Selskapet Roadguard og oppfinnerne Wilhelm Stang og Josef Ellingsen har nylig fått meddelt patent på et system og en metode for å måle mønsterdybde på bildekk som kjører over enheten.
– Lasermåling i seg selv er «old news». Det som var utfordringen, er hvordan dette skal fungere under ganske tøffe forhold over lang tid.
Josef Ellingsen
Så hvordan beskytter man smått og nøyaktig måleutstyr mot et hardt miljø? Et miljø med snø, regn, støv, sand og ikke minst vibrasjoner og slag fra kjøretøy som kjører over i stor fart.
Når det er snakk om utstyr som kan registrere forskjeller på noen tiendedels millimetere, er det nulltoleranse for fremmedlegemer.
Etter å ha testet flere mulige løsninger, endte de opp med en konstant luftstrøm som holder utstyret rent og alltid klar til bruk.
– Vi kunne gått for en form for vasking, men da måtte vi hatt flere mekaniske, bevegelige deler. Hvis vi har et system som degraderes med en gang det blir dårlig vær eller mye trafikk, fungerer det ikke. Vi kan ikke bare dra og reparere noe som ligger nedi veibanen, sier Ellingsen.
Enhetene er ment for trafikkerte veier. Veier som helst ikke bør stenges for ofte.
– Man kan ikke grave i en trafikkert motorvei for å utføre reparasjoner hele tiden. Hvordan man holder ting rent er viktig, men også hvordan man kapsler det inn og hvordan det holder seg fungerende over tid, sier Stang.
Startet med å ville løse et problem
Vinteren 2020 satt de to gründerne av selskapet, Jesper von Zweigbergk og Wilhelm Stang, på en hytte og snakket sammen. Etter hvert kom diskusjonen inn på temaet lastebiler som hadde kjørt av veien. I flere nyhetsartikler de hadde lest ble slitte eller feil type dekk på glatte vinterveier trukket frem som en viktig ulykkesårsak.
– Det startet med at vi ønsket å løse dette trafikkproblemet på en eller annen måte. Hvordan vi skulle løse det teknisk, var ikke så viktig i starten, sier von Zweigbergk.
I følge Statens vegvesens dybdeanalyse av dødsulykkene i 2022 er slitte dekk en av de vanligste medvirkende tekniske årsakene til alvorlige ulykker på veiene.
En litt annerledes gründerreise
De to gründerne, Von Zweigbergk og Stang, har begge bakgrunn fra finans og investeringer i andre selskaper. Her hadde de blant annet vært i kontakt med selskap som brukte ultralyd for målinger innen olje- og gass-sektoren. De tenkte først at dette kunne være et mulig spor.
– Vi har hatt en litt annen reise enn mange andre oppstartsselskaper. Mange starter med teknologibakgrunn og en konkret teknologi som de vil jobbe frem. Her er det to økonomer som har sett seg ut et problem å løse. Vi visste ikke nødvendigvis hvordan det skulle løses, men vi ville løse det.
Christian Wilhelm Stang
– Vi har prøvd og endret mye i løpet av prosessen frem til vi fant noe som fungerte, sier Josef Ellingsen.
Ellingsen står oppført som oppfinner sammen med Stang. Han var ikke med i oppstarten av selskapet, men kom etter hvert inn i Roadguard for å tilføre selskapet teknisk kompetanse.
Kontaktet IFE og SINTEF
Gjennom kontakter i Institutt for Energiteknikk (IFE) fikk de til et møte hvor de fikk presentere problemstillingen. Der fikk de tenkt ut flere mulige tekniske løsninger, og fikk et videre møte med SINTEF. Samtidig ble Josef Ellingsen, som nå har tittelen Chief Scientific Offiser i selskapet, koblet på.
– Jeg tenkte først det skulle være et relativt enkelt prosjekt, men det er mange fasetter ved dette. Det har blitt en omfattende produktutviklingsprosess med til sammen 13 prosjektdeltagere, flere av dem med doktorgrader.
Senioringeniør i Patentstyret Elen Brendeford mener det er viktig for bedrifter å sikre seg rettighetene til sine nyvinninger.
– Som oppfinnerne selv beskriver, har det tatt tid og krevd flere menneskelige resurser fra ulike forskningsmiljøer for å komme fram til en robust teknisk løsning på problemet. Tekniske løsninger som er krevende å utvikle, men enkle å kopiere når løsningen er kjent, er det viktig å sikre seg kommersiell rettighet til, sier Brendeford.
Gjelder ikke bare tungtransport om vinteren
Selv om det er flest dekk-relaterte ulykker om vinteren og det blir flest nyhetsoppslag om utenlandske lastebiler, mener Stang slike ulykker ikke bare er et vinterproblem eller kun gjelder tungtransporten.
– Det er også glatt når det regner, og det er mange personbiler med slitte og dårlige dekk, så dette er et helårsproblem.
Testet på Hamar og Svinesund
Selve utviklingen har i stor grad foregått utendørs på trafikkert vei. Først på en ikke veldig trafikkert vei utenfor Hamar, og så ved grenseovergangen E6 ved Svinesund.
Ved Svinesund har en enhet blitt plassert ved innkjøringen til tollvesenets stasjon. Der kjører rundt 1600 lastebiler i døgnet over enheten.
– Vi har hatt kontinuerlig drift og målinger der siden mai. Den eneste nedetiden var da strømmen gikk på hele tollvesenets anlegg, sier Ellingsen.
Roadguard signerte nylig en kommersiell salgs- og vedlikeholdsavtale med Statens Vegvesen for implementering av produktet.
– Nå starter vår kommersielle reise og vi ser frem til å i rulle ut systemet over hele Norge, sier von Zweigbergk.
Vil også selge data
I tillegg til å produsere selv og selge målingsenhetene, ser Roadguard for seg å kunne selge målingsdata til forskjellige aktører.
– Å vite status på dekk og slitasje, er informasjon som kan være nyttig for flåtestyring og vedlikeholdsplanlegging i for eksempel logistikkselskaper. Man kan også tenke at det kan være nyttig informasjon for å beregne forsikringspremier, sier von Zweigbergk.
I forbindelse med enheten på Svinesund, er det satt opp et kamera med nummerskiltgjennkjenning. Disse dataene kobler Statens vegvesen sammen slik at det er mulig å identifisere hvilke kjøretøy som har blitt målt, og som eventuelt har for liten mønsterdybde på dekkene.
Dersom Roadguard skal selge sine data videre, er det flere personvernhensyn som må tas hensyn til. Von Zweigbergk mener at dette er allerede er lagt til rette for.
Et annet område gründerne ser for seg at dataen kan brukes, er forskning på mikroplastutslipp.
Mye av av mikroplasten i naturen kommer fra bildekk. Det er få gode målingsmetoder for å finne ut om det er nye eller gamle dekk som slipper mest gummi ut i naturen, eller hvor raskt forskjellige dekktyper slites under ordentlig bruk.
– Sammenstiller man våre data med informasjon om kjemisk innhold i de forskjellige dekkenes gummi, kan man finne ut mer om denne forurensingen og om hvem som slipper ut hva. Dette kan også dekkprodusentene ha nytte av, mener von Zweigbergk.
Brendeford mener det er bra at bedriften ser flere muligheter de kan utnytte teknologien sin på.
– Denne oppfinnelsen er et godt eksempel på en bærekraftig innovasjon som bidrar til bedre ressurseffektivitet ved hurtig å detektere slitte dekk samtidig som den kan bedre miljøet ved at vi får kunnskap om frigivelse av mikroplast. Slike samfunnsnyttige oppfinnelser trenger Norge mer av, sier Elen Brendeford.
Veien videre
Selv om Roadguard i første omgang konsentrerer seg om å få et fungerende produkt i Norge og å få satt ut måleenheter flere steder i landet, ønsker de på sikt å se utover.
Von Zweigbergk trekker frem at de utvikler dette under nordiske forhold som et viktig argument også når det gjelder salg til utlandet.
– Det at Statens Vegvesen sier at dette fungerer i Norge under forholdene som er her, er egentlig alt vi trenger for å markedsføre dette til andre land. Make it there and you’ll make it anywhere.