Hva er forskjellen mellom domenenavn, foretaksnavn og varemerke?

Det er viktig å forstå de ulike elementene som bidrar til en bedrifts identitet. Domenenavn, foretaksnavn og varemerke er tre sentrale komponenter. De har ulik funksjon og ulik juridisk beskyttelse. La oss se nærmere på hva som skiller dem.

Domenenavn, foretaksnavn og varemerke

  • Domenenavn er nettadressen din
  • Foretaksnavn er bedriftens juridiske navn
  • Varemerke er symbolet, navnet eller logoen som identifiserer og beskytter merkevaren din

Ved å forstå forskjellene kan du bygge en sterk og juridisk beskyttet merkevare.

Domenenavn

Et domenenavn er den unike adressen til en nettside på internett. Det består av en sekvens av bokstaver og/eller tall som slutter med en toppdomene, som for eksempel .com, .no, eller .org.

Domenenavn er adressen som skrives inn i nettleseren for å få tilgang til nettsiden din. Det gjør det mulig for kunder og samarbeidspartnere å finne bedriften din på nettet.

Hvilken beskyttelse gir et domenenavn?

Et domenenavn gir deg ikke nødvendigvis eksklusiv rett til et bestemt navn, da det er mange som kan registrere lignende navn under forskjellige toppdomener. Det er viktig å merke seg at domenenavn kan registreres uavhengig av varemerke eller foretaksnavn.

Foretaksnavn

Foretaksnavnet er det juridiske navnet på en bedrift som er registrert i Brønnøysundregistrene. Det identifiserer bedriften i offentlige registre, skattepapirer, kontrakter og andre formelle sammenhenger.

Hvilken beskyttelse gir et foretaksnavn?

Hvis foretaksnavnet ditt har særpreg, har du enerett til navnet. Det betyr at andre ikke kan registrere foretaksnavn eller varemerker som er så like at de kan forveksles med ditt, enten i samme eller i lignende bransjer. Har navnet derimot lite særpreg, kan du bare hindre at andre registrerer eller tar i bruk et identisk foretaksnavn.

Varemerke

Et varemerke er et symbol, navn, uttrykk, design eller en kombinasjon av disse, som skiller varene eller tjenestene til én leverandør fra andres varer og tjenester. Et varemerke representerer merkevaren din.

Varemerker brukes til å beskytte merkevaren og gjøre den gjenkjennelig for forbrukere. De brukes på produkter, emballasje, reklame og i annen markedsføring for å skille dem fra konkurrentene.

Hvilken beskyttelse gir et varemerkenavn?

Varemerker gir eksklusiv rett til å bruke det registrerte symbolet eller navnet for de spesifikke varene eller tjenestene som er angitt i registreringen. Beskyttelsen gjelder i de landene hvor varemerket er registrert, og det kan forlenges så lenge varemerket fortsatt er i bruk og vedlikeholdt.

Hvordan sjekke om navnet er ledig?

Før du bestemmer deg for et navn, bør du undersøke om det allerede er i bruk – både som foretaksnavn, domenenavn og varemerke.

Det kan du gjøre enkelt via navnesok.no – en felles søketjeneste utviklet av Brønnøysundregistrene, Norid og Patentstyret.

I hvilken rekkefølge bør du registrere?

Fordi domenenavn, firmanavn og varemerke har ulike formål og ulik beskyttelse, bør du registrere alle tre for å sikre at ingen misbruker navnet ditt eller logoen din. Det kan være smart å registrere domenet først, og deretter de andre. 

Illustrasjon av å legge en strategi som beskytter dine immaterielle rettigheter

Vurderer du også å søke om design og patent?

Ikke ødelegg for deg selv – her er rekkefølgen du må følge for å sikre rettigheter til patent, design, navn og domene. Les om hvordan Anna gikk fram for å sikre de ulike rettighetene til sin hjelm.

Beskytt ideen i riktig rekkefølge

Relaterte artikler

Les mer om Val av namn: lykketreff eller bomskot?
Mann noterer på post-it lapper under en brainstorming seanse med kolleger.
  • Fagartikler
  • Varemerke

Val av namn: lykketreff eller bomskot?

Namnet du vel på produktet, tenesta eller bedrifta di, kan bli til stor hjelp. Eller til eit mareritt. Her er nokre spørsmål som kan hjelpe deg på rett spor, og tips og åtvaringar frå namneekspertar.

Publisert 12. oktober 2021

Les mer om Hva er et godt firmanavn?
Mange reklameskilt med logoer i et gatemiljø med skyskrapere.
  • Fagartikler
  • Varemerke

Hva er et godt firmanavn?

Valg av firmanavn er en av de viktigste avgjørelsene en bedriftseier tar. Navnet er det første inntrykket mange får av virksomheten, og det kan være med på å forme kundens oppfatning av hva selskapet står for. Et godt firmanavn kan skille en bedrift fra konkurrentene, tiltrekke seg kunder og legge grunnlaget for merkevarebygging. Men hva kjennetegner egentlig et godt firmanavn?

Publisert 25. oktober 2024

Les mer om Har du en bevisst strategi for immaterielle rettigheter (IP)?
Person skriver med tusj på glasstavle.
  • Fagartikler
  • Design
  • Patent
  • Varemerke
  • Forretningshemmeligheter

Har du en bevisst strategi for immaterielle rettigheter (IP)?

En robust og helhetlig IP-strategi som er godt integrert i forretningsplanen, kjennetegner bedrifter som lykkes i internasjonale markeder. God håndtering av immaterielle verdier kan være avgjørende for å nå virksomhetens mål.

Publisert 20. november 2025

Trenger du hjelp?

Vi hjelper deg gjerne med spørsmål om varemerkebeskyttelse og rettigheter til foretaksnavn, patent eller design.

Fant du det du lette etter?

Din tilbakemelding hjelper oss med forbedringer!