Person vurderer papirutskriften av en logo hun er i ferd med å designe digitalt på en datamaskin.

Varemerkerettighet: Hva er egentlig beskyttet, og hva kan du kreve enerett på?

Det å få registrert et varemerke er et viktig skritt på reisen for mange gründere og bedrifter. Man får håndfast bevis på at en del av bedriftens identitet er beskyttet etter loven. Men hva innebærer egentlig denne rettigheten?

Hva er beskyttet?

Når du får registrert et varemerke, knytter beskyttelsen seg til de særpregede elementene som gjør merket ditt unikt. Du får altså ikke nødvendigvis enerett til alle elementene i merket. Det ville ofte kunne blitt urimelig.

Hvis du for eksempel får registrert merketeksten PREBENS PIZZA for pizza eller restaurantvirksomhet, får du ikke enerett til ordet «pizza». Ordet PIZZA i seg selv er ikke et særpreget element av merket, og i tillegg ville det vært urimelig å gi noen monopol på et ord som er rent beskrivende.

Hvis du får registrert et merke bestående av en beskrivende tekst og en distinktiv figur, får du ikke vern for den beskrivende teksten alene.

Eller hvis du får registrert et merke bestående av både tekst og figurelementer, får du for eksempel ikke vern alene for figurelementer som har en rent dekorativ eller beskrivende funksjon.

PREBENS PIZZA skrevet i sorte blokkbokstaver på lys bakgrunn. Eksempel på ordmerke.

PREBENS PIZZA (ordmerke)

Registrert for frossenpizza og restaurantvirksomhet. Det gis ikke beskyttelse for ordet PIZZA, fordi dette er beskrivende og mangler særpreg. (Fiktivt merke)

Logo for Burger Shack som viser en figur av en mann med lue og skjegg, som holder en øks over skulderen i den ene hånden og en burger i den andre. Under figuren står Burger shack skrevet i blokkbokstaver, og kombinasjonen gir et kombinert merke.

BURGER SHACK (kombinert merke)

Registrert for restauranttjenester. Det gis ikke beskyttelse for merketeksten BURGER SHACK alene, fordi den er beskrivende og mangler særpreg. (Saksnummer 202110306)

Logo for Montachem International som viser en figur av et verdenskart laget med prikker i gråtoner. Under figuren står Montachem International i blokkbokstaver, og kombinasjonen gir et kombinert merke.

MONTACHEM INTERNATIONAL (kombinert merke)

Registrert for kjemiske produkter. Det gis ikke beskyttelse for verdenskartet eller ordet INTERNATIONAL alene, fordi disse elementene er beskrivende og mangler særpreg. (Saksnummer 202210128)

Forholdet mellom ordmerker og kombinerte merker

Et registrert ordmerke gir beskyttelse for selve ordet, i alle skrifttyper og farger. Et ordmerke skiller seg dermed fra et kombinert merke som består av en merketekst med bestemt logoutforming. Hvis merket ditt består av en logoutforming, er det i utgangspunktet ordet med utformingen som er beskyttet.

Men selv om beskyttelsen til et kombinert merke primært gjelder den spesifikke kombinasjonen av tekst og figurelementer, får man vern mot forvekselbare varemerker. To merker med lignende ord kan være forvekselbare selv om ordene har ulik figurativ utforming.

Coca-Cola skrevet i sorte blokkbokstaver på lys bakgrunn. Eksempel på ordmerke.

Coca-cola

Ordmerke. Registrering nr. 26924.

Sort logo for Coca-Cola mot lys bakgrunn. Eksempel på kombinert merke.

Coca-cola

Kombinert merke. Registrering nr. 113352.

Selv om et ordmerke i enkelte tilfeller gir et videre vern enn et kombinert merke, kan det være gode grunner for å heller registrere et kombinert merke. For eksempel, dersom man alltid bruker logoen som i en bestemt utforming, kan en registrering med denne utformingen gi et sterkere vern mot etterligning av merket.

Enerett til å bruke merket 

En varemerkeregistrering gir deg enerett over hele landet. Det betyr at du kan stoppe andre fra å bruke identiske eller lignende merker for samme eller lignende produkter som registreringen din gjelder for, dersom det er fare for forveksling.

Etter at varemerket er registrert, hindrer Patentstyret at andre registrerer varemerker i Norge som kan forveksles med ditt. Utover dette er det ditt ansvar å håndheve rettigheten og forhindre at andre kopierer eller etterligner merket ditt. 

Varemerkerettigheten gjelder kun i Norge. For å få beskyttelse i andre land eller i EU, må du søke om varemerkeregistrering i de enkelte landene eller gjennom internasjonale søkeordninger.

Farger eller sort-hvitt?

Varemerket ditt får kun vern i den fargen du har søkt om. Om du da søker om vern av varemerke i sort-hvitt vil ikke dette automatisk gjelde alle farger. 

Selv om en varemerkeregistrering i dag kun omfatter den fargen merket er søkt i, kan man likevel hindre andre fra å bruke forvekselbare merker. Hvis du for eksempel har registrert et merke i én bestemt farge, vil du typisk kunne nekte andre å bruke det samme merket i andre farger, dersom det er risiko for at forbrukere kan forveksle merkene.

Logo for Starbucks Cooperation i grønn og hvit fargepalett som viser en figur av en havfrue med to haler omringet av en sirkel.

Starbucks Cooperation

Logo for Starbucks Cooperation i sort-hvitt som viser en figur av en havfrue med to haler omringet av en sirkel.

PepsiCo Inc.

Logo for PepsiCo Inc. i sort-hvitt som viser et sirkulært design delt i tre deler av et bølgeformet element.
Logo for PepsiCo Inc. i rødt, hvitt og blått som viser et sirkulært design delt i tre deler av et bølgeformet element.

Shell Brands International AG

Logo for Shell Brands International AG i rødt og gult som viser en figur av et skjell.
Logo for Shell Brands International AG i sort-hvitt som viser en figur av et skjell.

Hva betyr «unntaksanmerking» i et varemerke?

En unntaksanmerking sier at et bestemt element i varemerket – for eksempel et rent beskrivende ord – ikke er beskyttet. Poenget er å gjøre det tydelig hvor langt varemerkeretten egentlig rekker.

Slik fungerer det:

Lovhjemmel: Varemerkeloven § 17 åpner for unntaksanmerking når et element ikke kan registreres alene.

Praksis i dag: Siden 1. april 2006 legger Patentstyret normalt ikke inn slike anmerkninger på egen hånd. De kan likevel settes inn hvis du ber om det.

Ingen anmerkning? Rettigheten din er den samme. Anmerkningen påvirker altså ikke hvor sterkt merket ditt er – den bare klargjør det.

Slik lykkes kunder med varemerkeregistrering

Les mer om For bbhugme har IP vært en viktig suksessfaktor
Kvinne viser hvordan en bbhugme-graviditetspute kan benyttes som ryggstøtte.
  • Kundehistorier
  • Varemerke
  • Design
  • Internasjonalt

For bbhugme har IP vært en viktig suksessfaktor

bbhugme selger gravideputer og ammeputer internasjonalt. Rettigheter har vært en del av forretningsstrategien helt fra starten.

Publisert 20. september 2024

Les mer om Ægir Bryggeri verner namn og design for å hindre konfliktar
Diverse typer øl på boks fra Ægir Bryggeri.
  • Kundehistorier
  • Varemerke
  • Design

Ægir Bryggeri verner namn og design for å hindre konfliktar

Ægir Bryggeri blei starta i 2007 og er i dag eit av Noregs fremste handverksbryggeri. Eigarane har valt å beskytte navn og design på produkta for å hindre tidkrevjande konflikter, slik at dei kan fokusere på ølbrygging i staden.

Publisert 21. oktober 2021

Les mer om Bag'in: Det er viktig med et varemerke folk husker
Terrasse med utemøbler dekket med en presenning fra Bag'in.
  • Kundehistorier
  • Varemerke
  • Internasjonalt

Bag'in: Det er viktig med et varemerke folk husker

«Du kommer aldri til å lykkes hvis du ikke tør å få hjelp av andre til å utvikle ideen din.» Gründer Kåre Normann Sekkesæters beste tips er å tørre å snakke om ideen med andre. Han har blant annet fått gode råd fra Patentstyret om hvordan han best kan beskytte produktene sine.

Publisert 05. august 2021

Fant du det du lette etter?

Din tilbakemelding hjelper oss med forbedringer!