Lær av andre

Les om hvordan andre virksomheter har tatt vare på ideer og teknologi.
En av Heymats matter

Heymat

Bedriften er svært opptatt av design og ønsker at mattene deres skal ha et skandinavisk uttrykk. Design er imidlertid lett å kopiere. Hvis de ikke beskytter det, vil andre kunne lage tilnærmet like produkter.

Ledsagerbøylen U-Go i bruk

U-GO

Marianne Hebnes ble inspirert av en realityserie med Lars Monsen, og utviklet verdens første ledsagerbøyle som skal hjelpe blinde og funksjonsnedsatte på tur. IPR er viktig for å sikre verdiene i selskapet.

Rotte

TXGuardian

«TXGuardian har internasjonale ambisjoner, og da er det en fordel å ha rettigheter som grunnlag for lisensavtaler med internasjonale samarbeidspartnere og forhandlere.»

Ocean Sun har utviklet en løsning som består av modifiserte solcellemoduler som installeres på en fleksibel, flytende matte som demper bølger.

Ocean Sun

Ocean Sun utvikler løsninger for flytende solenergi. Ved hjelp av patentrettigheter kan de inngå lisensavtaler med samarbeidspartnere som produserer produktene og sørger for å få dem ut i de store markedene.

Compax

«If there’s a toilet, there’s a market.» Compax har utviklet en avfallskomprimator til toalettrom, og ser salgspotensial langt utenfor Norges grenser. Da er det smart å ha et bevisst forhold til hva de deler av informasjon, og hva de vil beskytte med patenter, varemerke- og designregistrering.

Barn på skolen med roboten AV1, designet av No Isolation

No Isolation

«Enn så lenge har ikke No Isolation opplevd kopiering av produktene eller misbruk av varemerkene våre. Samtidig er dette en kontinuerlig trussel vi tar på det største alvor.»

Bag'in

«Du kommer aldri til å lykkes hvis du ikke tør å få hjelp av andre til å utvikle ideen din.» Gründer Kåre Normann Sekkesæters beste tips er å tørre å snakke om ideen med andre. Han har blant annet fått gode råd fra Patentstyret om hvordan han best kan beskytte produktene sine.

Stingray

Det enkleste er som oftest det vakreste og mest effektive. Gründerne bak Stingray har allerede skapt havbruksteknologi i verdensklasse med et enkelt og bredspektret patent.

Jesperpus i skisporet

Jesperpus tar vare på verdiene

Det er ikke bare pelsen som skal stelles og reviret som skal passes på. Når du heter Jesperpus og har eget firma, må du også beskytte rettighetene dine. Ikke bare mot nabokattene, men mot langt større trusler langt utenfor pus sine territorier.

Technium

«Patentbeskyttelsen gir større sikkerhet og forutsigbarhet knyttet til produkter som kan være enkle å kopiere, og redusert risiko i tilknytning til skalering av selskapet og investeringer i produksjonskapasitet.»

wheel.me

«Ofte er IP-strategien avgjørende for om du får investorer med på laget, eller om du kan hente softfunding gjennom virkemiddelapparatet.»

Podbike

«Vi vurderer hele tiden patenterbarhet av våre ulike løsninger samt gjør søk på gjeldende patenter. Heldigvis opererer vi i et fagfelt med få aktører og hvor vi er blant de fremste på teknologiutviklingen.»

Komprimo

«Produktet er enkelt bygd opp, så vi ønsker å beskytte oss og dermed gjøre kopieringsprosessen vanskeligere.»

Lubesnake

Ideen bak LUBESNAKE® er genial, men likevel så enkel at gründer Tore Jenssen tidlig innså at han var helt avhengig av å beskytte idé og produkt med både patent og varemerkeregistrering.

iDROP

«Nest etter menneskelig kapital er beskyttelse av immaterielle rettigheter noe av det viktigste vi har og skal videreutvikle. Vi tenker langsiktig og internasjonalt, og etablerte tidlig en IPR-strategi som omfatter både navn, design, separate patenter og patentfamilier».

Zaptec

ZAPTEC Charger AS har med unike ladesystemer for elbiler klart å bli markedsleder i borettslag, boligsameier og bedrifter. Laderen er patentbeskyttet, i likhet med de fleste av ZAPTECs produkter.

Attensi

«Vi vil bli en global aktør innenfor simuleringsbasert opplæring, og velger derfor å beskytte varemerket internasjonalt.»

Granberg

Granberg AS har med innovative løsninger innenfor håndbeskyttelse klart å bli en av de ledende hanskeprodusentene i verden. For å holde konkurrentene på avstand blir produktene designbeskyttet og varemerkeregistrert.

Seram Coatings

«For oss er det kritisk å ha spesielt patentbeskyttelse for å stå sterkere dersom noen skulle klare å kopiere produktet vårt».

Smartfish

«Vi opplever som et lite selskap å ha en langt større forhandlingsstyrke gjennom en patentert teknologi. Dette gir et langt sikrere grunnlag for å kunne satse på våre produkter og dermed også utvikle virksomheten videre.»

Rom & Tonik

Grov ull, fin design: De satset på registrering av design og varemerke fremfor patent. Det gjør Rom & Tonik® godt rustet når de nå skal erobre verdensmarkedet med akustikkplater basert på grov ull.

Fimbulvetr

«Sikring av rettigheter er et nødvendig verktøy for å beskytte innovasjonen og fortelle verden at dette er en helt ny måte å produsere truger på.»

The Thief

Bedrifter og produktutviklere involverer ofte kundene når de utvikler nye og eksisterende produkter og tjenester. Det setter nye krav til hvordan de beskytter sine merkevarer. Det fikk Choice Hotels erfare med navnevalget av The Thief.

Dustbox

Gründeren Tom Rune Stepien i Kongsberg har på ett år fått patent, registrert varemerke og design og satt oppfinnelsen i produksjon. På veien har det vært mye grubling om natta og ballkasting med gode rådgivere om dagen.

GasSecure

Et smart patentløp gjennom 12 år la grunnlaget for at gründerne av den vesle teknologibedriften GasSecure til slutt kunne innkassere en halv milliard kroner.

Robot Drilling Systems

«Uten noen form for juridisk beskyttelse stiller en opphavsmann eller oppfinner svakt når det gjelder verdien på oppfinnelsen.»

Prox Dynamics

Teknologifirmaet Prox Dynamics utviklet verdens minste drone – et superavansert spion-helikopter på 18 gram. For å holde konkurrentene på avstand ble dronen beskyttet med mer enn 15 patenter, flere varemerker og en designregistrering. Den sterke IPR-porteføljen var viktig da selskapet ble kjøpt opp av FLIR Systems AS i 2016.

Vestre

Vestre er en innovativ møbelprodusent med stor respekt for rettighetene til sine designere. Ingen skal få lov til å snylte på andres arbeid. For å hindre ulovlige etterlikninger, blir alle nye produkter designbeskyttet.

Dynatec

«Siden starten har det vært en viktig strategi for oss å patentere både nasjonalt og internasjonalt.»

Kongsberg Seatex

«Nyhetsundersøkelse fra Patentstyret er en rask og effektiv måte for å få vurdert egne ideer opp mot eksisterende teknologi i en tidlig fase av et innovasjonsløp.»

Bringbil. Foto: Håvard Jørstad

Posten Norge

I 2008 lanserte Posten Norge en ny merkevarestrategi med Posten og Bring. Konsernet har investert betydelig i utvikling og lansering av den nye merkevarestrategien, og har lagt stor vekt på å sikre verdiene gjennom varemerkebeskyttelse.

Ægir

Ægir Bryggeri blei starta i 2007 og er i dag eit av Noregs fremste handverksbryggeri. Eigarane har valt å beskytte navn og design på produkta for å hindre tidkrevjande konflikter, slik at dei kan fokusere på ølbrygging i staden

Takk for din tilbakemelding! Ønsker du svar, ring +47 22 38 73 00 og snakk med kundesenteret vårt