Protest
En protest er en klage som kommer inn til Patentstyret fra en tredjepart under søknadsbehandlingen - altså før det er gitt en enerett til bruk av varemerket.
Det finnes ulike muligheter til å klage i de forskjellige fasene av saksbehandlingen.
Under søknadsprosessen
En protest er en klage som kommer inn til Patentstyret fra en tredjepart under søknadsbehandlingen - altså før det er gitt en enerett til bruk av varemerket.
Under søknadsprosessen
En varemerkesøknad eller -registrering kan overføres fra den opprinnelige søkeren til en annen som kan dokumentere bedre rett til søknaden. Dette kalles administrativ overføring av søknaden eller rettigheten.
Hvorvidt du kan kreve retten til et varemerke som er søkt registrert eller som allerede er registrert, reguleres av varemerkeloven:
0-3 måneder etter at registreringen er kunngjort
I en innsigelse kan du be om at varemerket slettes eller at retten til varemerket skal overføres til deg (administrativ overføring). En innsigelse skal leveres etter at varemerket er registrert, men ikke senere enn 3 måneder etter denne registreringen.
Fra 3 måneder etter at registreringen er kunngjort
Etter at innsigelsesfristen har gått ut, kan du fortsatt klage ved å sende inn et skriftlig krav om administrativ overprøving av varemerkeregistreringen.
Under søknadsbehandlingen av et varemerke eller etter registrering, kan du klage på at et søkt eller registrert varemerke:
Ved administrativ overprøving kan du i tillegg klage på at et merke:
En protest er en innvending rettet mot søknaden av et varemerke. Du eller andre mener en søknad ligger for tett opptil et allerede registrert eller innarbeidet varemerke eller foretaksnavn, eller at varemerket er et beskrivende ord som bør holdes fritt for alle, og at søknaden derfor ikke skal registreres. Patentstyret vurderer om protesten skal tillegges vekt i saksbehandlingen.
Du kan levere en protest mot en søknad helt frem til behandlingen av varemerkesøknaden er avsluttet. Hvis protesten leveres etter at varemerket er registrert, vil vi behandle protesten som en innsigelse mot registreringen.
Protesten må fremsettes skriftlig og være begrunnet. Patentstyret vil vurdere protesten og avgjøre om den får innvirkning på behandlingen av søknaden eller ikke.
Søkeren vil få beskjed om at det er kommet inn en protest. Den som har sendt inn en protest vil få et brev om at protesten er mottatt.
Varemerkesøknaden avslås eller delvis avslås (opprettholdes med begrenset varefortegnelse).
Klagen blir vurdert, men fører ikke frem. Varemerkesøknaden blir behandlet på vanlig måte
Det er gratis å sende inn en protest.
Den som mener at et varemerke er registrert på feil grunnlag, kan levere en innsigelse. Det vanligste er at du mener at noen har fått registrert et varemerke som ligner på ditt eget varemerke eller foretaksnavn. Du kan også levere en innsigelse fordi du mener Patentstyret har registrert et ord som må holdes fritt for alle å bruke. Innsigelsen kan føre til at registreringen blir helt eller delvis opphevet.
Du må levere innsigelsen skriftlig til Patentstyret innen tre måneder fra registrering. Bruk gjerne Altinn.
Innsigelsen må være kommet inn til Patentstyret innen tre måneder fra den dagen varemerket ble kunngjort registrert.
Innsigelsen må sendes skriftlig til Patentstyret. Kravet skal inneholde:
Kravet må leveres på norsk, dansk eller svensk. Du kan ikke skrive klagen på engelsk.
Hvis innsigelsen du sender inn ikke oppfyller de formelle vilkårene, gir vi deg en frist for å rette manglene. Vi avviser innsigelsen hvis du ikke retter manglene innen fristen.
Når de formelle vilkårene i innsigelsen er oppfylt, oversender vi den til innehaveren av varemerkeregistreringen. Vedkommende får én måneds frist for å uttale seg.
Når innehaveren av registreringen har svart, vil vi vurdere om det er nødvendig med ytterligere uttalelser fra partene. Begge parter kan be om fristutsettelse hvis de trenger lenger tid til å svare på den andre partens argumentasjon.
Når Patentstyret synes at saken er tilstrekkelig opplyst (vanligvis etter at begge parter har uttalt seg to ganger), skriver saksbehandleren en avgjørelse.
Når klagen om varemerket skal avgjøres, tar en annen saksbehandler enn den som var saksbehandler da varemerket ble registrert, en uavhengig vurdering av saken.
Det er gratis å sende inn en innsigelse.
Du kan be om administrativ overprøving hvis du mener at et registrert varemerke skal slettes helt eller delvis fordi varemerket for eksempel ikke skulle vært registrert, det har degenert eller ikke er blitt tatt i bruk.
Denne ordningen gjelder etter at innsigelsesfristen har gått ut, og er et raskt, enkelt og billig alternativ til søksmål for domstolene. For å be om administrativ overprøving, må du sende en skriftlig begrunnelse til Patentstyret. Bruk gjerne Altinn.
Krav om administrativ overprøving kan leveres inn når innsigelsesfristen er utløpt (tre måneder etter at varemerket er registrert), og etter at eventuelle innsigelsessaker er endelig avgjort.
Du kan ikke kreve overprøving så lenge et søksmål ved domstolene ikke er rettskraftig avgjort. En part som tidligere har anlagt sak for domstolene om gyldighet eller sletting av varemerke, kan ikke fremsette krav om administrativ overprøving hvis reglene om rettskraft hindrer dette.
Krav kan fremsettes av enhver med rettslig interesse.
Det gjelder de samme reglene som for innsigelse.
Saksbehandlingen skal ha god fremdrift og saken skal normalt tas opp til avgjørelse etter at vi har mottatt en uttalelse fra innehaveren av varemerket.
Vi har følgende frister:
Se andre avgifter og gebyrer i prislisten
Vi sender faktura til den som har sendt inn klagen.
I noen tilfeller kan det i tillegg komme sakskostnader.
En varemerkesøknad kan overføres fra den opprinnelige søkeren til en annen som kan dokumentere bedre rett til søknaden.
Varemerkeloven § 21 og § 28 regulerer adgangen til å kreve retten til et varemerke som er søkt registrert/er registrert for en annen, overført til seg ved administrativ overføring.
Bruk skjemaet Korrespondanse til Patentstyret.
Er søknaden din fortsatt er under behandling i Patentstyret og du er uenig i vurderingen vår?
Les mer om hva du kan gjøre videre
Hvis Patentstyret har truffet en endelig avgjørelse du er uenig i, kan du klage til Klagenemnda for industrielle rettigheter (KFIR). Klagen sender du til Patentstyret, som sender den videre til KFIR.
Du kan klage i disse situasjonene:
NB: Vær oppmerksom på språkkrav: du må levere kravet på norsk, dansk eller svensk. Det kan ikke leveres på andre språk, som for eksempel engelsk.
Klagefristen er to måneder fra den dagen Patentstyret sendte avgjørelsen til deg. Klagen sender du til Patentstyret. Hvis det er klart at klagen vil føre frem, har Patentstyret mulighet til å oppheve eller endre sin avgjørelse. I motsatt fall sender vi klagen videre til Klagenemnda for industrielle rettigheter (KFIR).
Avgjørelser fra KFIR kan du klage videre inn for Oslo Ttingrett. Hovedregelen er at søksmål må være reist innen to måneder regnet fra den dagen avgjørelsen ble sendt fra KFIR.
KFIRs avgjørelser kan bare bringes inn for domstolene av en søker, rettighetshaver eller en innsiger som har fått en avgjørelse imot seg.
Hvis du har en pågående sak i Patentstyret om administrativ overprøving, kan du ikke reise søksmål om ugyldighet eller overføring mens saken pågår.
Sjekk om det finnes lignende varemerker for produkter eller tjenester i det norske markedet.
Du kan opprette varsling på sak, og du kan lagre søk som følger med på hva konkurrenter gjør.