Bilde av mann i samtale med kvinne via PC

Huddly skaper bedre videomøter med intelligente kameraer og kunstig intelligens

Huddly utvikler produkter ved å kombinere ekspertise på tvers av design, maskinvare, programvare og kunstig intelligens. Selskapets intelligente kameraer er utviklet for å gjøre det enklere og bedre for folk å kommunisere med hverandre i videomøter. Produktene er beskyttet med ulike typer rettigheter.

Huddly er et teknologiselskap som ble etablert i Oslo i 2014. Selskapet utvikler videokonferanseutstyr for bedre og mer inkluderende brukeropplevelse i videomøter.

Har flere typer rettigheter

Huddly er verdensledende innenfor videokamerateknologi. I tillegg til å utvikle høyteknologiske kameraer, har de også utviklet et særpreget design for produktene sine. De har derfor valgt å benytte flere beskyttelsesmekanismer:

  • for tekniske løsninger har de søkt om patent
  • for design har de sikret designregistreringer
  • for varemerkene sine har de ulike varemerkeregistreringer

Markedet deres er i utgangspunktet hele verden. De har derfor valgt å utbre IP-porteføljen sin ganske bredt internasjonalt.

IPR-strategi

Deres IPR-strategi er utviklet for å sikre at de systematisk tar vare på og beskytter de strategisk viktige innovasjonene de utvikler i selskapet. De investerer tungt i produktutvikling. Det er helt avgjørende at resultatene som skapes gjennom dette beskyttes. Internt har de etablert en prosess som følges gjennom hele produktutviklingsløpet, slik at de kan avgjøre beste måte å sikre det enkelte prosjektet eller produktet på.

Har opplevd kopiering 

De har opplevd kopiering av ett av produktene sine. Et selskap markedsførte kopiprodukter i USA, som er Huddlys hovedmarked. De saksøkte dette selskapet i USA, og Huddly vant frem på alle punkter i en dom fra 17. mai 2022.

– Vi har hatt ett tilfelle av kopiering av produktene våre, og vi saksøkte denne kopiprodusenten i USA. Den amerikanske domstolen ga oss fullt medhold på alle punkter. Denne seieren har vært viktig for oss. Ikke bare viser den at det nytter å beskytte vår IPR, men den statuerer også et eksempel, ved å vise at vi går etter de som gjør inngrep i våre rettigheter.

Cecilia Orheim

Chief Legal & HR Officer i Huddly

Nærbilde av kvinne i blå bluse

Cecilia Orheim

Chief Legal & HR Officer i Huddly

«Uten at vi har en klar og tydelig strategi rundt IPR, står vi ubeskyttet for angrep fra aktører som ønsker å utnytte det vi har skapt», sier Cecilia Orheim.

Huddly starter alltid med å identifisere IPR internt i prosjektene sine. De går alltid flere runder internt for å sikre at de har modnet prosjektet, ideen og det de ønsker å beskytte. Når de er kommet tilstrekkelig langt i innovasjonsprosessen, samarbeider de alltid med et patentkontor for å sparre og ferdigstille søknader.

Gode råd til andre virksomheter i oppstartsfasen 

  • Sørg for å lage en IP-strategi tidlig.
  • Sørg for å sikre at det som skapes i virksomheten eies av virksomheten (sikre at rettigheter overføres fra ansatte og samarbeidspartnere).
  • Sørg for å sikre hemmelighold i innovasjonsprosesser.
  • Beskytt strategisk viktig IPR i markeder hvor produktene skal markedsføres, selges og        produseres, og i land hvor det kan være risiko for kopiproduksjon.
  • Tenk gjennom om ett og samme produkt kan beskyttes gjennom flere beskyttelsesmekanismer (patent, varemerke, designregistrering).
  • Overvåk markedet; følg med på hva konkurrentene gjør

Relaterte artikler

Les mer om No Isolation tar godt vare på varemerket sitt
Elever i klasserom med robot på en pult
  • Kundehistorier
  • Design
  • Patent
  • Varemerke

No Isolation tar godt vare på varemerket sitt

«Enn så lenge har ikke No Isolation opplevd kopiering av produktene eller misbruk av varemerkene våre. Samtidig er dette en kontinuerlig trussel vi tar på det største alvor.»

Publisert 18. oktober 2023