En person sitter foran pc'en og skisser på en ny logo

Varemerkerettighet: Hva er egentlig beskyttet, og hva kan du kreve enerett på?

Det å få registrert et varemerke er et viktig skritt på reisen for mange gründere og bedrifter. Man får håndfast bevis på at en del av bedriftens identitet er beskyttet etter loven. Men hva innebærer egentlig denne rettigheten?

Hva er beskyttet?

Når du får registrert et varemerke, knytter beskyttelsen seg til de særpregede elementene som gjør merket ditt unikt. Du får altså ikke nødvendigvis enerett til alle elementene i merket. Det ville ofte kunne blitt urimelig.

Hvis du for eksempel får registrert merketeksten PREBENS PIZZA for pizza eller restaurantvirksomhet, får du ikke enerett til ordet «pizza». Ordet PIZZA i seg selv er ikke et særpreget element av merket, og i tillegg ville det vært urimelig å gi noen monopol på et ord som er rent beskrivende.

Hvis du får registrert et merke bestående av en beskrivende tekst og en distinktiv figur, får du ikke vern for den beskrivende teksten alene.

Eller hvis du får registrert et merke bestående av både tekst og figurelementer, får du for eksempel ikke vern alene for figurelementer som har en rent dekorativ eller beskrivende funksjon.

Prebens-pizza-ikke-sæpreg

PREBENS PIZZA (ordmerke)

Registrert for frossenpizza og restaurantvirksomhet. Det gis ikke beskyttelse for ordet PIZZA, fordi dette er beskrivende og mangler særpreg. (Fiktivt merke)

BurgerShack er en logo som er registrert som et kombinert merke

BURGER SHACK (kombinert merke)

Registrert for restauranttjenester. Det gis ikke beskyttelse for merketeksten BURGER SHACK alene, fordi den er beskrivende og mangler særpreg. (Saksnummer 202110306)

Montachem-international-kombinert-merke

MONTACHEM INTERNATIONAL (kombinert merke)

Registrert for kjemiske produkter. Det gis ikke beskyttelse for verdenskartet eller ordet INTERNATIONAL alene, fordi disse elementene er beskrivende og mangler særpreg. (Saksnummer 202210128)

Forholdet mellom ordmerker og kombinerte merker

Et registrert ordmerke gir beskyttelse for selve ordet, i alle skrifttyper og farger. Et ordmerke skiller seg dermed fra et kombinert merke som består av en merketekst med bestemt logoutforming. Hvis merket ditt består av en logoutforming, er det i utgangspunktet ordet med utformingen som er beskyttet.

Men selv om beskyttelsen til et kombinert merke primært gjelder den spesifikke kombinasjonen av tekst og figurelementer, får man vern mot forvekselbare varemerker. To merker med lignende ord kan være forvekselbare selv om ordene har ulik figurativ utforming.

Ordmerket til Coca-cola merkevaren

Coca cola

Ordmerke. Registrering nr. 26924.

Sort Coca-cola logo mot lys bakgrunn

Coca cola

Kombinert merke. Registrering nr. 113352.

Selv om et ordmerke i enkelte tilfeller gir et videre vern enn et kombinert merke, kan det være gode grunner for å heller registrere et kombinert merke. For eksempel, dersom man alltid bruker logoen som i en bestemt utforming, kan en registrering med denne utformingen gi et sterkere vern mot etterligning av merket.

Enerett til å bruke merket 

En varemerkeregistrering gir deg enerett over hele landet. Det betyr at du kan stoppe andre fra å bruke identiske eller lignende merker for samme eller lignende produkter som registreringen din gjelder for, dersom det er fare for forveksling.

Etter at varemerket er registrert, hindrer Patentstyret at andre registrerer varemerker i Norge som kan forveksles med ditt. Utover dette er det ditt ansvar å håndheve rettigheten og forhindre at andre kopierer eller etterligner merket ditt. 

Varemerkerettigheten gjelder kun i Norge. For å få beskyttelse i andre land eller i EU, må du søke om varemerkeregistrering i de enkelte landene eller gjennom internasjonale søkeordninger.

Farger eller sort-hvitt?

Varemerket ditt får kun vern i den fargen du har søkt om. Om du da søker om vern av varemerke i sort-hvitt vil ikke dette automatisk gjelde alle farger. 

Selv om en varemerkeregistrering i dag kun omfatter den fargen merket er søkt i, kan man likevel hindre andre fra å bruke forvekselbare merker. Hvis du for eksempel har registrert et merke i én bestemt farge, vil du typisk kunne nekte andre å bruke det samme merket i andre farger, dersom det er risiko for at forbrukere kan forveksle merkene.

Starbucks-logo-gronn

Starbucks Cooperation

Starbucks-logo-svart

PepsiCo Inc.

Pepsi-logo-svart
Pepsi-logo-farger

Shell Brands International AG

Shell-logo-farger
Shell-logo-svart

Relaterte artikler

Les mer om Hva er et godt firmanavn?
Mange reklameskilt med logoer i et gatemiljø med skyskrapere
  • Fagartikler
  • Varemerke

Hva er et godt firmanavn?

Valg av firmanavn er en av de viktigste avgjørelsene en bedriftseier tar. Navnet er det første inntrykket mange får av virksomheten, og det kan være med på å forme kundens oppfatning av hva selskapet står for. Et godt firmanavn kan skille en bedrift fra konkurrentene, tiltrekke seg kunder og legge grunnlaget for merkevarebygging. Men hva kjennetegner egentlig et godt firmanavn?

Publisert 25. oktober 2024

Les mer om Hva er forskjellen mellom et varemerke og en merkevare?
TetteKuber-Spiregrønn-MørkBlå
  • Fagartikler
  • Varemerke

Hva er forskjellen mellom et varemerke og en merkevare?

Når vi diskuterer forretningsstrategier, markedsføring og immaterielle rettigheter, kommer ofte begrepene varemerke og merkevare opp. Selv om disse begrepene noen ganger brukes om hverandre, representerer de to forskjellige konsepter innenfor bedrifts- og markedsføringsverdenen. For å forstå hvordan de skiller seg fra hverandre, skal vi se nærmere på hver av dem.

Publisert 09. oktober 2024