Etter at du har fått en rettighet

Når du har fått en registrering, bør du tenke gjennom hvordan du kan få best utbytte av rettigheten din. Du kan for eksempel bruke den til markedsføring, i avtaler med samarbeidspartnere og til å synliggjøre verdiene i virksomheten din.

Hvor lenge varer registreringen?

Registreringen varer i fem år fra du leverer inn en søknad. Du kan fornye den i ytterligere fire femårsperioder til maksimalt 25 år.

Hvis du ikke betaler fornyelsesavgiften innen fristen, opphører registreringen. Vi sender deg eller fullmektigen din et varsel om at registreringen kan fornyes ca. to (2) måneder før betalingsfristen.

Hver 2. og 15. i måneden sender vi ut brev som dokumenterer mottatt betaling og fornyelse av designregistreringen. Du vil motta fornyelsesbeviset tidligst ti dager etter at betalingen er gjennomført.

Bruk rettigheten!

En designrett er til for å brukes – vis tydelig at du eier designet!

Vis på nettsidene, på emballasjen, på selve produktet og i markedsmateriellet at dette er et registrert design.

Designer tar bilder av sine produkter for markedsføring.

Hva kan du bruke designrettigheten til?

En designregistrering synligjør verdier i bedriften, og kan bidra til at du lettere tiltrekker deg samarbeidspartnere for partnerskap og investeringer. 

Med en dokumentert rettighet til et design, er det enklere å selge rettigheten, lisensiere den ut eller bruke den til å inngå samarbeidsavtaler. 

Mange vil kvie seg for å etterlikne et produkt som de vet er beskyttet av designloven.

Ta i bruk Ⓓ for å vise at designet er ditt

Vi har lansert et nytt symbol som viser at designet er registrert, tilsvarende © for opphavsrett og ® for registrert varemerke. Sett merket på produktet og emballasjen, og bruk det i markedsføringen. Det signaliserer at designet er ditt og ikke må kopieres.

Hjelp til å stoppe piratkopier inn til Norge

Hvis du ønsker å unngå at kopier av ditt varemerke, design eller patent kommer inn i Norge, kan du søke om bistand fra Tollmyndighetene for tilbakehold av varer som krenker dine immaterielle rettigheter.

Hvor likt kan andres design være?

Vi kan dessverre ikke gi noe fasitsvar på dette fordi hver sak er unik. Vi må se på om helheten av et design likner på helheten av et annet design.

Endringer i små detaljer vil ofte ikke være nok til at helhetsinntrykket blir et annet. 

Det har også betydning for omfanget av vernet hvor stor frihet designeren hadde ved utviklingen av designet. En del trekk ved et design må kanskje være der for at designet skal oppfylle en teknisk funksjon. Slike trekk kan man ikke få enerett til. 

Hva gjør du hvis noen kopierer designet ditt?

Oppdager du at andre selger et design som du mener er et inngrep i designregistreringen din, bør du først vurdere nøye om du synes at det andre designet gir det samme helhetsinntrykket som designet ditt.

Hvis du mener det er et inngrep, bør du kontakte den andre parten og forklare hva du mener. Det er lurt å ta skriftlig kontakt som du senere kan dokumentere. Du bør legge ved en kopi av registreringen din og be den andre parten om å stoppe bruken av designet. I mange tilfeller kan du lykkes i å stoppe bruken når du kan dokumentere at du har enerett til et design. 

Hvis den andre parten ikke er enig med deg eller ikke tar hensyn til rettigheten din, må du gå til søksmål for domstolene. Da bør du kontakte en advokat som er spesialist på immaterielle rettigheter. En dokumentert rettighet i form av designregistrering vil vise datoen for innlevering av designet til Patentstyret. Dette vil være av stor betydning i en eventuell rettssak. 

En ekstern rådgiver kan hjelpe deg i en konflikt.

– Vår målsetting er å bli en internasjonal merkevare. Da må vi sørge for beskyttelse i et internasjonalt marked.

Sonja Djønne og Thoralf Lian

Gründere av Heymat

Sonja Djønne og Thoralf Lian, gründerne bak merkevaren Heymat.

Sonja Djønne og Thoralf Lian

Gründere av Heymat

Fant du det du lette etter?

Din tilbakemelding hjelper oss med forbedringer!

En person rekker en penn til en annen person over et bord med dokumenter

Skap verdiar gjennom lisensiering

Ønskjer du å finne nye forretningsmoglegheiter og inntektskjelder? Kanskje du drøymer om å selje produkta dine i nye marknader?

Lisensiering kan opne dørene til nye moglegheiter.

Les meir om lisensiering