Malingsbokser med Jotun i produksjonslokale

Jotun lykkes med farger i fargerike India

Jotuns virksomhet i India startet med import av marine produkter fra deres selskap i Singapore tidlig på 2000-tallet. Jotun India Pvt Ltd ble etablert i 2006. Selskapet leverer maling innenfor alle Jotuns produktområder (Decorative, Marine, Protective og Powder).

Jotun har totalt 444 ansatte i India, alle indiske. Jotun Indias hovedkontor ligger i Mumbai, mens salgskontoret er i Chennai. Produksjon i India foregår på deres fabrikk i Pune, som ble bygget i 2008. Forventet produksjon i 2025 er cirka 30 millioner megatonn maling og 7.800 megatonn pulverlakk. I Pune ligger også deres nye og moderne forskningsanlegg.

India har en egen fargefestival

Kvinne og barn som maler seg i ansiktet
Foto: Jay Baid/ Pexels

Holi er en hindufestival som feires i store deler av Nord-India og av nordindere bosatt i resten av verden. Holifestivalen er en feiring av fargenes og kjærlighetens seier over det svarte og mørke.

 

Flere markeder

Jotun India opererer innen dekorative produkter (interiør- og eksteriørmaling til private kunder og utbyggere), skipsmaling, rustbeskyttelse for bygninger og infrastrukturinstallasjoner samt pulverlakk til bedriftskunder (for eksempel hvitevarer, møbler, m.m.).

Jotun India har et eget salgsapparat med flere salgskontorer rundt om i landet. De selger produkter til dels via dedikerte butikker (dealere), særlig i storbyene.

IP-rettigheter

Jotun har patenter og varemerkeregistreringer globalt og enkelte registreringer av copyright der det er mulig. De beskytter innovativ teknologi med patenter. I forkant gjør de patenterbarhetsvurderinger internt i egen patentavdeling.

Jotun har utviklingsavdelinger i mange ulike land, blant annet i India. Hvor de velger å levere førstesøknaden, avhenger av om nasjonal lovgivning regulerer dette. Hvis oppfinnerne har bosted i India, må man ifølge indisk lovgivning  levere førstesøknaden i India. Alternativt må man søke om “foreign filing licence (FFL)” .

Varemerker registrerer Jotun stort sett gjennom Madrid-protokollen med en basisregistrering i Norge. De foretar søk i de enkelte landene før de velger hvilke land de vil søke i. I og med at de fleste varemerker er registrert gjennom Madridprotokollen, oppleves fornyelse av varemerker enkelt.

– Beskyttelse av Jotuns immaterielle rettigheter er en viktig grunnsten for utviklingen av Jotuns virksomhet i India.

Pål André Larsen

Group Legal and Compliance, Jotun (Foto: Morten Rakke)

Pål André Larsen, Jotuns IPR-ansvarlige advokat.

Pål André Larsen

Group Legal and Compliance, Jotun (Foto: Morten Rakke)

Bruker fullmektig der det er nødvendig

Hvis det kreves, bruker de en indisk fullmektig. Der det ikke kreves lokal fullmektig,  håndterer de prosessen via sine faste fullmektiger på varemerke og patent. 

Har opplevd inngrep

Jotun har opplevd enkelte inngrep på varemerkeområdet. Dette har blitt oppdaget gjennom overvåking av varemerkeregistre og gjennom deres distributører og egen salgsorganisasjon.

Tips til andre virksomheter som skal inn i India

Nøkkelen bak Jotuns lange historie med lønnsom internasjonal vekst har vært å ta med seg verdier og forretningsprinsipper «hjemmefra» - og å kombinere dette med tilpasningsdyktighet til og respekt for kulturer, regler og markeder i landene de etablerer seg i.

Relaterte artikler