vi skal kunne registrere varemerket ditt, må det oppfylle en rekke vilkår. For det første må det ha særpreg og ikke kunne forveksles med eldre registrerte rettigheter. I tillegg er det en del andre krav som du kan lese mer om her.

Særpreg og forvekslingsfare

Når man søker om å få et varemerke registrert, er det ofte to krav som kan være utslagsgivende for om man kan få merket registrert eller ikke. For det første må varemerket ha særpreg, som vil si at det det skal fungere som en identitetsmarkør som skiller dine produkter fra andres. For det andre kan ikke det søkte varemerket være så likt et eldre merke at forbrukere vil forveksle merkene. 

Villedende varemerker

Patentstyret kan ikke registrere merker som er villedende. Det at et merke er villedende betyr at det setter forbrukeren på villspor om vesentlige forhold ved varene og tjenestene. Dette kan for eksempel være merker som feilinformerer om hva produktet faktisk er, formålet med produktet, hvor i verden produktet kommer fra, eller lignende. 

Selv om et varemerke er så likt noen andres varemerke at det gir uttrykk for å være en kommersiell forbindelse mellom varemerkene, er ikke dette merke villedende. I et slik tilfelle er det snakk om forvekslingsfare.

Med villedelse mener vi merker som villeder med hensyn til produktene de er søkt registrert for. 

Når Patentstyret vurderer om et merke er egnet til å villede, vurderer vi om opplysningene i merket stemmer med varefortegnelsen. Det må altså være en motstrid mellom selve merket, og varene/tjenestene merket skal brukes på. 

Det er ingen grunn til å anta at noen søker et varemerke som faktisk har til hensikt å villede kunder. Vi anfører derfor ikke villedelse dersom en ikke-villedende bruk av merket er mulig. 

Eksempler på villende varemerker

*fiktivt eksempel

VeggieVibes er et fiktivt varemerke

VeggieVibes*

Søkt for «kjøttboller av storfe» i klasse 29

Merketeksten VeggieVibes gir inntrykk av at varene er vegetariske, men merket er søkt for produkter laget av kjøtt.

Kjøttvarer og vegetaralternativer er varer som kan oppfattes å inngå i samme kategori, varene kan være omtrent identiske av utseende, og de kan være plassert i samme område i matbutikken.

Det er derfor fort gjort at kundene blir villedet til å kjøpe vanlige kjøttboller, når de ønsker vegetariske «kjøttboller».

Konklusjon: Merket er villedende.

Lashes4ever er et fiktivt varemerke

Lashes4ever*

Søkt for «leppestift» i klasse 3 

Ordet LASHES gir inntrykk av at varene gjelder øyevipper, men merket er søkt for leppestift. Kosmetikkprodukter for øyevipper og leppestift kan komme i lignende innpakning og selges på samme utsalgssteder. Det er derfor en sjanse for at forbrukeren tar feil, og dermed blir villedet av merket. 
 
Konklusjon: Merket er villedende. 

Onlygold er et fiktivt varemerke

ONLYGOLD* 

Søkt for «smykker» i klasse 14. 

Merketeksten ONLYGOLD for «smykker» gir inntrykk av at smykkene er av gull. 

Siden vareangivelsen «smykker» omfatter smykker laget av gull, er en ikke-villedende bruk av merket mulig. Som nevnt over, anfører ikke Patentstyret villedelse i slike tilfeller. 

Konklusjon: Merket er ikke villedende. 

Varemerker som strider mot «moral» eller «offentlig orden»

Patenstyret kan ikke registrere merker som er i strid med «moral» eller «offentlig orden». 

Merker som strider mot «moral» er merker som kan virke støtende, krenkede eller sårende overfor mennesker med normale oppfatninger/holdninger.

Merker som strider mot «offentlig orden» er merker som bryter med alminnelige prinsipper og standarder av grunnleggende betydning for staten og samfunnet. 

Patentstyret kan ikke legge vekt på søkers eventuelle gode intensjon. Vi må basere vurderingen vår på hvordan det aktuelle varemerket generelt vil oppfattes når det brukes for de varene og tjenestene det er søkt for, uavhengig av hvordan søkeren faktisk har tenkt til å bruke merket. 

Les mer om varemerker i strid med «moral» og «offentlig orden»

Eksempler som strider mot moral eller offentlig orden

Jævla homo er et varemerke som strider mot moral og offentlig orden

JÆVLA HOMO

​Søkt for blant annet «klær» i klasse 25 og «underholdningstjenester i klasse 41. 

Saksnummer: 201703254 

Merket JÆVLA HOMO var søkt av NRK, og var navnet på en dokumentarserie som skulle undersøke hvorfor det fortsatt er vanskelig å være homofil i Norge. 

Som nevnt er søkers gode intensjoner ikke et relevant hensyn ved vurderingen av om et merke er i strid med «moral» og «offentlig orden». Det at NRK hadde gode hensikter ved varemerkesøknaden og bruken av uttrykket JÆVLA HOMO, kunne Patentstyret ikke legge vekt på. 

Teksten JÆVLA HOMO er et stygt skjellsord om homofile. Det vil dermed være støtende for veldig mange. I Norge er det også et helt grunnleggende og lovfestet prinsipp å fremme likestilling og hindre diskriminering på grunnlag av seksuell orientering. 

Konklusjon: I strid med «moral» og «offentlig orden». 

Cannabis

CANNABIS

Cannabis søkt som varemerke for blant annet «sjokolade» i klasse 30. 

Saksnummer: T‑683/18 

Cannabis er et ulovlig rusmiddel, grunnet frykten for helseskader og avhengighet. Merket er derfor i strid med grunnleggende prinsipper og standarder i det det norske samfunnet. 

Konklusjon: I strid med «offentlig orden». 

Varemerker som inneholder andres navn eller bilde

Patentstyret kan ikke registrere varemerker som er egnet til å oppfattes som en annens navn, kunstnernavn eller portrett, med mindre det åpenbart siktes til en for lengst avdød person. 

Dette skal være et vern for bestemte personer og bærere av vernede slektsnavn, slik at de slipper å se navnet sitt brukt kommersielt eller bli assosiert med noe de ikke ønsker å bli assosiert med. Det samme gjelder for portretter av bestemte personer, som du ikke kan registrere som varemerke uten samtykke. Grensen for vernede etternavn er 200 bærere, og hvis du ikke selv har navnet, må du ha samtykke fra samtlige bærere for å kunne bruke navnet som et varemerke. 

Eksempler på navn som varemerke

Haaland søkt som ordmerke i Norge

HAALAND 

​Søkt for blant annet «klær» og «fotballsko» i klasse 25. 

Saksnummer: 202211804

Erling Braut Haaland er regnet som en av verdens beste fotballspillere. Når navnet HAALAND brukes på varer som «klær» og «fotballsko», vil dette bare oppfattes for å utpeke fotballspilleren Erling Braut Haaland.  
 
Når dette merket søkes av noen andre enn Erling Braut Haaland selv, må merket nektes på grunnlag av at det består av noe som oppfattes som en annens navn. 

Konklusjon: Ikke registrerbart. Merket består av noe som er egnet til å oppfattes som en annens navn. 

Henrik Ibsens signatur er registrert som varemerke i Norge

Henrik Ibsens signatur

Søkt for blant annet «skrivesaker» i klasse 16 og «kofferter» i klasse 18. 

Saksnummer: 200502418

Merket består av signaturen til Henrik Ibsen. Søkeren i denne saken var Norsk Folkemuseum. Merket er i utgangspunktet egnet til å oppfattes som en annens navn. 

Men ettersom Ibsen døde i 1906, er han en «for lengst avdød person», og nektelsesgrunnen som gjelder merker som utpeker bestemte personer kommer ikke til anvendelse. 

Konklusjon: Merket viser til en «for lengst avdød person». 

Plantesortsnavn i varemerker

Patentstyret kan ikke registrere et varemerke som består av et plantesortsnavn. Dette gjelder hvis varemerket søkes beskyttet for varer som er av samme eller nært beslektet art som plantesorten, typisk friske frukter og grønnsaker, såkorn, frø og liknende. 

Plantesortsnavnet er den mest presise betegnelsen på en plante innen biologisk systematikk, og angir en undergruppe av en art. For eksempel er «aroma» og «discovery» to sorter av arten «eple», mens «folva» og «pimpernell» er sortsnavnene til to potetsorter. Navnene beskriver hvilken sort vi står overfor, innenfor en bestemt art. Sortsnavnet har en helt egen funksjon, og det kan ikke samtidig fungere som varemerke. 

Regelen gjelder sortsnavn for plantesorter med planteforedlerrett i Norge og i stater som er tilsluttet UPOV​ (Den internasjonale konvensjonen for beskyttelse av nye plantesorter).​ 

Ved søknadsbehandling gransker Patentstyret mot basen til CPVO (Community Plant Variety Office) - Variety Finder, for å finne frem til relevante sortsnavn. 

Plantesortsnavn kan også være beskrivende for bestemte varer. For eksempel vil sortsnavnet aroma være beskrivende for varen eplejuice, siden dette utelukkende vil fortelle at eplejuicen er laget av eplesorten aroma. (lenke til info om særpreg?). 

I visse tilfeller kan et plantesortsnavn også være villedende. Hvis varemerket er DISCOVERY og søknaden gjelder «juice av aromaepler», vil forbrukerne bli villedet til å tro at juicen isteden er av sorten discovery. 

Les mer om planteforedlerrett

Eksempler på plantesortsnavn som varemerke

Discovery-plantesortsnavn

DISCOVERY

Er det mulig å registrere varemerket DISCOVERY for «trær», «friske frukter», «friske grønnsaker», «poteter» og «epler»? 

Det kan ikke registreres for «trær», «friske frukter» og «epler» fordi discovery er et sortsnavn for eple. 

Men, fordi verken «poteter» eller «friske grønnsaker» er epler eller nært beslektet med epler, kan varemerket registreres for disse varene. 

Norsk flagg i rødt, hvitt og blått med et snødekt fjell i bakgrunnen

Bruk av flagg og riksvåpen i varemerker

Patentstyret kan ikke registrere merker som inneholder statsflagg eller riksvåpen, uten tillatelse fra relevante myndigheter. 

Vi kan heller ikke registrere varemerker som inneholder emblemet til Røde Kors eller andre symboler som har et spesielt vern, som f.eks. FN-flagget eller Europarådets emblem.

Les mer om bruk av flagg og riksvåpen i varemerker

Andre nektelsesgrunner  

Det finnes også en rekke andre nektelsesgrunner. Disse finner du hovedsakelig i varemerkeloven §§ 14, 15 og 16.  Nektelsesgrunnene omfatter blant annet: 

  • Merker som merket inneholder noe som er egnet til å oppfattes som den særpregede tittelen på en annens beskyttede åndsverk, eller krenker en annens rett til et åndsverk eller fotografisk bilde eller et design. 

  • Merker som søkes registrert i «ond tro». Dette er en vid bestemmelse som ivaretar ulike hensyn. Bestemmelsen hindrer blant annet at man, med hensikter som er i strid med god forretningsskikk, kan registrere noen andres uregistrerte varemerke. Den ivaretar også offentlige interesser. For eksempel vil det være i ”ond tro” å levere inn gjentatte søknader med den hensikt å omgå brukspliktregelen.

  • Merker som er utelukket fra registrering i medhold av forskrift etter matloven om beskyttelse av opprinnelsesbetegnelser eller geografiske betegnelser eller tradisjonelle betegnelser for vin. 

  • Merker som krenker en annens rett her i riket til en betegnelse som er beskyttet ved forskrift etter matloven.  

Ikke registrerte merker kan brukes

Nektelsesgrunnene nevnt på denne siden gjelder for registrering av varemerker, ikke for bruk av merker. Selv om et merke ikke kan registreres, betyr ikke det nødvendigvis at du ikke kan bruke merket. Det er imidlertid mange fordeler med å ha et registrert varemerke, fordi dette gir deg en dokumentert enerett til å bruke merket i næringsvirksomhet. 

Hva ønsker du å gjøre?