De produserer om lag 120 000 rullatorer årlig ved fabrikken på Gjøvik. 80 % av volumet eksporteres til markeder verden rundt. De har ansatte og distributører i 25 land.
Immaterielle rettigheter ble ikke prioritert i starten
TOPRO startet med å lage rullatorer i 1990, og introduserte lettvektsrullatoren i aluminium til markedet. Inntil den gang var rullatorer laget av stål, som gjorde de tunge og sårbare for rust. I den spede begynnelsen produserte TOPRO ganske få enheter. Nesten alt var håndlaget og satt sammen på gulvet nærmest i en garasje. De fokuserte på å lage et produkt som var bra og nyttig for brukeren, men dessverre var ikke immaterielle rettigheter noe man tenkte så mye over.
TOPRO var en attføringsbedrift, og i tillegg var den økonomiske situasjonen utfordrende. Det førte til at IPR ikke sto øverst på agendaen. I 2002 lanserte TOPRO en lettvektsrullator som var mulig å folde sammen, og som dermed satte en ny standard for rullatorer verden rundt. Dette resulterte i en stor vekst for TOPRO, og eksporteventyret skjøt fart for alvor. TOPRO har etablert seg som et sterkt varemerke for kvalitetsrullatorer i kjølvannet av dette. Men manglende beskyttelse av disse geniale nyvinningene førte til at markedet kunne kopiere deres rullatorer. Konkurrenter studerte funksjoner og design på Topros modeller og lagde sin egen variant der det aller meste var kopiert.
– Å beskytte våre immaterielle rettigheter er avgjørende både i Norge og internasjonalt for å forhindre kopiprodukter og beskytte våre innovasjoner. Det hjelper oss også til å opprettholde vår konkurransefordel og sikre at vi kan fortsette å investere i produktutvikling.
IP-rettigheter er blitt viktig for selskapet
I dag er TOPRO et helt annet selskap. Det er ikke lenger en attføringsbedrift, men et globalt hjelpemiddelselskap med profesjonelle eiere. De jobber nå aktivt med å registrere og beskytte både design og varemerker i alle markedene vi opererer i. De innehar nå flere IP-rettigheter, inkludert designregistreringer, patenter og varemerker over hele Europa og i andre internasjonale nøkkelmarkeder.
Får bistand til IP-arbeidet
Selskapet samarbeider med eksterne IP-konsulenter og juridiske rådgivere for å sikre at de er fullt ut beskyttet i alle regioner der de opererer. For hvert nye utviklingsprosjekt er IPR en viktig del av strategien. De har tett samarbeid med en ekstern part allerede fra begynnelsen av designprosessen for å sikre at rettighetene blir godt ivaretatt.
Regelmessig markedsovervåking viktig
–Vi overvåker markedet regelmessig og jobber tett med våre juridiske partnere for å identifisere potensielle brudd, sier Cosmin Cioroiu, som er ansvarlig for forskning og utvikling i selskapet. – Vi bruker forskjellige verktøy for dette, og har etablert rutiner som gjør oss i stand til å reagere raskt når vi oppdager uautoriserte kopier av våre produkter.
Råd til andre virksomheter
– Vårt råd vil være å prioritere sikring av IP-rettigheter i tidlig designfase, spesielt hvis de planlegger å gå inn i internasjonale markeder. Det er mye lettere å forebygge problemer enn å løse dem i ettertid, sier Cioroiu.