Slik bruker du søknadsveiviseren
I søknadsveiviseren kan du starte ny søknad, finne søknadskvitteringer og korrespondanse i "Mine meldinger" og i Altinn. Du må logge deg inn for å få tilgang til sakene dine.
Er du godt forberedt?
Du kan ikke legge til, eller gjøre større endringer når du har levert inn søknaden din, så det er viktig at du er godt forberedt før du sender den inn. Vi har laget en huskeliste over hva du bør tenke på før du leverer søknaden.
Søknadsveiviser eller Altinn?
Vi tilbyr to måter å sende inn søknad om patent, varemerke og design til Patentstyret; søknadsveiviseren og Altinn. Det meste av innholdet er likt, men det er noen få ting som skiller dem.
For begge alternativene kan du finne søknadskvitteringen i Altinn.
I søknadsveiviseren har vi i større grad lagt inn hjelp underveis i utfyllingen, og vi anbefaler denne særlig til de som ikke har søkt før. Her må du betale ved innlevering av varemerke og design (på patent kan du i tillegg velge faktura). Det er enkelte begrensinger i forhold til Altinn:
- For varemerke kan du bare velge ordmerke, figurmerke eller kombinert merke. Skal du søke en annen merketype, må du velge Altinn.
- For patent må du velge Altinn hvis du krever deponering av biologisk materiale, sekvenslister eller ønsker å videreføre en internasjonal søknad.
- Design lar deg kun søke inntil ti design i samme søknad. Ønsker du flere, må du velge Altinn.
I Altinn finner du i tillegg til søknadsskjemaene også andre skjemaer (som skjema for korrespondanse). De som søker via Altinn får faktura som betalingsvalg, men vi minner om at betaling ved innlevering vil gi kortere saksbehandlingstid for varemerkesøknader.
Ofte stilte spørsmål
Her finner du svar på ofte stilte spørsmål om tjenesten.
Benytt Google Chrome eller nye Edge som nettleser. Start gjerne et nytt privat nettleservindu (Ctr Shift N). Dette skal hindre nettleseren å lagre surfehistorikk og midlertidige data.
Pass på at tredjeparts informasjonskapsler ikke er blokkert. Vi trenger dem til integrasjoner mot Altinn.
Ofte skyldes tekniske problemer innstillinger for cookies/informasjonskapsler i nettleseren din. Vi trenger disse når vi skal hente rollen din fra Altinn. Under finner du alternative løsninger.
Tjenesten fungerer ikke alltid med Safari eller Internet Explorer, så vi anbefaler at du bruker Chrome eller Edge.
Chrome
Start et privat vindu/inkognitomodus (Ctr Shift N). På den nye siden du får opp, må du sikre at bryteren for å blokkere tredjeparts informasjonskapsler er slått av.
Edge
Start et privat vindu/inkognitomodus (Ctr Shift N). Husk å slå av blokkering (Innstillinger > Informasjonskapsler og Nettstedstillatelser > Informasjonskapsler og nettstedsdata > Blokker informasjonskapsler fra tredjeparter).
Safari (ikke anbefalt)
Start et privat vindu/inkognitomodus (Shift Command N). Husk å slå av blokkering (Safari > Valg > Informasjonskapsler og nettstedsdata)
Hvis du ikke vil prøve privat vindu, kan du kan forsøke å slette informasjonskapsler/cookies
Tekniske problemer skyldes ofte cookies/informasjonskapsler. Vi trenger disse når vi skal hente rollen din fra Altinn.
Tjenesten fungerer ikke alltid med Safari eller Internet Explorer, så vi anbefaler at du bruker Chrome eller Edge.
Iphone
Chrome
Start et privat vindu/inkognitomodus (Knappen for ny side > Privat > ferdig). Du må sikre at tredjeparts informasjonskapsler ikke er blokkert (Innstillinger > Chrome > Tillat sporing mellom nettsteder).
Safari (ikke anbefalt):
Trykk på knappen for ny side > Privat > Ferdig. Husk å slå av blokkering (Innstillinger > Safari > Personvern og sikkerhet > Blokker alle infokapsler)
Android
Chrome > Innstillinger > Ny inkognitofane. På siden du får opp må du sikre at bryteren for å blokkere tredjeparts informasjonskapsler er slått av.
- Det er en nedtrekksliste oppe til høyre på siden, der navnet på den valgte rollen står.
- Velg riktig rolle før du begynner på søknaden.
- Rollen du velger når du logger deg inn, bestemmer om du har tilgang til kvitteringen. Hvis du leverte inn søknaden på vegne av et firma, ligger kvitteringen i arkivet til firmaet i Altinn. Daglig leder må ha gitt deg rollen «Patent, varemerke design» i Altinn for at du får tilgang til å se kvitteringen.
- Kvittering på innleverte søknader finner du under Mine meldinger.
- Du kan også finne kvitteringene i arkivet i Altinn.
- Rollen du velger når du logger deg inn, bestemmer om du har tilgang til kvitteringen.
Vi anbefaler deg som ikke har søkt varemerke før, å lese mer om valg og klassifisering av varemerker og tjenester først.
Produktvelgeren er et verktøy Patentstyret har laget for deg som skal velge produkter til en varemerkesøknad.
Det kan være lurt å logge inn via ID-porten før du starter utfyllingen i produktvelgeren. Etter at du har valgt produkter, klikker du på knappen "Start søknad"
Trenger du mer informasjon kan du ringe kundesenteret vårt på 22 38 73 00
Tjenesten fungerer ikke alltid med Safari eller Internet Explorer. Chrome og Microsoft Edge skal fungere.
Enkelte utvidelser i nettleseren kan skape problemer. Prøv eventuelt å benytte inkognitomodus/privat vindu. Se hvordan under "Hvorfor står siden og spinner eller hopper?
Betalingsløsningen ligger ikke hos Patentstyret, men leveres av NETS via Altinn. Det kan hende at det er problemer hos en av disse leverandørene.