Fortsatt behandling til tross for fristoversittelse

Hvis du har glemt å overholde en bestemt frist, og det har ført til at du har tapt en søknad eller en kunngjort/registrert rettighet, kan du søke om å få søknaden eller rettigheten din gjenopprettet. Dette ble tidligere kalt oppreisning.

For hvilke typer fristoversittelser gjelder dette?

Eksempler på typer fristoversittelser der muligheten til fortsatt behandling gjelder:

  • betaling av årsavgifter og fornyelser
  • oversittelse av gjenopptakelsesfristen
  • frist for å betale gjenopptakelsesavgiften
  • frist for å levere klage til Klagenemnda for industrielle rettigheter (KFIR)
  • frist for å betale gebyr for krav om fortsatt behandling 
  • frist for å validere et EP-patent 
  • frist for å betale valideringsgebyr for EP-patent 
  • frist for å videreføre en PCT-søknad til nasjonal fase 
  • frist for å betale søknadsgebyr PCT (og dessuten gebyr for utsett oversettelsesfrist) 
  • gjenoppretting av prioritet i patentsaker
  • frist for å svare på Patentstyrets brev

Slik leverer du et krav om fortsatt behandling

Send en skriftlig søknad med krav om dette til Patentstyret. Samtidig må du utføre den handlingen som er årsak til fristoversittelsen, som for eksempel å betale eller svare på et brev fra oss.

Du kan bruke skjemaet "Krav og klager til Patentstyret og KFIR" i Altinn.

Frist for å levere krav om fortsatt behandling

Søknaden må være mottatt av Patentstyret senest innen to (2) måneder etter at du eller fullmektigen din ble klar over fristoversittelsen. 

Gjelder et patent eller en patentsøknad, må vi ha fått kravet ditt uansett senest tolv (12) måneder etter at den aktuelle fristen gikk ut.  
 
Gjelder fristoversittelsen varemerke, må vi ha fått kravet ditt uansett senest seks (6) måneder etter utløpet av den aktuelle fristen. 

Gjelder fristoversittelsen design, må vi ha fått kravet ditt uansett senest fire (4) måneder etter utløpet av den aktuelle fristen.

Innen de samme fristene må du også gjøre det du skulle ha gjort innen den opprinnelige fristen. Det kan for eksempel være å betale avgiften som mangler, eller å svare på brevet vårt.

Har du glemt å betale en avgift eller et gebyr?

Hvis du har glemt å betale en avgift eller et gebyr til Patentstyret, og betalingsmuligheten i handlekurven i søketjenesten vår ikke lenger er tilgjengelig, må du betale direkte til Patentstyrets kontonummer: 8276.01.00192. 

NB: Husk å oppgi søknadsnummeret eller rettighetssnummeret for saken din når du betaler. 

Slik begrunner du kravet ditt

Du må gi en konkret forklaring på årsaken til fristen ble oversittet.

Du må forklare hvorfor oversittelsen av fristen ikke var bevisst. Det trenger ikke å være en lang og utfyllende forklaring, men det er ikke tilstrekkelig å bare opplyse om at du ønsker å fortsette saken eller beholde retten.

Hva skjer etter at vi har fått kravet ditt?

Vi sjekkar om kravet er levert tidsnok, det vil seie innan to månader etter at du blei merksam på at fristen var gått over.

Vi sjekker først om du har sendt inn kravet i tide – altså innen to (2) måneder etter at du oppdaget at fristen var gått ut.

Vi sjekker også at du i samme periode har gjort det som manglet, for eksempel svart på brevet vårt eller betalt avgiftene.

Har du gjort dette innen fristen, sender vi deg en faktura for et behandlingsgebyr. Du får én (1) måned på å betale fakturaen.

Når gebyret er betalt, starter vi behandlingen av kravet ditt.

Hva koster det?

Gebyr for behandling av krav om gjenoppretting av saker: 

  • kr 3000 for patentsaker
  • kr 2 750 for varemerkesaker
  • kr 2 800 for designsaker

Har du spørsmål?

Kontakt kundesenteret vårt på tlf. + 47 22 38 73 00. 

Fant du det du lette etter?

Din tilbakemelding hjelper oss med forbedringer!