Mann som drar på ulike bager på hjul

Db Equipment har sikret internasjonale rettigheter til sine sportsvesker og bager

Db Equipment utvikler en serie vesker, ryggsekker og bager tilpasset sportsutøvere. Bagene er utviklet for transport av ski, snowboard og surfebrett, og er praktiske og plassbesparende når de ikke er i bruk. Gründerne av selskapet tenkte tidlig på å sikre rettigheter til produktene i et globalt marked.

I 2009 møttes den norske ingeniørstudenten Truls Brataas og den svenske freeski-legenden Jon Olsson mens de surfet i landsbyen Hoddevik, Norge. Begge var lidenskapelig opptatt av actionsport. De reiste mye, men fant ikke gode bagasjeløsninger for å få med seg surfebrettene, snowboardene og skiene. Dette var et problem de mente de kunne løse sammen.

Etter mye jobb utviklet de en skibag som var ulik noe verden noen gang hadde sett. Den var lengdejusterbar, sammenleggbar, lett og sterk. De trengte et navn til produktet. Jon spurte fansen på Youtube: "Hva skal vi kalle vårt nye veskeselskap?" De fikk mange svar, men ett navn kom stadig opp...Douchebags. De visste at de bare hadde en sjanse til å få dette selskapet til å fungere, og måtte være dristige og finne et minneverdig navn. Så navnet på Truls Brataas og Jon Olssons nye veskeselskap ble bestemt – Douchebags. Senere endret de til Db, som et resulat av at brandet er modnet og fordi de ville satse i USA. 

Ulike rettigheter 

De har en portefølje med over 20 registreringer, fordelt på både tekniske patenter, designbeskyttelse og merkevareregistrering. Rettighetene er globale og de har gått inn i nasjonale faser i de sentrale markedene.

IPR-strategien kom tidlig på plass

Selskapet har hatt en IPR strategi siden starten av selskapet i 2011. Tanken har vært at det har vært viktig å få spillerom som en liten norsk aktør i et globalt marked.

– I startfasen var rettighetene viktig for å gi oss spillerom til å kunne utvikle selskapet, uten at en aktør tok markedet fra oss gjennom å kopiere våre innovasjoner. Nå som selskapet er større, er rettighetene viktig for å slå ned blå-kopier og kopier av våre innovasjoner både nasjonalt og internasjonalt.

Bilde av en mann fra brystet og opp

Truls Brataas

Gründer Db Equipment

– I ettertid har det vist seg at disse investeringen har gitt stor avkastning i form av å kunne beskytte våre rettigheter også når vi har vokst. I dag har vi en global IPR-strategi hvor vi har strategisk beskyttelse i alle våre største markeder, sier Truls Brataas, gründer i selskapet.

Selskapet har flere ganger opplevd kopiering eller at noen har krenket rettighetene deres. Dette har oftest skjedd i deres internasjonale markeder, men også i Norge av seriøse og useriøse aktører.– Ettersom vi har vårt på plass, har vi i alle situasjoner kunne beskyttet våre rettigheter, både nasjonalt og internasjonalt, sier Brataas.

Bistand fra patentkontor

Gründerne utarbeidet de første søknadene i t samarbeid med NTNU, hvor de fikk bistand gjennom deres nettverk. Etter dette har de alltid hatt bistand gjennom et patentkontor, og de har samarbeidet med Acapo gjennom mange år.

I startfasen fikk de også noe bistand fra virkemiddelapparatet for IPR-arbeid. 

Gode råd til andre virksomheter

– I denne sammenheng vil jeg si at det er viktig at IPR-strategien støtter opp under selskapsstrategien. Det blir fort dyrt dersom man ikke har fokus på dette feltet, avslutter Brataas.


 

Relaterte artikler