Lær av andre

Les om hvordan andre virksomheter har tatt vare på ideer og teknologi.
Ocean_Sun_solcelleanlegg_sjø_1080x360.png

Ocean Sun

Ocean Sun utvikler løsninger for flytende solenergi. Ved hjelp av patentrettigheter kan de inngå lisensavtaler med samarbeidspartnere som produserer produktene og sørger for å få dem ut i de store markedene.

NoIsolation_AV1_1080x368.png

No Isolation

«Enn så lenge har ikke No Isolation opplevd kopiering av produktene eller misbruk av varemerkene våre. Samtidig er dette en kontinuerlig trussel vi tar på det største alvor.»

bagin_ill_960x320.jpg

Bag'in

«Du kommer aldri til å lykkes hvis du ikke tør å få hjelp av andre til å utvikle ideen din.» Gründer Kåre Normann Sekkesæters beste tips er å tørre å snakke om ideen med andre. Han har blant annet fått gode råd fra Patentstyret om hvordan han best kan beskytte produktene sine.

John Arne Breivik_Esben Beck_EIA2019_960x320

Stingray

Det enkleste er som oftest det vakreste og mest effektive. Gründerne bak Stingray har allerede skapt havbruksteknologi i verdensklasse med et enkelt og bredspektret patent.

Jesper900x320.jpg

Jesperpus tar vare på verdiene

Det er ikke bare pelsen som skal stelles og reviret som skal passes på. Når du heter Jesperpus og har eget firma, må du også beskytte rettighetene dine. Ikke bare mot nabokattene, men mot langt større trusler langt utenfor pus sine territorier.

The-first-zip-on-tire-system_960x320ny.jpg

Technium

«Patentbeskyttelsen gir større sikkerhet og forutsigbarhet knyttet til produkter som kan være enkle å kopiere, og redusert risiko i tilknytning til skalering av selskapet og investeringer i produksjonskapasitet.»

produkter_960x320.jpg

wheel.me

«Ofte er IP-strategien avgjørende for om du får investorer med på laget, eller om du kan hente softfunding gjennom virkemiddelapparatet.»

podbike_end_960x320.jpg

Podbike

«Vi vurderer hele tiden patenterbarhet av våre ulike løsninger samt gjør søk på gjeldende patenter. Heldigvis opererer vi i et fagfelt med få aktører og hvor vi er blant de fremste på teknologiutviklingen.»

KOMPRIMO_960x320.jpg

Komprimo

«Produktet er enkelt bygd opp, så vi ønsker å beskytte oss og dermed gjøre kopieringsprosessen vanskeligere.»

LUBESNAKE-på-svingskive_960x320.jpg

Lubesnake

Ideen bak LUBESNAKE® er genial, men likevel så enkel at gründer Tore Jenssen tidlig innså at han var helt avhengig av å beskytte idé og produkt med både patent og varemerkeregistrering.

Oceanid_960x325.jpg

iDROP

«Nest etter menneskelig kapital er beskyttelse av immaterielle rettigheter noe av det viktigste vi har og skal videreutvikle. Vi tenker langsiktig og internasjonalt, og etablerte tidlig en IPR-strategi som omfatter både navn, design, separate patenter og patentfamilier».

Tittelbilde_960_320_hvitkantet.jpg

Zaptec

ZAPTEC Charger AS har med unike ladesystemer for elbiler klart å bli markedsleder i borettslag, boligsameier og bedrifter. Laderen er patentbeskyttet, i likhet med de fleste av ZAPTECs produkter.

Laptop_960x320.jpg

Attensi

«Vi vil bli en global aktør innenfor simuleringsbasert opplæring, og velger derfor å beskytte varemerket internasjonalt.»

hansker_toppbilde960.jpg

Granberg

Granberg AS har med innovative løsninger innenfor håndbeskyttelse klart å bli en av de ledende hanskeprodusentene i verden. For å holde konkurrentene på avstand blir produktene designbeskyttet og varemerkeregistrert.

SeramCoatings_spray_960x320.jpg

Seram Coatings

«For oss er det kritisk å ha spesielt patentbeskyttelse for å stå sterkere dersom noen skulle klare å kopiere produktet vårt».

Lysbilde1 (5).JPG

Smartfish

«Vi opplever som et lite selskap å ha en langt større forhandlingsstyrke gjennom en patentert teknologi. Dette gir et langt sikrere grunnlag for å kunne satse på våre produkter og dermed også utvikle virksomheten videre.»

Rom&Tonik_felttiles_kantine_960.png

Rom & Tonik

Grov ull, fin design: De satset på registrering av design og varemerke fremfor patent. Det gjør Rom & Tonik® godt rustet når de nå skal erobre verdensmarkedet med akustikkplater basert på grov ull.

fimbulvetr_960.png

Fimbulvetr

«Sikring av rettigheter er et nødvendig verktøy for å beskytte innovasjonen og fortelle verden at dette er en helt ny måte å produsere truger på.»

The Thief_960.png

The Thief

Bedrifter og produktutviklere involverer ofte kundene når de utvikler nye og eksisterende produkter og tjenester. Det setter nye krav til hvordan de beskytter sine merkevarer. Det fikk Choice Hotels erfare med navnevalget av The Thief.

Dustbox_TomRuneStepien_FotoBlakstad_960.png

Dustbox

Gründeren Tom Rune Stepien i Kongsberg har på ett år fått patent, registrert varemerke og design og satt oppfinnelsen i produksjon. På veien har det vært mye grubling om natta og ballkasting med gode rådgivere om dagen.

GasSecure_gründerne_960.png

GasSecure

Et smart patentløp gjennom 12 år la grunnlaget for at gründerne av den vesle teknologibedriften GasSecure til slutt kunne innkassere en halv milliard kroner.

RobotDrilling_960.png

Robot Drilling Systems

«Uten noen form for juridisk beskyttelse stiller en opphavsmann eller oppfinner svakt når det gjelder verdien på oppfinnelsen.»

Fireman960x320.png

Prox Dynamics

Teknologifirmaet Prox Dynamics utviklet verdens minste drone – et superavansert spion-helikopter på 18 gram. For å holde konkurrentene på avstand ble dronen beskyttet med mer enn 15 patenter, flere varemerker og en designregistrering. Den sterke IPR-porteføljen var viktig da selskapet ble kjøpt opp av FLIR Systems AS i 2016.

Vestre_Bloc_960x320.png

Vestre

Vestre er en innovativ møbelprodusent med stor respekt for rettighetene til sine designere. Ingen skal få lov til å snylte på andres arbeid. For å hindre ulovlige etterlikninger, blir alle nye produkter designbeskyttet.

Dynatec_reaktor.png

Dynatec

«Siden starten har det vært en viktig strategi for oss å patentere både nasjonalt og internasjonalt.»

Spottrack_Foto_KongsbergSeatex AS.png

Kongsberg Seatex

«Nyhetsundersøkelse fra Patentstyret er en rask og effektiv måte for å få vurdert egne ideer opp mot eksisterende teknologi i en tidlig fase av et innovasjonsløp.»

Bringbil960x320.png

Posten Norge

I 2008 lanserte Posten Norge en ny merkevarestrategi med Posten og Bring. Konsernet har investert betydelig i utvikling og lansering av den nye merkevarestrategien, og har lagt stor vekt på å sikre verdiene gjennom varemerkebeskyttelse.

Aegir_cans_9pack_960.png

Ægir

Ægir Bryggeri blei starta i 2007 og er i dag eit av Noregs fremste handverksbryggeri. Eigarane har valt å beskytte navn og design på produkta for å hindre tidkrevjande konflikter, slik at dei kan fokusere på ølbrygging i staden

Compax Solutions - Product 2 2.0_960x320.png

Compax

«If there’s a toilet, there’s a market.» Compax har utviklet en avfallskomprimator til toalettrom, og ser salgspotensial langt utenfor Norges grenser. Da er det smart å ha et bevisst forhold til hva de deler av informasjon, og hva de vil beskytte med patenter, varemerke- og designregistrering.

Takk for din tilbakemelding! Ønsker du svar, ring +47 22 38 73 00 og snakk med kundesenteret vårt