Internasjonalt varemerke gjennom Madridsystemet

Madridsystemet er en internasjonal søknadsordning for deg som ønsker å bruke merket ditt i flere land - også utenfor EU. Du sender inn én søknad som gir utgangspunkt for registrering i konkrete land du ønsker å ha vern i.

Hva er Madridsystemet?

Ordningen kalles Madridsystemet fordi den er basert på en internasjonal avtale som ble undertegnet i Madrid. Norge er medlem av ordningen gjennom avtalen som heter Madridprotokollen. Det er FN-organet World Intellectual Property Organization (WIPO) som har ansvaret for å administrere søknadsordningen.

Hvordan fungerer det?

Søknadsordningen tar utgangspunkt i en vanlig nasjonal varemerkesøknad eller en registrering. Denne saken kalles basissøknaden. Når du har bestemt deg for hvilke land du ønsker vern i, leverer du søknaden til WIPO. Hvis du har brukt en norsk søknad som basis, vil Patentstyret gå gjennom og kontrollere opplysningene før WIPO sender saken videre til de landene du har valgt. Deretter vurderer hvert enkelt land om registreringen kan få vern i deres land.

Fordeler ved Madridsystemet

  • Enklere og billigere enn å søke i hvert enkelt land for seg 
  • Mulighet for å utvide den internasjonale registreringen på et senere tidspunkt til å gjelde flere land enn de du opprinnelig har valgt deg 
  • Behandlingstiden i de ulike landene kan variere, men er aldri over 18 måneder (landene har maksimalt 18 måneder på seg til å uttale seg om varemerket kan registreres i deres land) 
  • Hvis det har gått mindre enn seks måneder fra du sendte inn basissøknaden, får du med deg denne søknadsdatoen som en fordel. Dette kalles prioritet. 
  • Bare én myndighet (WIPO) å forholde seg til for administrasjon av registreringen i mange land (betaling av avgifter, fornyelser, overdragelser med mer) 

Ulemper med Madridsystemet

  • Den internasjonale søknaden er avhengig av den nasjonale basissøknaden i fem år.

  • Hvis basissøknaden blir nektet eller slettet før det har gått fem år, faller den internasjonale registreringen i WIPO bort.

  • Hvis det skjer, kan du omdanne den internasjonale registreringen til nasjonale saker i de enkelte landene.

Slik søker du via Madrid e-filing

Du leverer søknaden via nettsidene til World Intellectual Property Organization (WIPO) og deres portal som kalles Madrid e-filing.

  • Opprett en konto og logg deg på Madrid e-filing.
  • All kommunikasjon mellom deg som søker og Patentstyret og WIPO foregår elektronisk gjennom Madrid e-filing portalen. 
  • Du bruker informasjonen fra basissøknaden din for å opprette den internasjonale søknaden. Du bruker også den samme listen over varer og tjenester. Denne listen kan begrenses og presiseres, men kan ikke utvides. Portalen gir deg direkte tilgang til Madrid Goods & Services Manager som oversetter og sjekker klassifisering og termer. 
  • Når du har lagt søknaden inn i portalen, kontrollerer Patentstyret opplysningene. Hvis vi finner mangler ved søknaden din, vil du få beskjed fra oss i portalen. Da kan du rette manglene innen en gitt frist før søknaden behandles videre. Når den er klargjort, blir den gjennomgått av WIPO. 
  • WIPO registrerer varemerket i det internasjonale registeret. Du vil motta et registreringsbevis med et internasjonalt registreringsnummer. Dette beviset gir i seg selv ikke noen rettigheter til varemerket ditt. Varemerket er på dette stadiet kun registrert inn i WIPOs register. Det har foreløpig ikke oppnådd vern i de enkelte landene.
  • Søknaden blir etter dette behandlet i hvert av landene du har valgt. Når registreringsmyndigheten har vurdert søknaden, sender de deg et brev. Da får du vite om varemerket ditt har fått virkning (registrering) eller om det har blitt nektet registrert i dette landet. Hvis du får brev om nektelse, får du også vite hva du kan gjøre for å likevel få vern. Ulike land kan ha ulik praksis for hva de godtar av formuleringer av varer og tjenester. 
  • Du har hele tiden tilgang til oppdatert søknadsstatus gjennom kontoen din. 

Frist for å søke med prioritet

Hvis du har levert inn en søknad i Norge og vurderer å søke i flere land, kan det være lurt å søke innen 6 måneder fra den datoen du søkte i Norge. Da kan du få med deg vern fra den norske søknadsdagen videre, og varemerket regnes som innlevert i det nye landet samme dag som i Norge. Dette kaller vi prioritet. Prioriteten kan gjøre at du kommer foran andre som har søkt om det samme eller et liknende varemerke. 

Forholdet mellom den nasjonale søknaden og en internasjonal registrering

Den internasjonale registreringen er avhengig av den nasjonale basissøknaden/-registreringen i fem år. Hvis den norske søknaden din ikke blir registrert, eller registreringen din blir slettet før det er gått fem år, vil den internasjonale registreringen også bli slettet. Det kan derfor lønne seg å vente til den norske søknaden din er ferdig behandlet før du sender inn en internasjonal søknad. Du bør likevel søke innen seks måneder fra du leverte inn den norske søknaden, slik at du kan få med deg fordelen av prioritet. 

Betaling av avgifter

Du kan betale alle avgifter, inkludert Patentstyrets oversendelsesgebyr på NOK 800, gjennom Madrid e-filing portalen. Avgifter betales i sveitsiske franc. Beløpet blir beregnet i den elektroniske søknaden. Du kan betale med kredittkort, gjennom din WIPO-konto eller via bankoverføring. 

Det totale avgiftsbeløpet avhenger blant annet av hvor mange land du har valgt i søknaden og hvor mange klasser med varer og tjenester søknaden gjelder. Du kan regne ut hva prisen blir ved hjelp av WIPOs avgiftskalkulator. 

Behandlingstid

Behandlingstiden i de respektive landene kan variere, men er ikke over 18 måneder. Hvis varemerket ikke er nektet innen denne fristen, regnes varemerket ditt som beskyttet i det aktuelle landet. 

Har du ikke mulighet til å bruke e-filing? 

Søknader gjennom Madrid e-filing er den enkleste og mest praktiske måten å søke om internasjonal registrering. Hvis dette ikke er mulig i din sak, kan du bruke et skjema som kalles MM2. Dette finner du på WIPOs nettsider. I skjemaet finner du informasjon om hvordan du skal betale. For å sikre at WIPO kan koble innbetalingen din til riktig søknad, er det viktig å oppgi tilstrekkelig informasjon sammen med innbetalingen. Oppgi hvilket skjema betalingen gjelder (MM2), WIPO sitt referansenummer og søknads- eller registreringsnummer på den norske søknaden eller registreringen. 

Fornyelser og endringer

Internasjonale registreringer skal fornyes direkte hos WIPO. WIPO håndterer også endringer, som for eksempel overdragelser og navneendringer, slik at opplysningene blir oppdaterte og riktige i alle landene registreringen gjelder.

Hva ønsker du å gjøre?