René Depuis viser fram batteriboks med og uten eske.

Vil endre folks vaner med brannsikker boks

De fleste nordmenn har mange dingser hjemme som går på batteri, og svært mange av oss oppbevarer brukte batterier på en potensielt brannfarlig måte før vi leverer dem inn til gjenvinning. Det ønsker oppfinnerne av batteriboksen å gjøre noe med.

Idéen bak Batteriboksen fikk René Depuis, produktansvarlig i selskapet som produserer og selger boksen, Whtif i 2021. 

– En dag sto guttungen der med de brukte batteriene til gamingkontrolleren. Jeg var kjent med farene rundt batterier på avveie, og tenkte at det måtte gå an å lage en enkel og trygg løsning så batteriene faktisk blir teipet og gjenvunnet. Og det mener jeg vi har klart.

Resultatet er en patentert batteriboks som skal hjelpe vanlige husholdninger og bedrifter å få kontroll på de brukte husholdningbatteriene sine. Innebygget i boksen er også en tape-dispenser med spesiallagede klistremerker. Klistremerkene skal dekke til batteripolene, slik at batteriene ikke kan kortslutte, bli varme og forårsake brann. Boksen er testet til å tåle batteribranner på 618 grader, men oppfinnerne tror den kan tåle høyere temperaturer.

Tanken bak batteriboksen er mye den samme som for en sykkelhjelm. Hvis uhellet først er ute vil batteriboksen ta det meste av støyten, slik en sykkelhjelm vil gjøre når du faller. Og på samme måte som en sykkelhjelm, må du derfor bytte til en ny og uskadet boks i etterkant. 

Viktig med gode vaner 

Ifølge Miljødirektoratet samles omtrent 65% av bærbare batterier gjennom produsentansvarsselskapene. Til sammenligning pantes over 92% av all drikkevareemballasje med pantemerke i Norge. 

Når det gjelder hvor mange av batteriene som blir teipet, så har verken Miljødirektoratet eller et at de største produsentansvarsselskapene, Norsirk, oversikt over dette

Stadig mer av det folk har hjemme blir trådløst og dermed går på batteri. Derfor mener Depuis at det å ta godt vare på og gjenvinne brukte batterier vil bil viktigere fremover. 

– Det å øke bevisstheten om at batterier er en egen avfallstype er viktig. Det er bare 13 år siden det var lov å kaste batterier i søpla. Da fantes det nesten ikke litium-batterier. 

René Depuis

Oppfinner av batteriboksen, og produktansvarlig i Whtif

René Depuis viser fram batteriboks med og uten eske.

René Depuis

Oppfinner av batteriboksen, og produktansvarlig i Whtif

Faren for brann eller andre skader avhenger av hvilke kjemiske stoffer, og hvor mye restenergi batteriene inneholder, men Depuis mener litium-batterier er spesielt utsatt. De blir lett påvirket av ytre påkjenninger, kan punktere eller kortslutte og ta fyr.

Mange batterier inneholder miljøskadelige stoffer og etsende batterisyre. Når slike batterier kastes feil og giftstoffene slippes ut, kan de gjøre stor skade på mennesker eller natur. 

På samme måte som vi kildesorterer og har egne beholdere for papp og papir og matavfall, bør man ha en for batterier, mener Depuis. 

– Det viktigste man kan gjøre er å bygge gode vaner for trygg og god batterigjenvinning. Det arbeidet må starte hjemme. 

I tillegg mener han det er en trygghet at batteriene oppbevares i en lukket boks. Barn og kjæledyr får ikke tak i batteriene, og får ikke svelget dem eller skadet seg på annen måte. 

Batteriboks står inne i en boks med mye røyk
Røyk og varme. Testing av batteriboks i Danmark.
Brannskadet batteriboks
Etter testing. Batteriboksen tar det meste av støyten om det skulle begynne å brenne.

Brannfare i flere ledd 

Ifølge Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap har det siden 2022 vært over 160 branner i boliger eller andre bygg i batterier som ikke har vært tilkoblet lading. Dette gjelder alle typer batterier, både nye og brukte. Mange branner får ikke registrert årsak, så det kan være mørketall.  

Videre i verdikjeden kan batterier starte branner i både avfallslbiler og – anlegg. Ifølge Norsk Industri er batterier årsaken til 85 % av branner i gjennvinningsbransjen hvor årsaken er kjent. 

En av de mest alvorlige brannene skjedde i et avfallsanlegg i Sandnes sommeren 2022. Anlegget ble ødelagt og verdier for rundt 650 millioner kroner gikk opp i røyk.

Slik kan det se ut når batterier tar fyr inne i batteriboksen. Videoen viser testing i Danmark

Stadig i utvikling

Prosessen fra ide ferdig produkt har tatt flere år, og Depuis sier de fortsatt har ting de kan og vil forbedre. Det gjøres hele tiden små justeringer ut ifra brukernes tilbakemeldinger.

De første brann- og varme-testene startet våren 2023, og fortsatte frem til oktober samme år, før man i januar 2024 testet hos Dansk Brand- og sikringsteknisk Institutt.

Det er mange tanker og ideer som har blitt forkastet eller endret, og mange detaljer som har blitt gjennomgått. Boksen består av seks forskjellige deler som hver og en er nøye designet. 

Tre batteribokser i ulike størrelser
De første prototypene var 3D-printet og så ut som batterier. I midten er ferdig versjon.

For å gjøre testingen mer effektiv benyttet de seg av 3D-printing, slik at de raskt kunne ha nye varianter av boksen. Ulempen med 3D-printing er at kvaliteten på produktet ikke var like bra som de ønsket. 

– Vi brukte materialer som vi visste ville være dårligere enn de ferdige støpte produktene, men som likevel ga gode resultater. Til «torturtestingen» valgte vi også ett batteri som i energi, overgår alle kjente forbruksbatterier boksen er designet for, sier Depuis.

Selve boksen er konstruert i samme type materiale som i stikkontakter. Det vil kun bli mykt, men vil ikke begynne å brenne. Materialet er endotermisk og oppfyller kravene til brannklassifiseringen V-0 UL94.

Depuis sier de har måttet tenke på både produktsikkerhet og brukervennlighet. 

– Brukervennligheten er viktig for at produktet i det hele tatt blir tatt i bruk. Blir ikke produktet brukt, feiler man. Dersom ting blir for vanskelig å bruke, så gidder ikke folk å bruke produktet.  Vi var derfor veldig bevist på hvordan vi tenkte underveis, for ikke å ofre sikkerheten.

René Depuis

Oppfinner av batteriboksen, og produktansvarlig i Whtif

René Depuis viser fram batteriboks med og uten eske.

René Depuis

Oppfinner av batteriboksen, og produktansvarlig i Whtif

Mange gode hjelpere 

Depuis, som har lang erfaring med salg av sikkerhetsprodukter, har hatt mange møter med forskjellige interessenter, både innen avfallshåndtering og brannvern. 

Han har også hatt mange samarbeidspartnere, rådgivere og andre som har hjulpet til. 

– På veien treffer man mange gode folk! Vi har folk som er gode designere, folk som har erfaring med materialer, produksjon, markedsføring og brannvern. Batteriboksen hadde ikke sett dagnes lys uten dem!

Utviklingen av batteriboksen har Depuis og de andre gjort ved siden av sine vanlige jobber. Selskapet Depuis er ansatt i har støttet Whtif økonomisk, og har gått inn på eiersiden. Selskapet fungerer også som distributør av batteriboksene i Norge.

– Dette ble et sideprosjekt ved siden av jobb, noe som førte til at ting tok tid. Med tanke på markedssituasjonen burde vi nok brukt mere tid på dette tidligere, men det ble som det ble. Folk var med på dette fordi de synes det var gøy, og ingen har fått lønn fra Whtif ennå, sier Depuis.

Fordi batteriboksen er et relativt enkelt produkt med et stort potensielt marked, også utenfor Norge, har Whtif valgt å ta patent på oppfinnelsen. Først i Norge, men de har i tillegg sendt en internasjonal PCT-søknad. 

– Patentering er ikke billig, og du må nesten kunne et eget språk for å få det til. Men vi følte det var verdt det for å beskytte ideen, sier Depuis. 

Whtif fikk god hjelp av et fullmektigbyrå til å utforme patentsøknaden.  

– Vi hadde et godt møte med dem hvor vi presenterte produktet og de tekniske detaljene. Så fikk vi et førsteutkast til patentsøknad som vi kunne jobbe videre med. 

Måtte holde detaljer hemmelig i håp om prispenger

Mye av finansieringen i selskapet kom fra da batteriboksen vant Brannvernforeningens innovasjonspris for 2023.

Pengepremien kom godt med da Whtif skulle få produktet i produksjon.  

Men siden batteriboksen var i en patententeringsprosess måtte de passe på å holde en del informasjon hemmelig. Det er nemlig ikke mulig å få patent på teknologi som allerede er offentlig kjent. 

Derfor ble juryen instruert til å holde innholdet i søknaden konfidensiell, inntil patentsøknaden ble innlevert.

Slike taushetserklæringer, slik som den mellom Whtif og Brannvernforeningen, kan ofte være en god løsning mener senioringeniør i Patentstyret, Elen Margrethe Brendeford. 

– De fleste gründere og oppfinnere har behov for å snakke med investorer tidlig i innovasjonsprosjekter for å sikre økonomisk hjelp. På dette tidlige idéstadiet i innovasjonsprosessen er det viktig å benytte seg av taushetserklæringer som grunnlag for å beskytte konfidensiell informasjon.

Elen Margrethe Brendeford

Senioringeniør i Patentstyret

Portettbilde Elen Margrethe Brendeford, senioringeniør i Patentstyret

Elen Margrethe Brendeford

Senioringeniør i Patentstyret

En taushetserklæring eller NDA (Non-Disclosure Agreement) er en juridisk bindende avtale som brukes for å beskytte konfidensiell informasjon mellom to eller flere parter.

–  Brudd på en slik erklæring kan få rettslige konsekvenser. Taushetserklæringer er et rimelig juridisk dokument for å redusere risiko for at konfidensiell informasjon som kan gi fremtidig konkurransefortrinn forblir hemmelig inntil det tas stilling til om det nye produktet og/eller tjenesten som er utviklet med fordel bør beskyttes ved patent, eller forbli en forretningshemmelighet, sier Brendeford.

Satser videre ut i verden

Whtif og batteriboksen har fått en del oppmerksomhet både i Norge og internasjonalt. 

Nå er de første batteriboksene produsert og kommet i salg i Skandinavia, og de satser også i andre land. 

I tillegg har de tanker om lignende batteribokser for andre typer batterier enn vanlige husholdningsbatterier. 

Selv om Depuis og Whtif har flere ideer, så er de ennå ikke ferdig med å utvikle batteriboksen. 

De ønsker at produktet skal brukes i de tusen hjem, og derfor vil de treffe flere vanlige folk og høre deres tanker om produktet. 

I tillegg ønsker de å høre fra kunder, særlig dem som har opplevd brann eller varmgang fra batterier i boksen. 

–  Batteribranner er veldig forskjellige fra gang til gang, så vi trenger erfaringer for å lære mer og utvikle batteriboksen videre, sier Depuis. 

Relaterte artikler