Sand_heymat+_24_kristinefivemelvær_liveberg_sofiebrovold (1)

Heymat: nordnorsk teppesuksess vinner markedet med beskyttet design

Bedriften er svært opptatt av design og ønsker at produktene skal ha et skandinavisk uttrykk. Design er imidlertid lett å kopiere. Hvis de ikke beskytter det, vil andre kunne lage tilnærmet like produkter.

Ekteparet Sonja Djønne og Thoralf Lian etablerte Heymat i 2016, med mål om å tilby hjemmemarkedet dekorative designmatter av samme gode kvalitet som en industrimatte. Mattene er lagd av resirkulerte materialer, og er spesielt tilpasset inngangsparti og entreer i private hjem.

Heymat leverer matter med høy kvalitet og design, og de bruker noen av Norges fremste designere til å utvikle designene. Mattene er automatisk beskyttet gjennom Åndsverkloven, men eierne tenker at designbeskyttelse gir et enda bedre vern om noen forsøker å kopiere dem.

Mattene produseres i fabrikker i Belgia, Polen og USA og Heymat eksporterer i dag til Sverige, Danmark, Island, Tyskland, BeNeLux-landene, Sveits, USA, Canada, Japan og Taiwan. De har hatt eksport helt fra oppstart, men de første årene fokuserte de hovedsakelig på å bygge marked i Norge. Fra 2019 satset de større på eksport.

Foruten det norske markedet, selges Heymat også blant annet i Sverige, Tyskland, USA og Japan. De har egen nettbutikk, og leverer til store deler av verden.

– Vår målsetting er å bli en internasjonal merkevare. Da må vi sørge for beskyttelse i et internasjonalt marked.

Sonja Djønne og Thoralf Lian

Gründere av Heymat

Sonja og Thoralf hos Heymat

Sonja Djønne og Thoralf Lian

Gründere av Heymat

Klar IPR-strategi

Heymat har en klar IPR-strategi, og beskytter design de mener bør beskyttes i land hvor de selger eller ønsker å selge produktene. De har også varemerkebeskyttet navnet og logoen. Frem til nå har de startet med designbeskyttelse i Norge, og deretter utvidet denne til øvrige marked. Nå vurderer de å gjøre alle beskyttelsene samtidig, i alle fall på de produktene de ser vil være gjenstand for kopilyst. Etter hvert har de fått litt magefølelse på hvilke produkter dette vil være.

De opplever svært ofte å bli kopiert. Alt fra norske aktører til kinesiske, indiske, tyske og amerikanske. De reagerer alltid på kopiering og forsøker å håndheve  rettighetene sine. 

I begynnelsen søkte de selv om rettigheter. Etter hvert så de imidlertid at arbeidet ble for komplisert. Nå har de knyttet til seg et advokatkontor som er spesialister på dette. Det koster en del, men dette er spesialistkompetanse som de ikke har selv, og de velger derfor å investere i hjelp på området. De bistår både med beskyttelser og håndheving.

Utmerkelser

Heymat vant i mai 2021 den internasjonale bransjeprisen NYCxDESIGN AWARDS i New York, designverdens svar på Oscar, i kategorien «Residential flooring». De har tidligere vært nominert i denne konkurransen. De har dessuten mottatt DOGA-merket for design og arkitektur, og vunnet German Design Award ved to anledninger. 

Råd til andre

–Ta IP på alvor. Dersom du først er blitt kopiert én gang og ikke har reagert på dette, vil den neste som kopierer deg vise til den kopien som allerede finnes og si at dette «er et vanlig design, som flere lager». Da har du lite å stille opp med og alt arbeidet lagt ned i utviklingen av god design er gjort av deg, men gevinsten tas av andre, sier Djønne.

 

Les mer om Vestre designbeskytter alle nye produkter for å sikre dem mot etterligninger
Vestre flerbruksmøbler på Aker Brygge med utsikt mot rådhuset i solnedgang
  • Kundehistorier
  • Design
  • Varemerke

Vestre designbeskytter alle nye produkter for å sikre dem mot etterligninger

Vestre er en innovativ møbelprodusent med stor respekt for rettighetene til sine designere. Ingen skal få lov til å snylte på andres arbeid. For å hindre ulovlige etterlikninger, blir alle nye produkter designbeskyttet.

Publisert 29. november 2021

Les mer om Ask gård: Med gjennomtenkt design, egen font og registrerte rettigheter som suksessfaktorer
Mat fra Ask gård
  • Kundehistorier
  • Design
  • Varemerke

Ask gård: Med gjennomtenkt design, egen font og registrerte rettigheter som suksessfaktorer

Kristoffer og Anne Marte ønsker å utvikle norsk spekemat til en internasjonal merkevare. I tillegg til god kvalitet, legger de stor vekt på det visuelle. En designregistrert font, bevisst fargebruk og historien om den fyrrige chorizoen "PABLO" er noen av ingrediensene i deres merkevarestrategi.

Publisert 16. oktober 2023