Før du søker

Før du søker om designregistrering, er det flere ting det er viktig å tenke på. Her gir vi deg en oversikt over de viktigste tingene.

Les mer om Er designet ditt nytt?

Er designet ditt nytt?

For å få en designrettighet, må designet være nytt. Det betyr at det utseendet du registrerer, skal skille seg fra tidligere kjent utseende. Hvis du ønsker å undersøke om et lignende design allerede er registrert eller søkt registrert, kan du gjøre et søk i designregisteret vårt.

Krav til designet

Designet må være bearbeidet og skapt – altså ikke en ren gjengivelse av det du finner i naturen. Designet må også være nytt og ikke kjent fra før.

Du har anledning til å vise produktet ditt på markedet i inntil 12 måneder før du sender inn en søknad, men vær klar over at du ikke har noen designbeskyttelse i denne perioden. Ordningen kalles for «grace period» og gjelder for Norge og enkelte andre land (deriblant EU og USA). Lurer du på om et land har denne ordningen, bør du sjekke med deres nasjonale myndigheter.

Hva kan du registrere?

  • alle slags fysiske gjenstander fra bygninger til tannbørster, biler, klær, emballasje eller møbler
  • deler av en gjenstand, som hodet på en tannbørste, armlenet på en stol eller hanken på en kopp
  • skjermbilder og ikoner for dataskjermer
  • animasjoner eller bevegelig design, slik som ikoner for dataskjermer som viser en gjentatt bevegelse
  • typografiske skrifttyper
  • grafiske symboler og logoer
  • mønsteret på et servise eller et stoff (ornamentering)
  • et interiørmessig arrangement, som for eksempel et kaféinteriør eller et utstillingsvindu

Hemmelighold

Er du usikker på om designet er helt ferdig utviklet, kan du be oss om å holde designet hemmelig.

Vi kan holde bildene av designet i søknaden hemmelig i maksimalt seks måneder fra den dagen du leverte det inn i en søknad første gang, enten i Norge eller i et annet land.

Så lenge designet er hemmelig, har du mulighet til å trekke søknaden tilbake og unngå at designet blir offentlig. Dermed vil ikke det gamle designet ødelegge for en ny søknad på et lignende design.

Etter at du har sendt inn en søknad til oss, kan du ikke gjøre endringer som påvirker designets helhetsutseende. Derfor bør du vente med å søke til du har utviklet designet ferdig.

Hva koster det å registrere et design?

Det koster kr 1 900 å søke om en designregistrering.

Prisen inkluderer registrering av ett design for fem år. Søker du om flere design samtidig, må du betale kr 1 300 i tilleggsavgift for hvert ekstra design.

Rettigheten varer i fem år og kan fornyes fem ganger.

Søke om designregistrering i andre land?

Hvis du har tenkt å utnytte designet ditt kommersielt i andre land, er det lurt å registrere designet ditt også der. 

Trenger du hjelp til søknadsprosessen?

Få oversikt over muligheter som finnes for deg, og hvordan du eventuelt bør gå frem for å søke. Patentstyrets eksperter har lang erfaring og vet hva det er lurt å tenke på.

Les mer om Nye priser fra 1. mars
Krystall-Grønn-MørkBlå
  • Nyheter
  • Varemerke
  • Patent
  • Design

Nye priser fra 1. mars

Fra 1. mars 2024 justeres satsene våre, blant annet for å søke om patent, design- eller varemerkeregistrering, og fornyelse av disse rettighetene.

Publisert 08. februar 2024

Les mer om No Isolation tar godt vare på varemerket sitt
Elever i klasserom med robot på en pult
  • Kundehistorier
  • Design
  • Patent
  • Varemerke

No Isolation tar godt vare på varemerket sitt

«Enn så lenge har ikke No Isolation opplevd kopiering av produktene eller misbruk av varemerkene våre. Samtidig er dette en kontinuerlig trussel vi tar på det største alvor.»

Publisert 18. oktober 2023

Les mer om Ask gård: Med gjennomtenkt design, egen font og registrerte rettigheter som suksessfaktorer
Mat fra Ask gård
  • Kundehistorier
  • Design
  • Varemerke

Ask gård: Med gjennomtenkt design, egen font og registrerte rettigheter som suksessfaktorer

Kristoffer og Anne Marte ønsker å utvikle norsk spekemat til en internasjonal merkevare. I tillegg til god kvalitet, legger de stor vekt på det visuelle. En designregistrert font, bevisst fargebruk og historien om den fyrrige chorizoen "PABLO" er noen av ingrediensene i deres merkevarestrategi.

Publisert 16. oktober 2023